כתבות מגזין

הרב שמקדש את רמת גן: "ראיתי מלאכים, עם כיפה, ובלי כיפה"

מול הדגלים הצבעוניים והטמאים המונפים בחוצות רמת גן, מופיע הרב רייחלביץ עם השלט 'שמע ישראל' ומצליח לחדור ללבבות תושבי העיר, והכל בדרכי נועם

  • י"ג אב התש"פ
הרב רייחלביץ עם השלט 'שמע ישראל'הרב רייחלביץ עם השלט 'שמע ישראל'
אא

העיר רמת גן לעולם לא התאפיינה בקיצוניות יתר לשני הצדדים. רוב תושביה הם אנשים בעלי אמונה בבורא עולם, וטיפוסים נחמדים שאוהבים את הבריות ואת השקט. הצעירים שבתוכה תמיד ידעו שעל מנת לבלות, לא צריך להתאמץ יתר על המידה: חמש דקות נסיעה, והם במרכז הבילויים של ישראל, בתל אביב.

אולם, לאחרונה, החלה העיר לשנות את פניה. רחוב ביאליק הולך ומתחלן, וכך כל הרחובות הסמוכים. "ישנם עדויות על גורמים רשמיים, שמפעילים לחץ על בעלי החנויות לפתוח את חנותם ביום המנוחה של העם היהודי, על מנת להפוך את המקום לרחוב תיירות פנאי ובילוי", מספר הרב העשל רייחלביץ. "אנו נאבקים מול כוחות איתנים, אבל חשים את הקדוש ברוך הוא לצדנו במאבק על כבודו של בורא עולם, על כבודה של השבת. הלוואי שנצליח להחזיר לתושבים את השקט והשלווה, המאפיינים כל כך את העיר", הוא מוסיף בכאב.

הרב העשל רייחלביץ (47) הוא דמות מוכרת בקרב בעלי החנויות ברחוב ביאליק, וברמת גן בכלל. לשאלתי עד כמה ההכרות הזו חזקה, מספר לי רייחלביץ: "עברתי חנות אחר חנות ברחוב ביאליק, וכיום אני יכול לספר לך, כי מתוך כ-100 חנויות שנמצאות לאורך רחוב ביאליק עד רחוב ז'בוטינסקי, כ-80 מתוכן, סגורות בשבת. יותר מכך: כל בעלי החנויות הסגורות בשבת הסכימו לתלות שלט גדול, עליו כתוב: 'כאן עסק שומר שבת, כי אני יהודי ואני יודע ששבת היא מקור הברכה'".

עברת חנות אחר חנות והסברת את חשיבותה של השבת?

"אני עברתי חנות אחר חנות", מספר רייחלביץ. "השקעתי לשם כל שעתיים ביום בשבועות האחרונים, ובדרכי נעם הסברתי לבעלי החנויות את חשיבותה של השבת, ושמירת קדושתה.

"אני יכול לומר לך שהכרתי מלאכים צדיקים, עם כיפה או בלי כיפה, זה לא משנה, אבל עם אמונה בוערת בלב. כל אחד והסיפור האישי שלו עם הקדוש ברוך הוא. המכנה המשותף של כולם הוא הגאווה היהודית שהם מנפנפים בה".

האמת, התקשיתי להאמין שרוב בעלי החנויות תלו שלט, שהוא בעצם סוג של הכרזת אמונים רשמית לקב”ה בבחינת מי לה' אלי. על מנת לבדוק את הנושא בעצמי, הצטרפתי לרייחלביץ לשטח, והופתעתי לטובה. לא האמנתי למה שעיניי רואות: כמעט כל החנויות תלו שלט על חזית חנותם, ואל תבלבלו: לא מדובר בבעלי חנויות בבני ברק, אלא בבעלי חנויות בלב רמת גן עיר, שלא מוכרזת כעיר דתית,

במהלך הסיור בשטח ראיתי בעלי חנויות שביקשו ברכה, או סתם נפנפו לשלום במאור פנים מלבב. החלטתי לדבר איתם, "זו הגאווה שלנו" מספר לי אחד מהמוכרים של חנות ענקית הממוקמת בפינת הרחובות זבוטינסקי-ביאליק, ולא, הוא ממש לא דתי, אבל מדגיש בפני: "אני יהודי ואין מצב שאפתח בשבת".

משם המשכנו לתוך הרחוב, ואומר בכנות שכמעט ולא הייתה חנות שלא תלתה את השלט של שמירת השבת. כל מי שניגשתי לשוחח עימו סיפר לי עד כמה הוא גאה בסגירת החנות בשבת. אבל אומר גם בצער כי היו חנויות שלא תלו את השלט, אם זאת משום שלמרבה הכאב, החנות פתוחה בשבת, ואם משום שהם לא רצו להיות חלק,

חנות אחת, שלא היה עליה שלט, היתה חנות נסגרה ממש בתקופה האחרונה בעקבות משבר הקורונה ואולי גם ביזיון השבת. לאלוקים חשבונות.

 

התמודדות מול מפריעים

בכל הפעמים שאתה עובר ותולה את שלט השבת, לא היה מישהו שניסה להפריע לך בדרכך?

"כשיש דברים טובים - תמיד יש מפריעים, אבל אם מתייחסים אליהם כנשמות טובות שטועות, אז התגובה תמיד שונה. פעם אחת עמדתי על הסולם ברחוב ביאליק, והדבקתי על אחד מחלונות הראווה את הסטיקר שלי. אז הגיעו שני גברים ושאלו אותי בבוז" 'מה זה?', ואחד מהם הוסיף: 'לעסק שלי זה לא מתאים'.

"שאלתי אותו: 'למה זה לא מתאים לעסק שלך?', והוא השיב: 'כי העסק שלי פתוח בשבת'. אמרתי לו: 'אוי כמה זה עצוב שאתה פתוח בשבת', והוא השיב בהתרסה: 'אתם והכפייה הדתית שלכם'.

"אמרתי לו: 'סלח לי, אחי, אני כפיתי עליך משהו?', והוא הגיב: 'אז למה כואב לך עלי?', התשובה שלי היתה: 'כואב לי על הנשמה שלך'. התחלנו לדבר, ונפתח צוהר והבנה הדדית. אתה בטח רוצה לשמוע שההידברות יצרה חזרה בתשובה של שני הניצים, אבל לא. נפרדנו כידידים. אמרתי לו אם בהמשך החיים תצטרך עזרה בכל תחום, אני מוכן לסייע לך, תזכור אותי. אני בטוח שהדברים שלי חדרו עמוק עמוק לתוך ליבם, ויום אחד זה יצוץ להם, ויצית את הניצוץ היהודי שיש בהם".

בראיון עם הרב רייחלביץ הוא נשמע טרוד מתמיד, ונדמה שכל האחריות לרוחניותהּ של העיר רמת גן תלויה על כתפיו "תקופת הקורונה מהווה אתגר בפני עצמו", הוא מספר לי. "אנשים פתאום התכנסו בתוך עצמם וראו איך מגדל בבל יכול לקרוס כל רגע לתוך עצמו. כל הטכנולוגיה כל הקדמה לא מצליחה לעמוד מול נגיף קטן פחות מגודל של יתוש שאפילו לא רואים אותו. כולם מתרחקים מהאנשים, אבל מתקרבים לקדוש ברוך הוא".

"לשאלתי איפה הוא פוגש את הקרבה הזו, משיב הרב רייחלביץ כי הוא פגש אנשים חילונים שאיבדו את פרנסתם, וצועקים עכשיו רק לקדוש ברוך הוא. "החלטתי לקחת יוזמה לחזק את הציבור, והדפסתי שלטים שכתוב עליהם 'שמע ישראל ה' אלוקנו ה' אחד'. כל מי שמרגיש שהוא מתקרב לבורא עולם תולה את זה על מרפסת ביתו, או על חנותו. כבר אמרתי לך שאיננו זוכים כלל לשיתוף פעולה מצד השלטון המקומי, אפילו בתקופה הכי קשה של הקורונה שכולם שיוועו לקצת חיזוק ואמונה ביקשתי אישור לתלות שלט ענק של 'שמע ישראל' על בנין מתאים ברחוב ז'בוטינסקי פינת לאן, אבל ראש העיר לא הסכים לסייע לי בכך, כנ"ל בל"ג בעומר, כאשר רציתי להביא את ההדלקה המסורתית ממירון לכיכר המרכזית, אולם גם לזה סירב ראש העיר.

"מעניין שבשביל להקים גדרות בגבול עם בני ברק, או להתקין מתחם אוכל טרף בשבת ולתלות דגלים הוא ידע לדפוק על השולחן, ותוך יום הוקמו הגדרות. תלוי במה אתה מאמין ומה אתה רוצה, לא יותר מזה".

אז בלי אישורים - איך אתה מניף את השלט שלך?

"כדרכי, בכל דבר אני מתייעץ עם גדולי ישראל ועם מורי ורבי הרב דב קוק מטבריה, וכל פעולה שלי נעשית באישורם. הרב דב קוק אמר לי לומר בשמו שכל מי שיתלה שלט של 'שמע ישראל' על מרפסת ביתו (תליית שלט על מרפסת לא מחייבת באישור עירייה. א. נ.), הוא מבטיח שיהיה לו ברכה בביתו'.

"אם הרב מבטיח - מי יסכים לפספס את הברכה שלו?! וגם זה ללא מאמץ, כי אני מגיע בגפי ותולה לו את השלט. אפילו לא צריך לטרוח, רק צריך לרצות, מחשבה טובה הקדוש ברוך הוא מצרפה למעשה.

"הרב גם כתב בכתב ידו בלשון הזו: 'לכבוד היהודים שנשאר להם עדיין ניצוץ מן היהדות שלהם, כל מי שמקשט את ביתו בשלט של אמונת ישראל, הוא מקדש את השם בכל רגע וזכותו למעלה מן הטבע בכל רגע, ברגע שתתגלה האמת על המשיח, ישמח על כל רגע שהניח השלט הזה בביתו".

הרב רייחלביץ מספר לי שהפעילות שלו לא מסתיימת בשכנוע על שמירת שבת ותליית שלטים, שם זה רק מתחיל "לאחר שנוצר הקליק עם האנשים המתאימים, אני מחבר אותם לקבוצות הוואטסאפ שלי, שם אנו שומרים על קשר הדוק ומתחזקים יחדיו, יש לי כל מיני קבוצות, וכל אחד בוחר את הקבוצה המתאימה לו ביותר. יש קבוצה של שיעור יומי קטן של שתי דקות, יש קבוצה של שאלות והתייעצויות, יש קבוצה של חיזוק לשבת, וזה לא רק בוואטסאפ. זה גם ביוטיוב בפייסבוק, אנחנו משתמשים בכל המדיות כדי לקרב את עם ישראל לאבא שבשמים.

"לקבוצות שלי מחוברים מאות יהודים מכל העולם, שניזונים כל יום מהחיזוקים והשיעורים הללו. לא מעט כבר עשו תשובה שלמה באמצעותם. גם גדולי הדור לעיתים מופיעים אצלי, ובנוסף יש א השיעורים ברמת גן ובשאר חלקי הארץ. לקחתי את הכלים שיצרה החילוניות, ואני משתמש בהם ליצור עולם טוב יותר".

תגיות:שמע ישראלרמת גן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה