מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מה מיוחד בט"ו בשבט? האם מותר להתפלל בבית כנסת שלא ע"פ ההנחיות? ואלו מצוות אפשר לעשות בבידוד?

מקבץ שו"ת 165 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ה' שבט התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם צריך לכתוב בס"ד בכל דף שאני כותב? למשל מחברת חשבון / אנגלית, או דברים אחרים?

אין שום חיוב לכתוב בס"ד, זו רק הנהגה טובה, וכמו שכתב הגאון רבי יצחק קארו זצ"ל בספר תולדות יצחק (פרשת מצורע, בפסוק כי תבואו אל ארץ כנען) שנהגו העם לכתוב ב"ה בתחילת כל כתיבה, והוא על שם הפסוק (משלי פרק ג' פסוק ו') "בכל דרכיך דעהו והוא יישר ארחותיך", ע"ש. וכן ע"ע בשו"ת יחוה דעת חלק ג' (סימן עח) שכתב, שנהגו שלומי אמוני ישראל לכתוב ב"ה בראש המכתבים ואגרות שלומים, וטוב ונכון לעשות כן, ע"ש. 

* * *

2. איך הרבה צדיקים גרו במצרים, זה לא אסור לגור שם?

שאלה נכונה, שהרי נפסק ברמב"ם (הלכות מלכים פרק ה' הלכה ז') שמותר לשכון בכל העולם חוץ מארץ מצרים, ובשלושה מקומות הזהירה התורה שלא לשוב למצרים, שנאמר: ולא ישיב את העם מצרימה, למען הרבות סוס, וה' אמר לכם לא תוסיפון לשוב בדרך הזה עוד. ונאמר: והשיבך ה' מצרים באניות בדרך אשר אמרתי לך לא תוסיף עוד לראותה. ונאמר: כי כאשר ראיתם את מצרים היום לא תוסיפון לראותם עוד עד עולם.

וכבר עמדו בזה רבותינו הראשונים, ה"ה הריטב"א (יומא דף לח עמוד ב') שלכאורה יש לתמוה על מה סמכו העולם בזמן הזה להתיישב במצרים, כגון הרמב"ם וכמה גדולים אחרים. וכתב ליישב בשני אופנים: א. יש אומרים שאותם עיירות כבר נתבלבלו ונחרבו, ואלו עיירות אחרות שנתיישבו לאחר מכן. ב. והנכון יותר שהאיסור להתיישב בארץ מצרים אינו אלא בזמן שישראל שרויים על אדמתם, אבל בזמן הזה שנגזר עלינו להיות נדחים בכל קצוי תבל, כל חוץ לארץ שווה, ואין איסור אלא כשיוצא מדעת מן הארץ לחוץ לארץ. 

ורבינו בחיי (פרשת שופטים י"ז, ט"ז) כתב, לא תוסיפון לשוב בדרך הזה עוד, זו היא מצוה לשעתה, לפי שהיו המצריים נודעים ומפורסמים ברשעתם בכל מעשה תועבה, כמו שנאמר (ויקרא י"ח) כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה לא תעשו, לפיכך צווה להם שלא להתיישב במצרים כדי שלא ילמדו מתועבותיהם. ואין זו מצוה לדורות, שיאסור הכתוב להתיישב במצרים לעולם, שהרי אנו רואים כמה קהילות קדושות דרות שם מאז ועד היום, ואילו היתה מצוה לדורות לא היו ישראל קדושים, ובהם גדולי עולם, מקילים בזה להתיישב שם.

והמרדכי (יבמות סוף פרק הערל סימן ע"ב) והסמ"ג (לאוין רכ"ז) תירצו לפי דעת רבינו אליעזר ממיץ שלא אסרה תורה אלא לשוב בדרך הזה, היינו מארץ ישראל למצרים, אבל משאר ארצות מותר. וע"ע מה שהביא בזה בשו"ת יחוה דעת חלק ג' (סימן פ"א).

* * *

3. האם חייבים לאכול לחם בסעודה שלישית?

חובה לאכול לחם בסעודה שלישית. אלא שאם הוא שבע ביותר ולא יכול לאכול לחם, יכול לקיימה במיני מזונות כמו עוגה ושאר דברים העשויים מחמשת מיני דגן.

ואם לא מסוגל גם לזה, יכול לקיימה בדברים שמלפתים בהם לחם כמו בשר ודגים. ואם לא מסוגל גם לזה, יקיימה במיני פירות (יעוין שלחן ערוך אורח חיים סימן רצ"א סעיף ה').

וכבר כתב השולחן ערוך (שם סעיף א') שהחכם עיניו בראשו שלא ימלא בטנו בסעודת הבוקר כדי ליתן מקום לסעודה שלישית.

* * *

4. האם מותר/אפשר לעבוד במשך השבוע במקום שפתוח בשבת?

מותר לעבוד ביום חול במקום שפתוח בשבת.

מקורות: שו"ת אבני ישפה חלק ז' (סימן כ"ג ענף ב'), ומטעם שאין כאן מסייע ידי עוברי עבירה, שהרי אין מקום העבודה הזה מיוחד לעשיית עבירה, כדי שנאמר שהעובד שם נחשב מסייע ידי עוברי עבירה. הרי אדם זה רוצה לעבוד שם בימות החול, שהעבודה היא מותרת, ומה שהם עושים בשבת זה לא עניין שלו, ואיננו מסייע להם לעבוד בשבת.

* * *

5. האם גם אצל בנות ישנה ההלכה שאסור לאכול לפני קידוש, אף על פי שהן לא התפללו עמידה של שחרית? כי ידוע לי שעמידה של שחרית מחייבת אותך לאכול רק עם קידוש. בבקשה תשובה לפי הרב עובדיה יוסף זצ"ל.

נשים שמתפללות בשבת שחרית ומוסף, לא חלה עליהן חובת קידוש של היום עד לאחר תפילת מוסף. ומותרות לטעום ולשתות קפה/תה קודם סיום תפילת מוסף. ואם מרגישות חולשה, מותרות לטעום אז מיני מזונות. וטוב שיכוונו בברכת מזונות לשם מצוות קידושא רבה.

ונשים שאינן מתפללות כלל בבוקר של שבת, ורוצות לשתות קפה/תה לחיזוק כוחן, מותרות לעשות כן (חזון עובדיה שבת חלק ב' עמוד קס"ז).

* * *

6. כתוב שמשה צווה לנהוג כבוד בפרעה כיוון שהוא היה מלך, אבל סוף סוף הוא היה רשע ואכזרי?
והאם זה חיוב גם עלינו, לנהוג כבוד במנהיגים גם אם הם רשעים ואכזריים?

אכן, לכל מלך צריך לנהוג כבוד. כך מבואר בחז"ל באין ספור מקומות.

* * *

7. חלק מבתי הכנסת מארגנים כיום מניין מבלי לעמוד בהנחיות הקורונה (מספר האנשים בתוך ומחוץ).האם מה שהם עושים מותר? והאם מותר להשתתף במניינים אלה?

כבר כתב הגאון מורינו הרב שמואל הלוי וואזנר זצ"ל בשו"ת שבט הלוי חלק י' (סימן רצ"א) בנידון שלו שם, שחייבים לשמור על התקנות שנעשו על ידי השלטון לטובת הציבור למנוע אסונות. ואם לא נעשו על ידם, היה חיוב עלינו לעשות כזה. וממילא מצווה לעורר ולהוכיח לאדם שלא ציית לתקנות שנעשו לטובתו ולטובת הציבור כולו, שעל ידי דרכיו הבלתי ישרים, מביא עצמו ואחרים לידי סכנה. ע"ש. ותוכל ללמוד מזה שאין היתר לקיים מניינים כאלה ואין להשתתף בהם.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

 

8. מה מיוחד בט"ו בשבט? איזה תפילות מיוחדות כדאי להתפלל, ואיך אפשר לנצל את היום הכי טוב מבחינה רוחנית?

רצוי להתפלל באותו יום שהאתרוג של השנה תהיה נקיה; אמנם הואיל והאתרוג מסמל את לבו של אדם, ראוי גם להתפלל במשך היום על לב טהור ועל פירות (בנים) טהורים.

הנה תפלה מהבעל "בן איש חי" ז"ל שראוי לומר בט"ו בשבט על אתרוג (פרי של מצווה) נקי: "יהי רצון מלפניך ה' אלקינו ואלקי אבותינו שתברך כל אילנות האתרוג, להוציא פירותיהם בעתם ויוציאו אתרוגים טובים יפים ומהודרים ונקיים מכל מום ולא יעלה בהם חזזית ויהיו שלמים ולא יהיה בהם שום חסרון ואפילו עקיצת הקוץ ויהיו מצויים לנו ולכל ישראל אחינו בכל מקום שהם, לקיים בה מצות נטילה עם הלולב בחג הסוכות שיבוא עלינו לחיים טובים ולשלום כאשר צויתנו בתורתך ע"י משה עבדך ולקחתם לכם  ביום הראשון פרי עץ הדר וכפות תמרים וענף עץ עבות וערבי נחל.

"ויהי רצון מלפניך ה' אלקינו ואלקי אבותינו שתעזרנו ותסייענו לקיים מצוה זו של נטילת לולב והדס וערבה ואתרוג כתיקונה בזמנה בחג הסוכות שיבא עלינו לחיים טובים ולשלום בשמחה ובטוב לב ותזמין לנו אתרוג יפה ומהודר ושלם וכשר כהלכתו – ויהי רצון מלפני ה' אלקינו ואלקי אבותינו שתברך כל מיני האילנות ויוציאו פירותיהם בריבוי שמנים וטובים ותברך כל הגפנים שיוציא ענבים הרבה שמנים טובים כדי שיהיה היין היוצא מהם מצוי לרוב לכל עמך ישראל לקיים בו מצות קידוש ומצות הבדלה בשבתות וימים טובים ויתקיים בנו ובכל ישראל אחינו מקרא שכתב "לך אכול בשמחה לחמך ושתה בלב טוב יינך כי כבר רצה אלוקים את מעשיך" באתי לגני אחותי כלה אריתי מורי עם בשמי, אכלתי יערי עם דבשי שתיתי ייני עם חלבי אכלו רעים שתו ושכרו דודים יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי."

ולגבי בנים טהורים אפשר לומר את "תפילת השל"ה הקדוש".

* * *

9. אני בבידוד ונשארו לי עוד 10 ימים בערך. רציתי לשאול איזה מעשים טובים ומצוות אני יכולה לעשות.
מפריע לי ללכת לישון עם הרגשה שלא עשיתי כלום... בקיצור, אשמח להמלצות.

את יכולה להתפלל ולומר תהילים על אנשים שזקוקים לישועה. זו מצווה גדולה של חסד. ובעז"ה יתקבלו תפילותייך ברחמים וברצון לפני אדון כל.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

10. יום פטירתה של אמי ז"ל, שנה ראשונה, חל ביום שני הקרוב. אנחנו גרים בראשל"צ והיא קבורה בחולון. פיקוד העורף לא מאשר עליה ביום השנה בגלל הסגר. מה עושים? קשה לנו עם זה מאוד.

הכאב גדול מאוד, אך זה עצמו שאתם נמנעים מלהגיע לקבר אמכם ע"ה בגלל שמירה על בריאות הגוף והנפש, היא מצווה גדולה, ויהיה עילוי לנשמתה, ומיד בתום הסגר תעלו לקברה.

ביום פטירתה תעשו את כל המנהגים חוץ מעלייה לקבר, כמו הדלקת נר, לדאוג שמישהו יגיד קדיש במניין, נתינת צדקה וכו'. ותאמרו תהלים פרק קי"ט לפי האותיות של שמה, ואחר כך אותיות נשמה (נשמת ישראל חלק ב' עמוד תתקמ"ג)

תגיות:שאלות ותשובותמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה