עובדות ביהדות

7 עובדות: כך נראה ’בין הזמנים’ במחיצת המשגיח רבי דב יפה זצ"ל

מה אמר הרב יפה כשהציעו לו לטעום גלידה? ולנסוע לים? וכיצד ניתן להפוך כל דבר גשמי – לרוחני? 7 עובדות על החופש הגדול בביתו של המשגיח רבי דב יפה זצ"ל

  • י"ב אב התשפ"א
בעיגול: הרב דב יפה זצ’’ל (צילום: פלאש 90)בעיגול: הרב דב יפה זצ’’ל (צילום: פלאש 90)
אא

חוויות מימי 'בין הזמנים' במחיצתו של המשגיח הגה"צ רבי דב יפה זצ"ל, כפי שפורסמו על ידי נכדו י' ארנפרוינד בגיליון "דברי אמת":

1. בבין הזמנים היו עושים נכדיו של המשגיח רבי דב יפה זצ"ל "ערב שירה" בחצרו, והמשגיח היה מגיע להשתתף כמה דקות. וכדרכו לרומם כל דבר גשמי, היה מקריא את דברי הטור בהלכות יו״ט (תקכ״ט): "ויאמר האדם בלבו בעת שמחתו והנאתו: ואם כך היא שמחת העולם הזה אשר היא הבל כי יש אחריה תוגה וצער, א״כ מה תהא שמחת העולם הבא התמידית שאין אחריה תוגה"… והיה אומר: "אם כל כך נעים לאכול ולשיר ביחד – כמה כדאי לנו להשתוקק ולרצות את תענוגי העולם הבא".

2. נכדו מספר כי כאשר הביא לסבו לטעום גלידה, צחק ואמר: "זה מה שיש לגן עדן התחתון למכור?!". והוסיף את דבריו של ה"פלא יועץ" שכשיש אוכל טעים זו סיבה לברך יותר בכוונה ובשמחה, ויותר להודות לה'. ואמר: "אפשר לאכול גלידה ולשקוע בתענוגי העולם הזה, ואפשר בגלידה להתקרב לעבודת ה'!".

3. המשגיח הרבה לציין כי בכל מעשה שאדם עושה, חשוב לערב בו כתבה טובה לשם שמים, וחשוב מאוד שבמשך הזמן כוונה זו תהפוך להיות הכוונה העיקרית. פעם ראה את אחד מנכדיו מנגן באורגן, ואמר לו: "תכוון לנגן כדי להתקרב אל ה', כמו שדוד המלך ניגן"…

4. כשראה הרב יפה את נכדיו הקטנים משחקים היה אומר להם בחביבות: "עכשיו יש לכם אפשרות לזכות במצווה יקרה – לשחק באהבה ובשלום, ולא לצער אחד את השני".

5. כאשר נכדיו היו נוסעים לים, היה אומר להם שיזכרו שמטרת הנסיעה לים היא כדי לאסוף כח לעבודת ה'. "זכורני שביום שהתרחש הפיגוע הנורא בקו 2, וכל כלל ישראל הרגיש 'עת צרה ליעקב', ניגש יהודי תלמיד חכם מרביץ תורה לרב דב יפה והתייעץ עימו האם ראוי לבטל הנסיעה המתוכננת עם בני המשפחה לים, משום שלא ראוי ליהנות בזמן שיהודים שרויים בצער כה גדול. השיב הרב יפה: "היות והשהות בים נצרכת לבריאותך, נמצא שהנסיעה לים היא מצווה ואל תבטל זאת". והוסיף ויעץ לו שיספר לילדיו על התלבטותו אם לנסוע לים ועל התשובה שקיבל, ותהיה בכך גם הזדמנות לחינוך הילדים, שמטרת הנסיעה לים היא כדי לקבל כוחות חדשים לעבודת ה' ולא לבילוי בלבד.

באחת השנים הציעו לו נכדיו ללכת לים למען בריאותו, אך הרב סירב. את סירובו הסביר כך: "היום יום הנישואין שלנו, ביום זה אני עסוק בלהודות לה' ולחשב אם אני מקיים את ייעודי – אין לי זמן ללכת לים".

6. פעם התארח בבית הבראה, והתפילה שם היתה מהירה מדי לטעמו. הוא החליט שנדרשת כאן תוכחה, ואמר אותה בנעימות מיוחדת: "אם מצאתם מקור שכשנמצאים בהבראה פטורים לכוון בתפילה, מובן שאפשר למהר, אולם אם אין לכך מקור, אזי להתפלל מהר ולהצליח גם לכוון זה דורש הרבה מאמץ, ואנחנו הרי באנו לכאן כדי לנפוש ולא כדי להוסיף מאמץ"…

7. באחד מימי בין הזמנים ראה את נכדו הולך להתפלל תפילה ערבית בשעה 24:00 בלילה. אמנם היה זה לפני חצות, אך הרב דב יפה היה מזועזע: "איך המתנת כל כך הרבה זמן למעריב?!"

הרבנית רבקה יפה מספרת למה הכי מתגעגעת מאז נפטר בעלה הרב דב יפה זצ"ל. צפו בקטע מהתוכנית "עושים סדר" עם אפרת ברזל:

 
לצפייה בתוכנית המלאה, לחצו כאן.

סיפורים מפעימים על הרב דב יפה זצ"ל

תגיות:עובדותהרב דוב יפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה