יהודה אייזיקוביץ

תחקיר אישורי הכניסה לישראל – אמת או פייק?

האם רק חרדים מקבלים אישור כניסה לישראל, או שמא כאשר נותנים לכתב שידוע בסלידתו מהחרדים - התוצאה עלולה להיות מוטה מראש? טור ביקורת התקשורת החדש באתר הידברות יוצא לדרך

אא

על פי תחקיר שפורסם בערוץ 12, החל ממוצאי השבת האחרונה כל חרדי שנוחת בשדה התעופה בן גוריון חשוד מיידית כמי שסידר לעצמו את אישור הכניסה לישראל בדרכים פסולות. בתחקיר ששודר תחת הכותרת "מחדל סגירת השמיים: מאכערים, קומבינות ופרוטקציות כדי להיכנס לישראל" נטען כי בין 60 ל-80 אחוז מהאזרחים הבאים בשערי הארץ הם חרדים – מספר גבוה בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסייה. עורך התחקיר, אלון לוקאץ', ראיין את עיתונאי 'הארץ', אורי משגב, שטען שספר בעצמו את הנוסעים חרדים שעברו בנתב"ג, והוא גבוה באופן משמעותי בהשוואה ליתר הציבור.

תחקירנים נוספים מטעם יוצרי התחקיר ראיינו שני נוסעים חרדים, שהודו שאכן השתמשו באישורים מזויפים. לצד אלה נטען בתחקיר שעוזריהם של חברי כנסת מהמפלגות החרדיות בוחשים בהחלטות ועדת החריגים שמנפיקה את אישורי הכניסה לישראל, והם דואגים לסדר אישורים לפונים אליהם. לוקאץ' מסיים את הכתבה ב"הנחת עבודה" שוועדת החריגים פועלת ממניעים פוליטיים, ומאפשרת רק למצביעי ימין וחרדים לחזור לארץ כדי להשפיע על תוצאות הבחירות הקרבות.

אלא שבחינה מעמיקה של העובדות מציגה תמונה שונה.

המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, שילה אדלר, שמשמש כיו"ר ועדת החריגים, סיפר לאראל סג"ל בריאיון בערוץ 20 כי בוועדת החריגים עובדים כ-70 נציגים משבעה משרדים ממשלתיים, בליווי צמוד של היועצים המשפטיים מהמשרדים השונים. 

לפי אדלר, בכל יום מגיעים לוועדת החריגים כ-4000 בקשות לקבלת אישור כניסה לארץ - חלקן מאושרות מיידית על פי קריטריונים קבועים מראש, כמו יציאה לחו"ל לפני התאריך 25 לינואר, וחלקם נפסלים. החלק הנוסף הוא של בקשות חריגות מסיבות הומניטריות בקשות אלה מוגשים לפני חברי הוועדה, מבלי שלחברים יש ידיעה מה זהותו המגזרית של המבקש. בחלק מהמקרים הפונים נדרשים להציג מסמכים ואישורים נוספים. בכל מקרה ההחלטה את מי לאשר ומי לא, מתקבלת על ידי חברי הוועדה, ועל ידם בלבד.

בנוסף, סיפר אדלר שמדינת ישראל אישרה 13 טיסות חילוץ שבועיות להבאת אזרחים ישראלים – 10 מהן ממריאות מפרנקפורט והיתר מניו יורק. מספרם הגבוה של הנוסעים החרדים לא מפתיע אותו, מכיוון שגם בזמנים שבשגרה מספר הטסים החרדים בקו תל אביב – ניו יורק הוא גבוה מאוד בהשוואה.

שילה אדלר הביע את פליאתו על כך שעורכי התחקיר לא טרחו לפנות אליו כדי לקבל הסברים על עבודת הוועדה שברשותו.

וזה אכן מעורר תמיהה: כיצד אנשי תקשורת ותיקים ומנוסים מפרסמים תחקיר מבלי לבדוק את העובדות?! אולם, לאחר בדיקת רקע ואמירות מהעבר של המשתתפים בהכנת הכתבה ניתן להניח כ"הנחת עבודה" כדברי לוקאץ', שלא עבודת עיתונאית עמדה מול עיני עורכי התחקיר, אלא מטרה אחרת לחלוטין.

 

חידה: מי אמר "החרדים מסוכנים יותר מהאיום האיראני"?

אילן לוקאץ, מתברר, לא מחבב, בלשון המעטה, את החרדים ואת הדת ככלל. בעיתון 'מקור ראשון' חשף הכתב ישי פרידמן את דעותיו הקיצוניות לפיהם החרדים הם "חבורת מפגרים חומייניסטים שמשתלטת על החיים", את היהדות הוא מגדיר כ"דת מפגרת המבוססת על טעות", ואף המליץ "לחנך את ילדיך לבוז ללובשי השחורים. הסבר להם שמדובר במפגרים קליניים עם הפרעה נפשית".

לוקאץ' כבר הוכיח שאין לו כל מניעה להשתמש בעבודתו העיתונאית כדי לפגוע בחרדים. בעבר הוא עשה זאת כאשר ערך כתבה שהציגה חרדים באור שלילי כ"משתלטים" על שכונת מגוריו.

גם העיתונאי אורי משגב צבר לא מעט התבטאויות שנאה כלפי החרדים. הנה רק לאחרונה כתב כי: "החרדים מסוכנים כיום להווה ולעתיד של ישראל יותר מהטילים של חיזבאללה ומהגרעין האיראני"

אך מי שחשפה את "רוח המפקד" שהנחתה את אופן עריכת ה"תחקיר" היא התחקירנית שלו - עמית קמינסקי שבפרופיל שלה בפייסבוק היא מציגה את עצמה כחברה במחנה "לך" שנלחם למען סילוקו של רה"מ נתניהו מתפקידו. עמית צייצה בטוויטר את הציוץ המובא כאן עם התגובה של לוקאץ'. ציוץ שמלמד שכל מטרת התחקיר היה מגמתי ונועד לפגוע פוליטית, כך שהיא והמחנה שעליו נמנית "בסוף ננצח"...

הציוץ, אגב, נמחק בבהילות לאחר שעורר סערה ברשתות החברתיות.

 

"הכתבה כולה הינה שקר"

ההטיה הפוליטית והאנטי חרדית המכוונת של התחקיר מהווים הפרה בוטה על פי המדריך האתיקה של הרשות השנייה בו נכתב בסעיף 2 כי: "בעל זיכיון יבחין בשידוריו בין דיווח עובדתי לבין הבעת דעה, פרשנות או ניתוח של מידע".

בעקבות זאת ארגון "בצלמו" הגיש תלונה לנציב הרשות השנייה, בטענה כי התחקיר הוא "פייק ניוז והכתבה כולה הינה שקר, הסתה, הכללה, הפרת כללי האתיקה, חוסר קבלת תגובות מנמעני הכתבה ומהווה קומבינה בעצמה".

האם ניתן לצפות שמועצת הרשות השנייה תעמיד את ערוץ 12 ואת עורכי התחקיר לדין או אפילו תעניש אותם? ניסיון העבר מלמד שמעבר לתגובה לקונית יבשה, ככל הנראה, כלום לא יקרה.

תגיות:הארץחרדיםהסתהחדשות 12יהודה אייזיקוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה