דמויות ביהדות

אלקנה – 5 עובדות על אביו של שמואל הנביא, אלקנה

הוא היה בעליהן של פנינה וחנה העקרה – אמו של שמואל הנביא. הוא משבט לוי וחי בסוף תקופת השופטים. 5 עובדות על אלקנה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אלקנה היה בעליהן של חנה ופנינה.
פנינה זכתה לעשרה ילדים וציערה את חנה העקרה על כך, במטרה לעורר אותה לתפילה מעומק הלב, אך נענשה על כך ובניה מתו בזה אחר זה, מלבד שני בניה האחרונים, שכביכול נתנה אותם לחנה ובכך ניצלו חייהם.
חנה זכתה לחמישה ילדים, שביניהם שמואל הנביא, ולשני ילדיה הנותרים של פנינה שנקראים על שמה של חנה.

2. אלקנה היה לנביא, כפי שמפרש רש"י על הביטוי "איש האלוקים" בפס': "ויבא איש אלקים אל עלי ויאמר אליו כה אמר ה'..." (שמואל א' ב', כ"ז), כי מדובר באלקנה.

3. אלקנה היה עולה למשכן בשילה ארבעה פעמים בכל שנה ומעודד את עם ישראל גם כן לעלות למשכן ועל כך הכתוב משבחו: "ועלה האיש ההוא מעירו מימים ימימה" (שמואל א' א', ג').
המדרש מתאר כיצד אלקנה היה מדרבן את הניקרים בדרכו לעלות גם כן למשכן ובכל שנה ושנה היה עולה בדרך אחרת כדי לחזק ולעודד יהודים נוספים לעלות למשכן.
המדרש מביא כי הקב"ה מבשר לאלקנה שבזכות כך שהוא זיכה את ישראל והכריע אותם לכף זכות – כך הוא עצמו יזכה לבן שיכריע את ישראל לכף זכות ויחנך אותם במצוות, והלוא זה שמואל, בנו מאשתו חנה, כפי שמביא המדרש: "אלקנה ואשתו בניו ואחיותיו וכל קרוביו היה מעלה עמו לרגל, ובאים ולנים ברחובה של עיר, והייתה המדינה מרגשת והיו שואלין אותן להיכן תלכו? ואומרים לבית ה' שבשילה, שמשם תצא תורה ומצות, ואתם למה לא תבואו עמנו ונלך יחד? מיד עיניהם משגרות דמעות אומרים להם נלך עמכם? ואומרים להם: הן, וכו'... עד לשנה הבאה חמשה בתים. לשנה אחרת עשרה בתים, עד שהיו כלם עולים. ובדרך שהיה עולה שנה זו - לא היה עולה שנה אחרת, עד שהיו כלם עולים, אמר לו הקב"ה לאלקנה! אתה הכרעת את ישראל לכף זכות, וחנכתם במצות, וזכו רבים על ידך, אני אוציא בן ממך שיכריע את ישראל לכף זכות ויחנך אותם במצות, הא למדת שבשכר אלקנה – שמואל" (ילקוט שמעוני, שמואל א' רמ"ז, ע"ז).

4. אלקנה הוכיח את עלי הכהן הגדול על התנהגותם של בניו, חפני ופנחס, שהיו מרעים לעולי הרגל. אלקנה אף התנבא על מותם ובישר זאת לעלי הכהן.

5. המדרש עורך השוואה בין אברהם אבינו לבין אלקנה: "כך אף אלקנה נמצא צדיק יחידי בכל דורו, וכל מעשיו של אלקנה דומים לאברהם, האיך, אלא אברהם נקרא איש - דכתיב "ועתה השב את אשת איש" (בראשית כ', ז'), ואלקנה - כתיב בו "ויהי איש".
אברהם נקרא נביא - שנאמר "כי נביא הוא" (בראשית כ', ז'), ואלקנה נקרא נביא - שנאמר "ויבוא איש אלקים אל עלי" (שמואל א' ב', כ"ז), זה אלקנה.
אברהם הקנה להקב"ה שמים וארץ - דכתיב "ברוך אברם לאל עליון קונה שמים וארץ" (בראשית י"ד, י"ט), ואלקנה הקנה להקב"ה שמים וארץ - שנאמר "ושמו אלקנה" (שמואל א' א', א'), כלומר, שהקנה להקב"ה שמים וארץ.
אברהם נקרא אחד - דכתיב "אחד היה אברהם" (יחזקאל ל"ג, כ"ד), ואלקנה נקרא אחד - דכתיב "ויהי איש אחד".
(אגדת בראשית פרק נ', ד"ה)

תגיות:אלקנהדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה