חדשות בריאות

נתניהו: "הפארסה של ההפגנות חייבת להיפסק"

במהלך ישיבת קבינט הקורונה, בה נדונה האפשרות להחרפת הגבלות הסגר, התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו להפגנות מול מעונו: "חייב להיות דין אחד גם לתפילות וגם להפגנות ולכל ההתקהלויות באשר הן, אחרת הציבור לא ישמע להנחיות"

נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)נתניהו (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

(עודכן: 21:17)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שלישי) להפגנות הנמשכות מול מעונו בירושלים, על אף השתוללות מגפת הקורונה. "הפארסה הזו חייבת להיפסק. כולם מבינים, אנחנו בשעת חירום", אמר בישיבת קבינט הקורונה, בה נדונה האפשרות להחרפת הגבלות הסגר. הישיבה הסתיימה ללא הכרעה, ותחודש מחר בשעה 11:30. השרים קיבלו את הצעתו של שר החוץ גבי אשכנזי, לפיה משרדי הבריאות, המשפטים וביטחון הפנים יכינו לקראת הישיבה מתווים לקיום תפילות ולהטלת הגבלות על ההפגנות.

"במשך זמן רב נמנעתי מלהתבטא בעניין ההפגנות. אחרי ששמעתי את המומחים שטוענים שהתקהלויות זה סכנה עצומה לבריאות הציבור, זו חובתי להתייחס", אמר נתניהו. "כל הציבור נדרש לקיים הגבלות, ורק קבוצה של מפגינים מוחרגת מהכלל. מותר ללכת לכותל רק אם אתה גר במרחק 1000 מטר משם, אבל לבלפור אפשר להגיע מכל רחבי הארץ. בכותל מותר רק בקפסולות של 20 ובהפגנות הכל מותר. חייב להיות דין אחד גם לתפילות וגם להפגנות ולכל ההתקהלויות באשר הן, אחרת הציבור לא ישמע להנחיות ונגביר את התחלואה למימדים איומים".

במהלך הישיבה הציג ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, בפני השרים את האפשרויות להחמרה בסגר. אלו כוללות את סגירת בתי הכנסת ואיסור על התקהלויות חג רחבות; סגירה מלאה של השווקים, כולל שוק ארבעת המינים; צמצום פעילות מקומות העבודה – ל-50% במגזר הפרטי, ופעילות של המגזר הציבורי במתכונת חירום; ואכיפה מוגברת על איסור המקוואות ביום הכיפורים, כדי לצמצם סיכונים.

גמזו הוסיף, כי אם אכן יחליט הקבינט להחמיר את ההגבלות, יש להחילן מוקדם ככל הניתן, עוד לפני יום הכיפורים, ולעשות זאת כמקשה אחת, מבלי לפצלן.

שר הפנים אריה דרעי הבהיר, כי "אין מצב שביום הכיפורים בתי הכנסת יהיו סגורים. אין ספק שמדובר בפיקוח נפש, אבל כמו שבפיקוח נפש אנחנו מאפשרים ב'תו הסגול' לאנשים לעבוד, יום כיפור צריך להחריג אותו. צריכים להמשיך את 'מתווה נומה' ביום הכיפורים". 

דרעי הוסיף ואמר, כי הוא מוכן לפעול אצל הרבנים כדי למנוע התקהלויות ולהתארגן למניינים מחוץ לבתי הכנסת, אולם התנה זאת בהטלת הגבלות על ההפגנות. לדבריו, הוא לא יוכל להסביר להם ולציבור הגבלות שאינן שוויוניות: "קשה לי מאוד לעשות את הדבר שהמסר של הממשלה שהפגנות כן – תפילות לא. זה בעייתי, ממשלה שתאשר הפגנות כמו שמאפשרים עכשיו, לא רק בבלפור אלא גם בחופים וסעודות שעושים – היא ממשלה לא יהודית. לא יודע אם אוכל להישאר בממשלה כזו".

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, וראש הממשלה הביעו הסכמה עם הצורך להחיל דין שווה על כל סוגי ההתקהלויות, אולם שרי כחול לבן תבעו להעביר את סוגיית ההפגנות להכרעת הגורמים המקצועיים. "צריך להתאים את ההפגנות לסגר", אמר שר המשפטים אבי ניסנקורן, "אבל ההגבלות צריכות להיקבע על ידי צוות מקצועי ולא על ידי פוליטיקאים. נתמוך גם במתן סמכויות אכיפה למשטרה כלפי מפגינים שיפרו את ההנחיות".

לפני תחילת הישיבה ערכו ראש הממשלה, שר הבריאות יולי אדלשטיין וראש המל"ל מאיר בן שבת התייעצות טלפונית עם הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, כדי לברר את עמדתו בנוגע לסגירת בתי הכנסת ביום הכיפורים. הרב לאו הבהיר כי במצב הקיים, בו לא אוכפים איסור על התקהלויות אחרות, ובכללן הפגנות, סגירת בתי הכנסת אינה באה בחשבון: "אנשים לא יצייתו".

תגיות:הפגנותבתי כנסתאריה דרעינגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה