מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מה אוכלים בערב פסח שחל בשבת? האם יש יותר נשים מגברים? והאם קוקה קולה כשרה בכל העולם?

מקבץ שו"ת 171 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ג' ניסן התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם יש מקור ביהדות לכך שאדם נפטר בגיל 120? ואם אין, אז זה אומר שאדם יכול להיפטר גם אחרי 120?

אפשר לחיות יותר מ-120 שנה. ומה שכתוב (בראשית ו', ג') "ויאמר ה' לא ידון רוחי באדם לעולם בשגם הוא בשר והיו ימיו מאה ועשרים שנה", אין הכוונה שמאותו זמן והלאה בני אדם לא יחיו יותר ממאה ועשרים שנה, שהרי מצינו שחיו אחר כך יותר מגיל זה (לדוגמא, אברהם אבינו נפטר בגיל 175, ויצחק אבינו נפטר בגיל 180, ויעקב אבינו נפטר בגיל 147), אלא הכוונה היא כמו שפירש רש"י שם, שהקב"ה אומר על אנשי דור המבול, שעד מאה ועשרים שנה אאריך להם אפי, ואם לא ישובו - אביא עליהם המבול. ע"ש.

וכן הביא הרב יצחק זילברשטיין שליט"א בספר עלינו לשבח חלק ה' (עמוד תשל"ב) מספר מגד גבעות עולם (עמוד ק') בשם מרן הגאון רבי חיים מבריסק זצ"ל, שאסור לומר שתחיה עד מאה ועשרים, דיש בזה איסור של קללה, שהרי יכול לחיות יותר, ונמצא שמקללו במה שמגביל לו את החיים עד מאה ועשרים. ושם הביא שגם הגאון רבי יעקב קמנצקי זצ"ל היה נגד מליצה זו לאחל לאדם לחיות רק עד מאה ועשרים. ע"ש.

* * *

2. ידוע לי כי 12 הימים מערב חדש ניסן, יש להם אנרגיה מיוחדת לכל השנה, כל יום כנגד חודש מסוים. האם יש לכם מידע על אנרגיה זו?

אכן, כך, בין צדיקי החסידות היה מבין הראשונים במעלה הקדוש והנשגב המכונה בשם "החוזה מלובלין", על שם יכולתו לחזות מרחוק דברים הנשגבים מראיית בני אנוש רגילים. הוא היה כותב מדי שנה בשנים עשר הימים הראשונים לחודש ניסן, ברוח קדשו, כל יום, מה יהיה בכל חודש משנים עשר חודשי השנה הבאים.

כך מעידים תלמידיו שראו זאת בעיניהם. בהקשר להנ"ל מסופר הסיפור הבא: בשנת תקע"ד נמנו וגמרו שלשת אבות העולם, הלא המה החוזה מלובלין, היהודי מפרשיסחא והמגיד מקוזניץ להחיש ולמהר עת ביאת המשיח. וידוע מה שיצא מזה, שכולם נפטרו בשנה אחת עפ"י סיבות שונות ומשונות כי לא הגיע עוד עת הזמיר.

וביחוד נוראה ונפלאה הייתה הפטירה של החוזה מלובלין: בשמחת תורה של אותה שנה, בעת ההקפות, הייתה המעשיה הנוראה של "הנפילה". שבאורח פלא נפל החוזה מלובלין מחלון גבוה וצר מאוד שלא היה גדול למידת איש בדרך הטבע, והיה ניכר עין בעין שזוהי מלחמה מהצד ההוא נגד החוזה מלובלין. ונפל אז רבנו על ערש דוי, ומתנגדיו שתו ושמחו על כך, וכשנודע לו הדבר אמר: "הם סוברים שבעת פטירתי ישתו וישמחו עוד יותר, יהיו בטוחים שלא אתן להם אף כף מים".

וכן היה כי עלה השמימה בט' באב. כשנתפרסם דבר "הנפילה" בין תלמידיו התחילו נוהרים מכל מושבותיהם. נעדר רק רבי נפתלי מרופשיץ. אחר הפורים, כשראו תלמידיו דתקיף ליה עלמא שלחו ציר מיוחד לרבי נפתלי שיבוא תיכף וכן היה כי בא תיכף וראה בצערן של ת"ח, המבוכה הגדולה. ומני אז לא מש מאהלו של רבו.

ובי"ב הימים שמר"ח ניסן עד יום י"ג בו, שבהם קורין מעניין חנוכת המזבח של הי"ב נשיאים לי"ב שבטים שהם נגד י"ב חדשי השנה לא נתן שינה לעיניו ולא מש ממטתו של החוזה. בהגיע יום י"ג ניסן תיכף בעלות השחר פנה והלך לו רבי נפתלי לאכסניא שלו. שאר תלמידי החוזה, גדולי ישראל, שנשארו בביתו, שלחו אחריו יום יום שיבוא והוא לא השגיח בהם ועשה מה שעשה ולא בא. עד שהגיע יום המר יום שהוקבעה בו בכיה לדורות הוא יום ט` באב, שבו נצחו אראלים את המצוקים.

גם ביום ההוא שלחו אחריו. ובחצות היום יצא ר` נפתלי מהאכסניא שלו והלך לאט לאט לבית החוזה, וכאשר רק דרך על מפתן הבית יצאה נשמתו של החוזה בתשוקה נפלאה להשם יתברך. וסיפר רבי נפתלי מרופשיץ גופא דעובדא איך ידע לכוון שעת יציאת נשמתו: כי ידוע שי"ב הימים שבין ר"ח ניסן עד יום י"ג בו הם נגד י"ב חדשי השנה, והחוזה היה רגיל לכתוב בכל יום מהימים הללו, מה שיתרחש בחודש המכוון נגד יום זה.

וביום החמישי של חודש ניסן דהשתא המכוון נגד חודש אב, אמר: "אין אני רואה יום ט` באב אלא עד חצות". והבין על מה מרמזים הדברים. וי על האי שופרא דבלי בארעא. כך מעידים גם על הבעש"ט שהיה רואה בי"ב הימים הראשונים של חודש ניסן, כל מה שיקרה במהלך השנה, במאורעות העולם מי יעלה ומי יפול, וכעדות תלמידו הגדול הקדוש ממעזריטש זכות כל הצדיקים יגנו עלינו ועל כל ישראל אמן.

* * *

3. האם ניתן להוציא מהמקפיא דברי מאכל בשבת כדי שיהיו מופשרים במוצאי שבת?

מותר (חזון עובדיה שבת חלק ב' עמוד תמ"ז).

* * *

4. אני יודע שאנחנו עוברים משבת לחג הפסח, אבל הבעיה היא שאם עושים בדיקה וביעור חמץ ביום שישי, אז אין המוציא בקידוש בשבת, כי אפשר לאכול מצות רק כשנכנס החג הפסח. לכן רציתי לשאול מה המנהג או ההלכה של זה? ומה עושים במצב כזה?

א. כשערב פסח חל בשבת, מקדימים לעשות בדיקת חמץ בליל י"ג ניסן, דהיינו ביום חמישי בלילה - עם ברכה, ולאחר מכן יש לעשות ביטול חמץ (שלחן ערוך סימן תמד סעיף א ומשנה ברורה סק"א).

ואת ביעור חמץ מקדימים ליום י"ג ניסן, דהיינו יום שישי. ויש להשאיר כמות חמץ שתספיק לשתי הסעודות הראשונות של שבת במקום מוצנע כדי שלא יתפזר (שלחן ערוך סימן תמד סעיף א ומשנה ברורה סק"ג). וטוב לעשות ביעור חמץ ביום שישי עד סוף שעה חמישית (ראה שם סעיף ב ומשנה ברורה סק"ט, ופסקי תשובות אות ח').

ב. בשתי הסעודות הראשונות של שבת מברכים על לחם וכנ"ל. אולם אין לבשל לשבת זו תבשילי חמץ הנדבקים לסירים (שלחן ערוך שם סעיף ג'). ולאחר סעודת שבת בבוקר יש לנער המפה מפירורי החמץ שעליה ולנקות את כלי החמץ ולאכסנם עם שאר כלי החמץ (שלחן ערוך שם סעיף ד').

וצריך לעשות ביטול חמץ בשבת בסוף שעה חמישית (ראה שלחן ערוך שם סעיף ו' ומשנה ברורה שם).

ג. ולגבי סעודה שלישית שזמנה אחרי מנחה - הרי כבר אסור לאכול חמץ וגם מצה אסור לאכול בערב פסח, אז לפי מנהג הספרדים אפשר לקיים סעודה שלישית במצה עשירה, אולם עדיין צריך להקפיד לאכול לפני שעה עשירית, כי משעה זו ואילך אפילו מצה עשירה אסור לאכול, כדי שיאכל מצה לתאבון (שלחן ערוך סעיף א' ומשנה ברורה ס"ק ה', ז').  ויאכל לכתחילה יותר מכביצה, ויברך עליה בורא מיני מזונות ועל המחיה, ולא יברך עליה ברכת המזון, שספק ברכות להקל (חזון עובדיה הלכות פסח עמוד רס"ד).

אולם לפי מנהג האשכנזים שלא אוכלים מצה עשירה, יש לקיים סעודה שלישית במיני פירות או בבשר ודגים (הרמ"א שם), ויותר טוב לקיים בבשר ודגים מאשר בפירות (משנה ברורה סק"ח). או לחלק את סעודת שבת בבוקר לשניים, ובתנאי שיספיק לברך ולשהות בין שתי הסעודות, כדי שלא יהיה בכלל ברכה שאינה צריכה (משנה ברורה שם), ואם שוהה חצי שעה ביניהן יוצא ידי חובת כל הדעות (ראה פסקי תשובות שם אות ו').

* * *

5. מדוע יש יותר נשים מגברים בעולם שבו, אם איני טועה, קובעת ההלכה שגבר יכול להינשא לאישה אחת בלבד? כיצד אי האיזון המספרי הזה בא לידי ביטוי במציאת הזיווג הראוי?

האמת היא שבדרך הטבע יש כ-106 גברים על כל 100 נשים. ככל הנראה שהקב"ה ברא את העולם בצורה כזו מאחר שגברים מתים במלחמות בעבודות וכדו', ועל כן יש יותר גברים, כדי שכל אישה תזכה לגבר אחד.

* * *

6. האם מותר להתלבש בחדר שיש בו ספרי קודש, למשל להחליף גופיה או חולצה? אשמח למקורות, לפי הספרדים.

צריך להיזהר לא לעמוד בערווה מגולה מול ספרי הקודש, אולם בשאר מקומות מכוסים בגוף אין בעיה.

מקורות: יעויין במשנה ברורה (סימן מ"ה סק"ה) וכן בספר גנזי הקודש (פרק ד' סעיפים ח'-י').

* * *

7. אני מאמינה במציאות האלוקים, ויש הרבה אנשים כאלה, אבל יש הרבה יותר אנשים שמאמינים בדת אחרת שהיא לא היהדות. איך אדע שדווקא היהדות היא האמת?

יפה מאוד שאת שואלת. אמרו חז"ל שבדרך שבה אדם רוצה לילך - בה מוליכין אותו. הרוצה להיטהר - מסייעין בידו מהשמים.

התורה היא בת 3300 שנה, והיא המקור לאמונה באלוקים בכל הדתות. הנצרות והאסלאם הם חיקוי מאוחר של היהדות, ונוצרו בסך הכול לפני 2000 שנה. שתיהן מאמינות בתורת ישראל, אך טוענות שהבורא נטש את עמו ובחר בהם...

99.999 אחוז מן הדתות בעולם מציבות בראשם אלים, שדים ואלילים בעלי גוף, יצרים ומחלוקות שיצרו ומנהלים את העולם. מכיוון שאנו יודעים מבחינה מדעית שהיקום נברא, ומכאן שיש לו בורא שאינו כפוף לחומר וזמן - מכאן מוכח שמי שיצר את היקום והאדם הוא בורא אחד שאין לו שותפים, ושאין לו גוף או דמות הגוף. נתון זה מוכח מכורח המציאות. כך ש-99.999 מן הדתות בעולם כבר נפסלו מן הרשימה, ואינן יכולות להיות אמת בודאי.

כפי שנאמר, ישנן בסך הכל שלוש דתות בעולם הטוענות לבורא אחד, שאין לו גוף או דמות הגוף: היהדות, הנצרות והאיסלאם. הנצרות והאיסלאם נוצרו לאחר היהדות ומתבססות עליה (גם הנוצרים וגם המוסלמים מאמינים ביציאת מצרים ומעמד הר-סיני כפי שמתוארים במקרא).

כך שההיסטוריה היהודית חייבת להיות אמת (גם לפי שתי הדתות שחיקו אותה), כי בעוד הנצרות והאיסלאם מודים בהיסטוריה היהודית, אין היהדות מודה בהיסטוריה שלהם (הנוצרים מאמינים במשה ונביאי ישראל, אך היהודים אינם רואים בישו ומוחמד נביאים שדיברו עם הבורא).

כך שההסתברות לכך שהיהדות היא אמת עומדת על 100 אחוז, בעוד הנצרות והאיסלאם עומדות על קרן הצבי.

אז איך אנחנו יודעים שהתורה אמת בוודאות?

מובן שהבורא שברא את האדם בחוכמה כה אדירה - לא ימסור תורה בדרך אותה כל אדם יכול לזייף. הרי כל מוסד פסיכיאטרי שמכבד את עצמו מחזיק לפחות עשרה אנשים שמדווחים שהם מדברים עם א-לוהים, פיות, חייזרים ומפלצות. וידועים לנו לא מעט מקרים של אנשים חולי סכיזופרניה שמדמיינים דברים שאינם קיימים במציאות.

אנו יודעים שהבורא הוא חכם (מהכרת הפיזיקה של היקום והאנטומיה של החי) ולכן אנו יודעים בוודאות מוחלטת שהבורא לא ימסור תורה בדרך אווילית לאדם בודד שגם יכול לשקר להמונים.
כך ששתי הדתות שחיקו את היהדות - הנצרות והאיסלאם - יורדות מיד מעל הפרק, היות ושתיהן טוענות לאדם בודד הטוען שא-לוהים נגלה אליו במערה ומסר לו חוקים ומשפטים.

היהדות, אפוא, הינה היחידה הטוענת לאירועים נסיים בקנה מידה שכל העם עד להם - כמו יציאת מצרים, מכות מצרים, קריעת ים-סוף, מעמד הר-סיני, ארבעים שנה במדבר, כיבוש הארץ בצורה ניסית ועוד. היא התורה היחידה העומדת בפני מבחן ההיסטוריה וההגיון, פשוט, כי היא היחידה הטוענת לתורה שניתנה להמונים במעמד אלוקי לאומי.

מכאן שהיהדות היא אמת בודאי, ב-100 אחוז ללא ספיקות כלל.

אז אנו יודעים שהתורה היא אמת בגלל שיש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני. הנושא הוסבר במאמר "ההוכחה ההיסטורית", לחצו כאן.

עם ישראל הוא העם היחיד בעולם שקיבל הוראות יצרן מפי אלוקים בפני עם שלם, בהתגלות אלוקית ובנסים המוכיחים את שליטתו בטבע, ואין תורה שהשפיעה יותר על העולם מתורת היהודים. גם קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו - ואף לאחר כל אלה עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו!

יש לנו אינספור סיבות היסטוריות להאמין בתורה, ולדעת בבירור שתורת ישראל אמת. לא קיימת בכל העולם תורה או דת שאפילו ינסו להתחרות עם האותנטיות ההיסטורית והנסית של תורת ישראל ועם ישראל. וכל עיקרי האמונה מבוררים בספרי רבותינו, כמו ספר הכוזרי, חובת הלבבות ועוד.

לסיכום,

אמליץ לך לקרוא חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית", המתארת דו-שיח עם אלוקים על שאלות רבות באמונה (הוכחות למציאות הבורא, משמעות החיים, אמיתות התורה, למה אלוקים ברא אותנו ועוד). לקריאת החוברת, חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית".

* * *

8. האם קוקה קולה כשרה בחו"ל גם ללא כשרות? שמעתי הרבה דעות יש כאלה שאומרים שהיא כשרה רק באירופה ויש כאלו שאומרים שהיא כשרה רק כשיש חותמת כשרות.

ישנם מקומות בחוץ לארץ שמשקה הקוקה קולה מקובל ככשר על אף שלא מופיע עליו חותמת כשרות. אולם ראוי ונכון לוודא עם ועדי הכשרות שבאותו מקום.

מקורות: ספר הכשרות למעשה (עמוד תקל"ח), ומשום שאף שתמצית המשקה נלקח מאטלנטה שבארצות הברית ומשם משווק לכל המפעלים בעולם ויש כשרות לתמצית זאת, מכל מקום סוג הסוכר וגלצירין נלקח לפי שיקולם של בעלי המפעל באותו מקום. ונודע שנתגלה באחת ממדינות מרכז אמריקה שצבעי המאכל למשקה מפיקים מזני ענבים שמקורם מייצור יין גויים אסור.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. בתורה כתוב בפירוש שהחודש הראשון הוא ניסן, אז למה אנו חוגגים את ראש השנה בתשרי? נראה לי שבגלל שבא' בתשרי האדם נברא, אבל אני רוצה לשמוע תשובה ממישהו שמבין, ולראות מקורות.

מקובל מן האר"י ז"ל שמחלוקת התנאים בגמרא ראש השנה (י), אלו ואלו דברי אלקים חיים (בשער השופר - פרק ה').

וכן איתא בתוספות (ר"ה כז): שהעולם עלה במחשבה ליבראות בתשרי, ונברא למעשה בניסן.

ומבואר בספרי החסידות שזהו בעצם ב' בחינות (שם משמואל שמות תרע"ב). וכן אפשר לסומכם על פי דברי חז"ל: "בתחילה עלה במחשבה לבראותו במידת הדין (תשרי) ראה שאין העולם מתקיים ושיתף עמו מידת הרחמים (ניסן).

ולכן, יום הראש השנה שבו כל ברואי עולם נידונים לפניו, בחינת דין, אנחנו חוגגים בתחילת תשרי. 

* * *

10. האם יש קשר בן בני זוג ובין הורים לילדים בעולם הבא. האם הפרידה היא לנצח? על פניו למיעוט הבנתנו השם שהוא הטוב המוחלט ודאי שישמור על קשר בין הנשמות.

יש קשר בין בעל ואישה בעולם הבא, וכמו שהביא בשו"ת תורה לשמה (סימן תק"ו) מדברי האר"י ז"ל בספר שער טעמי המצוות, שאחרי פטירת האדם הוא מתחבר עם בת זוגו בגן עדן אחר חצות לילה. ע"ש. לגבי שאר המשפחה כמדומה שלא נתבאר.

תגיות:פסחקוקה קולהמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה