כתבות מגזין

"עד לפני כמה חודשים היינו בטוחים שנחמיץ את חודש אלול"

צוות הידברות, ובראשו ישראל כהן, מספק הצצה למשדרי הקירוב של הידברות בחודשי אלול ותשרי

  • א' חשון התשפ"א
אא

רגע לאחר שסיים לעסוק בהפקת המשדרים המיוחדים של הידברות בחודשי אלול ותשרי, מתפנה ישראל כהן לספר על המשדרים והפרויקטים החגיגיים, על אירוע הסליחות המרגש בחדרו של הבאבא סאלי זצ"ל ועל האדם שמעולם לא היה בבית כנסת, אבל התרגש במיוחד משידור הסליחות. וגם: על צופה אחד מאיראן שריגש אותו מאוד

את ישראל כהן, האיש שעסק בחודש האחרון כמעט מסביב לשעון בארגון משדרי הסליחות של ארגון הידברות, אנו תופסים ברגע של הפוגה מהעבודה החשובה שהוא עוסק בה דרך קבע בפרויקטים המרשימים של הידברות. למין הניסיון הראשון שלנו להשיגו מתברר לנו כי אין לו הרבה זמנים של הפוגה. אחת לזמן קצר מתכנסים המנהלים ומובילי הפרויקטים השונים בהידברות כדי לקדם רעיון חדשני או מיזם נוסף לטובת עם ישראל וכדי להרבות תורה ומצוות בקרב הציבור הרחב. מספר פעמים הריאיון המתוכנן נאלץ להידחות בגלל עניין נוסף שנכנס ללוח הזמנים הצפוף ממילא. אך מרגע שבו אנו נפגשים, מתברר לנו כי שווה היה להמתין בשביל לשמוע את מה שבפיו של האיש שעמד במרכז מבצעי חודש אלול ותשרי של הידברות בצל הסגרים וההגבלות שהוטלו על אזרחי ישראל.

ישראל כהןישראל כהן

יצאנו למסע שנועד לסקר את מאחורי הקלעים, וגם לפני, של המיזמים הגדולים שהוביל ארגון הידברות בעקבות המצב ההיסטורי שעמו מתמודד העם היהודי בישראל ומחוצה לה, כאשר יהודים בכל העולם נאלצו לחגוג השנה את חגי ומועדי ישראל בצל מגפת הקורונה המשתוללת שהביאה בכנפיה מגבלות, קשיים וסגרים.

"זה לא היה פשוט", מודה כהן בשיחה עמנו. "בהידברות רגילים כל שנה בחודש אלול לטוס ממדינה למדינה ומיבשת ליבשת, כדי לארגן במקסימום קהילות יהודיות מרוחקות משדרי סליחות. בכל הנקודות הללו היינו פועלים מדי שנה לצד רבנים בכנסי ענק וגם צוותים מקומיים, שהפיקו יחד עמנו אירועי סליחות המוניים, במהלכם אלפים רבים של יהודים, גם כאלו שעמדו במקום וגם כאלו שהצטרפו ממרחק בזכות שידורינו - התחזקו והתקרבו לאביהם שבשמים במופעים עצומים של קידוש שם שמים. השנה היה נראה כי אנו מחמיצים את מבצעי זיכוי הרבים הגדולים הללו; את המתקרבים הרבים ואת הזכויות הרבות שדווקא בשנה זו כה חשובות לעם ישראל, אך התברר לנו עם הזמן כי דווקא עם ההגבלות הקשות הצלחנו להגיע לכל כך הרבה יהודים באמצעות השידורים שלנו, שנצפו מתל-אביב ועד ירוחם, מארה"ב ועד איראן. עובדה זו נזקפת, אני חייב לציין", מוסיף כהן, "להשקעה הרבה של הצוותים השונים, שהכניסו בשידורים הללו תוכן מעניין ומרתק, ושילבו בו רעיונות שונים שנועדו להנגיש את הימים הגדולים הללו לכל יהודי באשר הוא שם. וזה הצליח", הוא מציין בסיפוק.

 

פנייה מטהרן

"ברגע שהודיעו על הכללים החדשים, עוד זמן רב לפני חודש אלול, הבנו בארגון הידברות שעלינו לתכנן כיצד אנו מתמודדים עם המגבלות וההנחיות ומקיימים את אירועי הסליחות שמדי שנה הן המוניות אך השנה ייאלצו להיערך בעיקר דרך המסך", מתחיל ישראל כהן מההתחלה. כבר בחודשים הראשונים של הקיץ החלו להגיע פניות למשרדי הידברות. יהודים מכל קצוות הקשת פנו להידברות באותה עת וביקשו מהארגון להרים את הכפפה ולהתגייס למען קיום אירועי הסליחות גם בשנה זו. פעילי הקירוב לא שקטו על השמרים וישבו על המדוכה כדי לטקס עצה בעניין, ובמקביל המשיכו להגיע תגובות שלימדו על הצימאון הרב של הציבור למהלך, והבהירו למנהלי הארגון כי רבים מקרב הציבור המסורתי והחילוני בישראל יצטרפו בשמחה אל המשדרים הללו. באותו זמן – בתקופת החופש - ארגנה הידברות קייטנות יומיות לילדים במשך שש שעות מדי יום, ולאחר מכן חלחלה ההבנה כי יש צורך גם לשדר גם אירועי הסליחות ושמחת חג סוכות עבור עם ישראל.

אך מתברר כי עוד לפני החלטת הממשלה להטיל סגר, בארגון הידברות החלו להוביל את היוזמה לקיים משדרים וירטואליים של סליחות. "מאחורי היוזמה הזו שררה ההבנה כי רבים יחששו להגיע לבית הכנסת, מה גם שמספר חודשים קודם חודש הרחמים והסליחות התפרסמו פסקים של רבנים שקראו למבוגרים ולכאלו שהם בקבוצות סיכון שלא להגיע לתפילות או לסליחות. באותו זמן גם כמויות החולים והמבודדים גדלה באופן מעורר דאגה, והיה חשש אמיתי שאותם אנשים ייאלצו להפסיד את אירועי הסליחות הללו, בהם כה הרבה יהודים מתחזקים ומתקרבים לאביהם שבשמים. הבנו מיד שזה עלול להיות הרה אסון המצב הזה", מוסיף כהן.

"אם מדי שנה היינו יוזמים 3 או 4 אירועי סליחות במועדונים ובנקודות שונים, כנסים בישראל ובעולם, הפעם החלטנו לארגן את האירועים, בהתאם למגבלות, דרך כל הפלטפורמות שיש לנו, כך שאזרחי ישראל יוכלו להשתתף באירועים הללו מהבית באמצעות צפייה בתכנים שלנו. אבל לא רק אנחנו שידרנו את האירועים שלנו, היה גם מקרה אחד שבו שודר אירוע סליחות ששידרנו במקום לא שגרתי: בדף הרשמי של עיריית תל-אביב. היה זה לאחר ששידרנו אירוע סליחות מבית הכנסת הגדול, ובדרך לא דרך זה הגיע לכך שעיריית תל-אביב שידרה זאת בשידור חי. כמובן שהיה זה הישג גדול עבורנו לנוכח קהל הצופים המגוון שנחשף לשידור הזה באמצעות העירייה והתחזק בשל כך".

כהן מספר על תגובה מעניינת שהגיעה לאחר השידור שהועבר גם באמצעות עיריית תל-אביב, מצד אדם שלא זכה לפקוד את בית הכנסת מעולם והיה רחוק מכל דבר שמסמל תורה ויהדות. "הוא אפילו הגדיר את עצמו כאנטי-דתי", אומר כהן. "אבל מהשידור הזה שלנו הוא התרגש במיוחד. ואת רשמיו הוא כתב לנו. זה בהחלט היה מרגש לקבל תגובה כזו בתקופה שבה כלי התקשורת דווקא עוסקים בלפלג את העם. ומי יודע מה תעשה הצפייה הזו בתכנים המחזקים עבור האיש שעד כה היה רחוק מכל ערך רוחני...".

התגובה של התושב התל-אביבי לא הייתה היחידה שריגשה את כהן ואת שאר העוסקים במלאכה החשובה. "פנה אלינו אדם מארה"ב, שצפה בשידור שלנו לאחר שלא זכה להיות בבית כנסת 5 שנים. הוא התחזק מאוד מהשידור והיה לו חשוב לספר לנו על זה", אומר כהן. והייתה גם תגובה מעניינת במיוחד שהגיעה דווקא מאיראן. "יהודי המתגורר במדינה האסלאמית אשר צפה בתוכנית הודה לנו על האפשרות שהענקנו לו להתחבר לאירועי סליחות גם כשהוא נמצא במקום כל כך רחוק, הן פיזית והן נפשית. לצדם גם היו את התגובות שבארגון רגילים להם, אבל מתייחסים גם אליהם בכובד ראש, מצד יהודים מכל גווני הקשת, מכל רחבי הארץ והעולם, אשר פשוט ביקשו להודות על ההזדמנות להתקרב לקב"ה גם בתקופה זו של חוסר וודאות וסגרים. זה בהחלט היה במקום הפרויקטים הללו. התגובות הללו רק מלמדות על כך", אומר כהן.

המשוב שהגיע למשרדי הידברות מלמד על ההצלחה הגדולה של הפרויקט וגם על הצורך הרחב בכך. "אם עד השנה היינו מארגנים אירועים במועדונים שונים, וגם קצת שידרנו לציבור הרחב, בשנה הבאה, לאחר שננצח את המגפה בעזרת השם, אנו שוקלים לארגן באופן קבוע משדרים מעין אלו, כמובן לצד עבודת השטח הכה חשובה", מציין כהן.

 

שידור מאומן הריקה

הכל התחיל בישיבה מכרעת של הנהלת ארגון הידברות, שבסיומה הוחלט לפתוח בשורת משדרים מיוחדים שיקרבו את הימים הגדולים של חודש אלול ליהודים מכל רחבי הארץ והעולם, למרות המצב ששרר בשטח.

שמעם של המשדרים הללו הגיעו לרבים מאוד, אשר ציינו כי הם היו מושקעים למדי. מדוע היה חשוב לכם להשקיע כל כך במשדרים הללו?

"כל יהודי זקוק לאווירה ולרגש שיש מדי שנה בימים הנוראים", משיב כהן. "ובעוד בשנה רגילה אלפים מבני ישראל חווים את הרגש הזה כל אחד בדרכו הוא: חלק נוסעים לכותל המערבי, אחרים מגיעים אל הרב או ראש הישיבה שלהם, בשנה זו כל זה נעצר. לכן היה לנו חשוב להביא את בשורת הימים החשובים והגדולים הללו אל כל יהודי, ולהביא את זה בצורה הטובה והאיכותית ביותר כדי לסחוף רבים ככל האפשר לשידורים ולהרגשת ההתרוממות של הימים הללו, זאת למרות המצב ששרר מסביב".

בשלב זה אנו מבקשים מישראל כהן לתאר לנו כיצד זה היה נראה בשטח.

"המטרה שלנו הייתה להגדיל ראש", הוא אומר. "ביקשנו להביא גם את האווירה המיוחדת והמרגשת וגם את העניין שמסביב, ולכן, לדוגמה, את אירוע הסליחות של עשרת ימי תשובה קיימנו בביתו של הבאבא סאלי זצ"ל. פנינו לבני ביתו, שנענו ברוחב לב לכך, וחלקם אף השתתפו בטקס המרגש ששודר באמצעות הידברות. בהמשך היינו בקברי גדולי ישראל בצפת, ועל הציון של רבי עקיבא בטבריה.

"לצד העובדה שארגנו את אירועי הסליחות דווקא במקומות הקדושים, דאגנו לכך שישתתפו בהם גם רבנים חשובים שליוו את המשדרים שלנו, כדוגמת הרב שמואל אליהו, הרב דוד יוסף, הרב אלבז והרב יצחק רצאבי. ועוד רבנים מסגנונות שונים, במטרה שכל ציבור ירגיש שאנו פונים אליו", אומר כהן.

אחד הדברים המשמעותיים והחדשניים שארגן הידברות בשנה זו היה משדר חיזוק מיוחד לנשים. "מההתחלה היה חשוב לנו לחבר גם את נשות ישראל לאווירת הימים הקדושים ולכן קיימנו שני משדרי חיזוק גדולים לנשים, בהם השתתפו רבניות שחיזקו את ציבור הנשים", מציין כהן. "אירוע אחד שבו השתתפו נשות ישראל התרחש בקשת דוידסון שבכותל המערבי, שם נערכו פאנל מיוחד עבור נשים, במקביל-ובנפרד קיימנו במקום גם פאנל של גברים. בפאנלים הללו השתתפו ידוענים שונים שחזרו בתשובה וקידשו שם שמים. המסר החשוב שהעברנו לצופים באמצעות אותם מפורסמים היה שגם מהמקומות הכי רחוקים ניתן להתקרב, וגם אם אדם התרחק מאוד – הוא עדיין בנו של הקב"ה ויכול לשנות את המצב מהקצה לקצה".

כהן מציין לטובה גם את המיוחד במשדר שבו קיים הרב בצרי התרת נדרים עבור המשתתפים, בשל העובדה כי היו כאלו שלא יכלו לצאת מבתיהם. "בשל הביקוש היינו צריכים לארגן מאוחר יותר משדר נוסף שכזה עבור רבים שלא השתתפו במשדר הקודם", הוא מספר.

ארגנתם גם אירוע מיוחד ומרגש עבור אלו הנוסעים מדי שנה לקברו של רבי נחמן מברסלב באומן. כיצד התנהל השידור הזה?

"היה זה בבוקרו של ערב ראש השנה, בזמן שבו מדי שנה יהודים רבים שוהים סמוך לציון קברו של רבי נחמן מברסלב ואומרים יחדיו את התיקון הכללי. בראש השנה האחרון, כידוע, לא יכלו היהודים הללו להגיע לציון, ולכן החלטנו לארגן עבורם משדר מיוחד על ידי איש המערכת שהגיע אל הציון".

כך יצא אל הדרך השידור המשולב והמדובר של הידברות, במסגרתו התבצע שידור חי הן מהכותל המערבי והן מהציון הקדוש באומן. "במשך כשעתיים שילבנו בין השידור המסורתי בכותל המערבי לשידור מאומן, כאשר הרב אשכנזי, הנוסע מדי שנה לאומן, ונותר השנה בארץ כמו רבים אחרים, מצטרף לרב מרדכי לוי, ויחד הם הובילו את המשדר מהכותל המערבי ועד לתיקון הכללי מהעיר אומן".

בערב יום כיפור קיים הידברות משדר מיוחד נוסף, שברוח הזמן גם הוא היה שונה מהשידורים המקבילים בשנים עברו. "אנו רגילים לארגן בכל שנה משדר ענק מהכותל המערבי. הפעם ארגנו אירוע בסגנון אחר: שידור מהאולפן, שבמהלכו פרצנו ל-3 מקומות שונים, באחד מהם השתתפו המקובל הרב דוד בצרי ובנו הרב יצחק שליט"א, שהתפללו את תפילת פיטום הקטורת כסגולה לעצירת המגפה. בנוסף קיימנו תפילת התרת נדרים נוספת, מלבד מה שעשינו בערב ראש השנה,  מישיבתו של הרב זמיר כהן, ראש ארגון הידברות, שם השתתף מניין מצומצם של תלמידים, והחלק השלישי של המשדר התרחש מהכותל המערבי, בהשתתפות הרבנים הראשיים לישראל, ובליוויו של החזן משה חבושה".

ואז הגיע חג הסוכות, ולישראל כהן ושאר פעילי הארגון היה ברור כי הידברות תמשיך ללוות את הצופים גם במהלך החג, כאשר יש לציין כי עוד קודם לחג דאגו בארגון הידברות לשווק 8,000 (!) סטים של ארבעת המינים במחיר מסובסד ליהודים בכל רחבי הארץ עד הבית, כדי שלא למנוע מיהודים, גם בשנה זו, את מצוות החג. "חשבנו כיצד נכניס את שמחת החג לבתי ישראל וכך נולדו אירועי 'הקבלת פני רבו'", אומר כהן. "אירוע אחד שארגנו היה עם הרב זמיר כהן, בהשתתפות הרב זכאים שהנחה את המשדר ובליוויו המוזיקלי של עמירן דביר. אירוע אחר התקיים אצל הראשל"צ הרב יצחק יוסף, וגם שם דאגנו לשמחת חג בליווי הזמר אלעד כהן. לאחר מכן ארגנו אירוע לנשים, עם הרבנים ימימה מזרחי, ועם שחקניות שהתחזקו וארגנו מופעי סטנדאפ עבור נשים. ביום רביעי של חול המועד היינו אצל נשיא מועצת חכמי התורה חכם שלום כהן שליט"א, ביחד עם החזן אליהו אוזן. וכמו על שאר המשדרים, גם על המשדר הזה קיבלנו תגובות רבות מצד הצופים שהתרגשו במיוחד וחיזקו גם אותנו על הדרך.

לאחר אירועי חול המועד מגיע הושענא רבא ואירועי "הקפות שניות". זו כנראה היתה עבורכם סיומת מרשימה לחודש העמוס הזה שעברתם.

"אכן. בהושענא רבא, אזרחי ישראל לא יכלו ללכת לבתי הכנסת וללמוד שם, ובבית זה קצת מורכב יותר, ולכן קיימו שידור משולב של הרצאות לצד פאנל שאלות תורניות. היה זה משדר איכותי מאוד שנמשך למעלה משש שעות. היה זה ערב עם הרבה צפיות והמון תגובות אוהדות".

האירוע שסיכם את עבודתם של ישראל כהן ושאר הפעילים התקיים, כצפוי, במוצאי שמחת תורה, באירוע "הקפות שניות", אליו הובאו זמרים מפורסמים כיובל טייב, הקינדרלאך, איציק אורלב, אברומי וינברג ועוד, לצד רקדנים שהופיעו על במה מפוארת ומושקעת, באירוע בלתי נשכח של הרבה שמחה ואור.

אתה מתאר כאן הפקות ואירועים מרשימים במיוחד. עד כמה היה מורכב עבורכם לארגן את האירועים הללו בצל המגבלות?

"כל דבר, קטן כגדול, היה מורכב במיוחד השנה לאור המגבלות והסגר שהוטל על כל ערי ישראל בתקופת החגים. המורכבות פגשה אותנו בכל פינה שהיא, אם זה בצורך להשיג את המניין שישתתף בסליחות בחדרו של הבבא סאלי, ואם זה בשידור מאומן, כאשר ביקשנו לסקר את האירוע עבור יהודים שמדי שנה נוסעים וכעת אינם יכולים לעשות זאת, אך הצלחנו להביא למקום רק את אחד מאנשי הצוות שלנו, כך שנאלצנו לשדר משם באמצעות מספר טלפונים סלולאריים שהעובד שלנו הציב שם ובאמצעות שרת מיוחד שאפשר להביא לצופים בבית כמה זוויות מהמקום.

"אבל", מסכם כהן, "כל זה היה שווה, משום שהיום בהסתכלות לאחור אנו יודעים שהגענו אל הרבה יותר אנשים מאלו שהיינו מגיעים אליהם כל שנה".

תגיות:אלולתשריהידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה