בריאות ותזונה

שותים קפה עם סטיביה? הכתבה הזו מיועדת לכם

הסטיביה נחשב עד היום לממתיק בטוח לשימוש וכתחליף פופולרי לסוכר. מחקר חדש של חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב מלמד, כי צריכה ניכרת של הממתיק עלולה לשבש את האיזון בין חיידקים במעיים

  • ט"ו כסלו התשפ"א
סטיביה (תמונה: שאטרסטוק)סטיביה (תמונה: שאטרסטוק)
אא

הסטיביה הפך בשנים האחרונות לתחליף נפוץ לסוכר לצורך המתקת משקאות חמים וקרים כאחד. אלא שמחקר חדש, שנעשה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מלמד כי הממתיק הפופולרי עלול לשבש את המאזן בין החיידקים במעי.

בשנים האחרונות נוקטות מדינות רבות במדיניות להפחתת צריכת הסוכר בקרב האזרחים. במסגרת זו נקבעו תקנים להפחתת סוכר במוצרים רבים, כך שיצרניות מזון שילבו והגדילו את השימוש בממתיקים מלאכותיים. לאור עדויות על תופעות מזיקות המיוחסות לחומרים המלאכותיים, הלך וגדל השימוש בסטיביה שהינו ממקור צמחי, שנחשב עד היום לממתיק בטוח לשימוש.

המחקר, שפורסם בכתב העת Molecules, גילה כי קיימת השפעה של חומרי הסטיביה על התקשורת בין חיידקים במעי. חיידקים בסביבה נתונה מעבירים מסרים כימיים ביניהם על מנת לסנכרן את פעילותם ולבטא יחדיו גנים הקשורים להישרדות ולעמידות, תוך יצירת יתרון תחרותי על פני זני חיידקים אחרים. מסרים אלו מקודדים באמצעות מולקולות כימיות קטנות, המייצגות אותות שמועברים בין תאי החיידקים ומאפשרים להם למנות את בני מינם – מעין מפקד אוכלוסין המתבצע לשאר החיידקים בסביבתם. מכאן עולה, כי פגיעה בתקשורת בין חיידקים אלו עלולה לשנות את מאזן הכוחות בין החיידקים.

החוקרים בדקו את ההשפעה של תמציות סטיביה, סטיוויול וסטיבוזיד על התקשורת הבין-חיידקית. באמצעות סילמולציות ממוחשבות, הציג המחקר מנגנון פעילות משבש של הסטיביה ומרכיביו על קולטן המטרה. במסגרת המחקר נבדקו גם מספר מערכות תקשורת חיידקיות, ונראה כי צריכה ניכרת של סטיביה עלולה לשבש את האיזון בין חיידקים במעיים.

קבוצת החוקרים מהאוניברסיטה בבאר שבע כוללת את פרופ' אריאל קושמרו, ד"ר קרינה גולברג ואור שר מהמעבדה לביוטכנולוגיה סביבתית, ופרופ' רוברט מרקס, ראש המחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה. למחקר חברו גם ד"ר כארם טראלי וויקטור מרקוס מאוניברסיטת המזרח הקרוב בקפריסין, וד"ר נזמי עוזר מאוניברסיטת האקטפה בטורקיה.

"מערכת התקשורת בין החיידקים במעיים היא חיונית, והיא שמאפשרת התנהגות חיידקית מוסדרת ומיטבית", מסבירה ד"ר גולברג. "זו מערכת המאפשרת לחיידקים להתאים את הגנים שלהם בהתאם לצפיפות החיידקים, ואם מופר האיזון העדין הזה – עלולות להופיע השפעות בריאותיות".

תגיות:חיידקיםסטיביה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה