דמויות ביהדות

שלוש שנים לפטירתו של הרב אריה שכטר זצ"ל: עובדות, סיפורים וסרטונים לדמותו הגדולה

הרב אריה שכטר זצ"ל היה פעיל מאוד בתנועת התשובה, ורבים מספור חבים לו את חייהם הרוחניים. קווים לדמותו הגדולה

הרב אריה שכטר זצ"להרב אריה שכטר זצ"ל
אא

היום (חמישי, י"ד בכסלו) חל יום השנה השני לפטירתו של מגיד המישרים, הרב אריה שכטר זצ"ל, שקירב רבים מאוד לאביהם שבשמים. הרב זצ"ל היה פעיל בולט בתנועת התשובה. במשך 50 שנה היה מרצה בתחומי היהדות בארגון "ערכים" ובמסגרות רבות אחרות. רבים מספור שבו לחיק הבורא בזכות הרצאותיו המעוררות, כאשר הם ודורותיהם אחריהם חבים לו את חייו הרוחניים.

הרב זצ"ל נהג למסור שיעורים במשך שעות ארוכות פעמים עד אור הבוקר, וכמה פעמים התבטא כי לעולם לא יפסיק שיעור כל עוד יש מי שמאזין לו.

גם בשנים האחרונות, כאשר כבר נזקק לכסא גלגלים, המשיך במסירת שיחותיו כשפיו שופע סיפורים מכל גדולי הדור זצ"ל – אליהם היה מקורב מאוד.

הרב זצ"ל נולד בהונגריה לתעשיין והמלונאי הרב יעקב שכטר, שהיה בעליו של מלון העצמאות בנתניה. בילדותו ובחרותו היה ממקורביו של החזון איש, הרב אברהם ישעיהו קרליץ. לאחר פטירת החזון איש, התקרב הרב שכטר לרב מבריסק, רבי יצחק זאב סולובייצ'יק. למד בישיבת סלבודקה בבני ברק.

הרב זצ"ל נישא לאילה שרה הינדא בת הרב אשר סופר ונולדו להם שבעה ילדים, אשתו נפטרה בתשנ"ג.

כיצד הגיב הרב אריה שכטר כשאשתו נפטרה בגיל צעיר? צפו:

בשנות ה-50 היה פעיל בהפצת תורה במחנות העולים ובעיירות הפיתוח, ועסק בהקמת שיעורי תורה במושבים. שמו נקשר בפרשת יוסל'ה שוחמכר כאשר בראשית שנות ה-60, בעיצומה של הפרשה שהסעירה את המדינה הצעירה, נשלח הרב שכטר בידי בידי הרב יעקב ישראל קניבסקי לשווייץ כדי להעביר לרות בלוי את הנחיית הרבנים להשיב את יוסל'ה להוריו.

לאחר מכן היגר הרב שכטר לארצות הברית, שם שימש כמנהל רוחני בישיבת חסידי סקווער. רק כשוך הדי הפרשה כעבור כמה שנים שב ארצה.

במשך עשרות שנים היה הנואם הראשי ב"עצרת קינה" שארגן רפאל סולובייצ'יק מדי ליל תשעה באב בכיכר השבת בירושלים.

הספר "אריה שאג" (ערוך בידי הרב יעקב ישראל פוזן) כולל את דרשותיו המעוררות שמסר. הספר יצא במספר כרכים: ימים נוראים וסוכות, חנוכה, פורים ופסח, שבועות ובין המצרים. בסך הכל חמישה כרכים. כן הוציא הרב ספר עם דרשותיו על חומש שמות.

סיפור אישי מעורר דמעות: כך הרב אריה שכטר החזיר אותי לעצמי

איך יוצרים קשר עם השם יתברך? הרב אריה שכטר מצטט את תשובתו של הסטייפלר

"היית אבא של כל בעלי התשובה בדור הזה"

מדברים פתוח עם הרב אריה שכטר. והפעם: למה חייבים לקיים מצוות?

לאחר פטירתו, כתבה ביתו רוחי מייט מכתב פרידה מצמרר, בו היא מגוללת את ילדותה כיתומה מאם, בצל אביה הגדול: "לימדת אותי לראות את העולם דרך משקפיים טובות, לדון לכף זכות, להודות לבורא עולם על כל רגע, לברך על הטובה ולא פחות על מה שאולי נראה כרע. כל כך הרבה האמנת בי, עד שבזכותך האמנתי גם אני, תמיד נתת גב חזק ויציב, ואמרת בחיוך: 'אני מאחוריך, ילדה, והקב"ה מלפנינו, מאחורינו, מימיננו ומשמאלנו'".

היא ממשיכה ומתארת את אביה הגדול, ומציינת את אהבת התורה שלו, אהבת השבת שלו, "שבת לידך תמיד הייתה 'מעין עולם הבא'", היא כותבת בדמע, ומוסיפה: "כמה בכית על כל יהודי שמחלל אותה, כמה התפללת לבורא עולם שתתגלה מלכותו, לאהבת האמת, גם כשהייתה כל כך נעדרת".

עוד מוסיפה הבת ומציינת כי אביה היה סמל לאדם סלחן, מחלן, וותרן ומעביר על מידותיו. "לימדת אותי לקום כשנופלים, להודות בטעות, לבקש סליחה. תמיד אמרת שלומר 'טעיתי' זאת גבורה ולא להודות זאת חולשה".

"לא פחדת מאיש, ורעדת מבורא עולם", היא מוסיפה. "מסרת את חייך על כבוד שמים, דרשת את האמת ולא התביישת לצעוק אותה, גם כשהיה מאד לא נעים. לעצמך לא היית צריך כלום, ובשביל אחרים היית צריך שיהיה הכי טוב, יפה ומפנק".

"היית איש משפחה", ממשיכה הבת במילות הפרידה, "לימדת אותנו מה זאת מסירות להורים, לאשה, לילדים, לנכדים, לנינים, לאחים ואחיות, לגיסים וגיסות, ולאחיינים ואחייניות. את כולם אהבת כל כך, וכולם הרגישו שאותם אתה אוהב במיוחד".

"כמה משפחות חייבות לך את שלום הבית שלהם", היא כותבת. "כי מעולם לא סגרת דלת 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע, היית כאן בשביל כל יהודי. כמה סודות של אנשים טובים אתה לוקח איתך כעת לקבר".

"כשהייתי ילדה קטנה תמיד לימדת אותי שיהודי חי כיהודי ומת כיהודי. רצית שתמיד נזכור שאנחנו יהודיות. בלילות שבת סיפרת לי את סיפורה המרגש של בת הש"ך.

"אחר כך לימדת אותי לומר בלילה 'ריבונו של עולם הריני מוחל...', להשתדל לעשות חשבון נפש ולדעת שבכל בוקר כשהנשמה חוזרת זה נס, כי אנחנו כאן בפרוזדור ארוך ואי אפשר לדעת איפה נפגוש את המעלית". להמשך קריאה, לחצו כאן.

האם יש חיים לאחר המוות? הרב שכטר מביא סיפורים מתקופתנו ובזה מביא ראיות אודות השארות הנפש. צפו:

הרצאותיו הנפלאות של הרב אריה שכטר ממתינות לכם באתר הידברות. 

תגיות:הרב אריה שכטר זצ"לתנועת התשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה