חדשות בריאות

מחקר חדש מוכיח: אלו הפירות והירקות שמשפרים את התפקוד המוחי

רוצים להגן על עצמכם מפני דמנציה? מה שעליכם לעשות זה להרבות באכילת פירות וירקות המכילים פלבונואידים, בעדיפות לצהובים וכתומים ביניהם. הרשימה המלאה – בפנים

  • ג' אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת הנוירולוגי NEUROLGY מצביע על התרומה הגדולה של אכילת פירות וירקות על גוף האדם. המחקר, בו השתתפו עשרות אלפי גברים ונשים בגיל העמידה, הוכיח כי קיים קשר בין צריכה קבועה של פירות וירקות בצבעים שונים לבין הפחתת הסיכוי לסבול מירידה בתפקוד המוחי בגיל מבוגר.

ראשית יש להבין שהצבעים הססגוניים של הפירות מקורם בתרכובות כימיות בשם פלבונואידים. מלבד המראה הנאה והמושך, הפלבונואידים מלאים בבנוגדי חמצון חזקים שמסייעים לגוף להילחם בגורמים מזיקים, כמו רדיקלים חופשיים, העלולים להביא לפגיעה בתפקוד המוחי ובהמשך אף לשיטיון (דמנציה), המשפיע על איכות הזיכרון ויכולות החשיבה.

החוקרים בדקו האם קיים קשר בין צריכת פירות וירקות עשירים בנוגדי חמצון ופלבונואידים לבין הפחתת הסיכוי לחוות תסמינים של ירידה בתפקוד המוחי. לצורך ביצוע המחקר, עשו החוקרים שימוש במידע שנשאב משני מחקרים קודמים - הראשון בחן את הרגלי התזונה של כ-50 אלף נשים בגיל העמידה באמצעות מענה על 7 שאלונים בין השנים 1984-2006; והשני בחן את הרגלי התזונה של כ-30 אלף גברים בגיל העמידה באמצעות מענה על 5 שאלונים בין השנים 1986-2002.

מספר שנים מאוחר יותר, כל קבוצת מחקר קיבלה שאלונים משלימים שמטרתם הייתה לבחון האם קיימת ירידה בתפקוד המוחי שלהם, באמצעות שאלות כמו: "האם לאחרונה יש לך קושי להיזכר בדברים שקרו לך?", "האם מפעם לפעם אתה מתקשה למצוא את דרכך ברחובות המוכרים לך?" ועוד.

ממצאי המחקר חשפו שמשתתפים שהעידו על עצמם שצרכו כמות גדולה יותר של פירות וירקות המכילים פלבונואידים, חוו פחות תסמינים של ירידה בתפקוד המוחי בשלבים המאוחרים של חייהם, בהשוואה לאלה שצרכו פחות מהם.

לאחר דיוק המחקר וחלוקת המשתתפים לקבוצות על פי אורח חיים והרגלי תזונה זהים, נמצא כי התוצאות היו דומות, והראו שצריכה קבועה של פלבונואידים הפחיתה את הסיכוי לסבול מירידה בתפקוד המוחי בכ-20%.

האם כל הפירות יעילים באותה המידה? פירות וירקות בעלי צבע עז כמו תותים, אוכמניות, פלפלים, תפוזים ועוד אכן מכילים פלבונואידים והם בעלי יכולת גדולה לתרום לתפקוד מוחי תקין לאחר גיל העמידה, אך מן המחקר עולה שהפלבונואידים המצויים בפירות וירקות בעלי פיגמנטים צהובים (לדוגמה תפוז), מקושרים להפחתה של כ-38% בסיכוי לסבול מתסמינים הקשורים לירידה בתפקוד המוחי. בעוד שמחקר שנערך בשנת 2017 גילה שפירות וירקות המכילים פלבונואיד מסוג אנתוציאנין, המצוי בתותים, דובדבנים, אוכמניות וכרוב אדום - ובין היתר אחראי לגוונים האדמדמים, כחולים, שחורים שלהם - מקושרים להפחתה של כ-24% בסיכוי לסבול מתסמינים הקשורים לתפקוד המוחי.

בניתוח המידע שמקשר בין פלבונואידים לתפקוד מוחי תקין, החוקרים לקחו בחשבון משתנים תזונתיים נוספים שעשויים לתרום גם הם לבריאות הקוגניטיבית, כגון: ויטמינים וחומצות שומן כמו אומגה 3, שידועות ביכולת שלהן לשפר את הריכוז והזיכרון. כמו כן, לקחו החוקרים בחשבון משתנים נוספים שאינם תזונתיים, כגון פעילות ספורטיבית, עישון, צריכת אלכוהול והיסטוריה משפחתית של מחלות הקשורות למוח ולזיכרון. גם בשקלול מכלול הנתונים נותרו החוקרים במסקנתם, לפיה צריכה של פירות וירקות עשירים בפלבונואידים תורמת לשימור התפקוד המוחי.

אז אילו פירות וירקות מסייעים לתפקוד מוחי תקין?

בקבוצת האדומים נמצא: תפוח אדום, רימון, דובדבן, פטל, אשכולית אדומה.

בקבוצת הכתומים נמצא: משמש, מנגו, אפרסמון, שסק, פסיפלורה, אפרסק, נקטרינה, ליקופן, פפאיה, וכן את פירות ההדר המכילים פלבונואידים ייחודיים להדרים: תפוז, קלמנטינה, אשכולית, פומלית, פומלה ולימון.

בקבוצת הירוקים: תפוח ירוק, אגס, ענבים ירוקים, קיווי, תאנה, גויאבה ואבוקדו.

בקבוצת הצהובים: בננה, ליצ׳י, אנונה.

בקבוצת הסגולים: ענבים סגולים, שזיף סגול, תאנה סגולה ואוכמניות.

מה הקשר בין שמירת הבריאות לעבודת השם? איך שומרים על גוף בריא ומאריכים ימים? הרב זמיר כהן מציג 4 כללים לאכילה נכונה, על פי הרמב"ם:

11 עובדות שפשוט אסור להחמיץ על פירות העץ

 

תגיות:בריאותמחקרפירות וירקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה