בריאות ותזונה

דגשים חשובים לפעילות גופנית מהנה כחלק מההכנה להריון

איך עדיף להתעמל לקראת ההיריון ובמהלכו – לבד, או יחד עם מישהו? בבית, או בחוץ? בשיעור קבוע, או בזמנים משתנים? מגוון עצות מועילות

  • ז' אב התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בזמן שאת בוחרת את הפעילות הגופנית המתאימה ביותר לשלב כה ייחודי בחייך, מומלץ לקחת בחשבון את הדגשים הבאים כדי לבחור את הפעילות האידיאלית עבורך, שתוכלי ליהנות ממנה ולהתמיד בה לאורך זמן.

עצימות – יש נשים המעדיפות להתחיל בעצימות נמוכה, כלומר: עוצמה נמוכה של תרגילים, ואז להגביר את העצימות לאורך האימון ובאופן מצטבר לאורך כל האימונים. כך את מפתחת כושר גופני וסיבולת לב-ריאה, שחשובים מאוד גם בשלב זה בחייך. נשים שכבר מורגלות בפעילות גופנית יכולות להתחיל בעצימות בינונית ולהגבירה לפי היכולת. רק אם את ספורטאית ותיקה או מקצועית מומלץ להגיע לעצימות גבוהה לאורך זמן. כדאי לבנות זאת בהדרגה, ולא להתחיל מיד בעצימות גבוהה, שבסופו של דבר עלולה לגרום לך להפסיק את הפעילות ולא לחזור ולבצע אותה יותר, או אפילו לגרום נזק גופני חלילה.

תקשיבי לגוף שלך – אם במהלך הפעילות הגופנית את חשה כאב או אי-נוחות קשה, חלילה, זה הזמן "להוריד הילוך" או להפסיק. יש הבדל בין לצאת מאזור הנוחות שלך ולהכין את גופך להיריון, לבין לדחוק את עצמך ולגרום לכאב, עומס, מתח ולחץ – הנחשבים כתוצאות שליליות מהן נעדיף להימנע.

לבד או ביחד – היתרונות של פעילות גופנית לבד היא שאת יכולה לחשוב יותר בזמן זה. למשל, בזמן הליכה המוח וכל הגוף מקבלים יותר חמצן דבר שמשפיע לטובה על מערכת העצבים, המחשבות ומצב הרוח. זה זמן טוב לחשוב, או לחילופין דווקא להרפות ולשחרר. לפעמים יכול להיות גם מהנה לצאת להליכה עם חברה, בן זוג או אפילו עם הילדים. כך הפעילות הגופנית הופכת גם לפעילות חברתית! בנוסף, תשפיעי עליהם לטובה, כי הם יעשו פעילות גופנית וייהנו בזכותך... תוכלי לגוון ולהחליט בכל פעם מה מתאים יותר לך ולנסיבות הקיימות.

בבית או בחוץ – כיום אפשרות לעשות פעילות גופנית בבית, אם זה באמצעות הליכון ביתי, משקולות יד או רגל, מזרן פילטיס או כל ציוד אחר שניתן להשתמש בו גם בבית. בנוסף, יש גם הרבה שיעורים אונליין, חלקם בחינם, שאפשר לבצע מתוך הבית שלך. תוכלי לבחור בשיעורי לייב, בהם כל המשתתפות נמצאות אונליין באותו הזמן, וכך יש לך חברה ומעין קהילה תומכת. זה גם נותן מסגרת, אם את יודעת שיש לך שיעור אונליין ביום ושעה קבועים. לחילופין תוכלי לצפות בשיעור מוקלט, אותו תוכלי לבצע בכוחות עצמך בכל שעה שתבחרי. את מוזמנת לנסות כמה שיעורים, כמה מדריכות וכמה שיטות, עד שתמצאי את זאת שהכי תאהבי. אם את מעדיפה לצאת החוצה – גם זה טוב, רק חשוב לוודא שאת עושה זאת בהתאם להנחיות העדכניות.

להוסיף את הפעילות הגופנית ללוח הזמנים באופן קבוע – לדוגמה: כשאת יודעת שיש לך אימון או שאת יוצאת להליכה פעמיים או שלוש בשבוע בשעה ספציפית באופן קבוע אז את יוצרת מסגרת העוזרת לפתח עקביות. נכון שכולנו עסוקות וזמן הוא מצרך יקר, אך שימי לנגד עינך את המטרה שלך: להכין את גופך ואת נפשך להריון. את עושה זאת למען עצמך, אך גם למען משפחתך העתידית וגם העכשווית. את רק תרווחי מכך, בכל המישורים, כשהפעילות הגופנית תהיה חלק מהלו"ז הקבוע שלך.

גיוון – שגרה, עקביות והתמדה הם חשובים, אך כך גם גיוון וחידוש. כאשר מוסיפים גיוון, גם פעילות גופנית שגרתית יכולה להיות מהנה יותר. לדוגמה: אפשר ללכת פעם בפארק או בטיילת, או ללכת במסלול הליכה שונה מהרגיל. אפשר גם להחליף מדריכה או סוג של אימון, לשנות את המוזיקה, הקצב והתרגילים. זה הזמן להיות יצירתית בתוך הפעילות הגופנית הקבועה. זה הזמן ליהנות ולהודות לבורא על כל האפשרויות המגוונות שהוא מעניק לך כל יום.

שיפור מצב הרוח – ככל שתתמידי בפעילות הגופנית, תרגישי שהיא משפרת את מצב הרוח, שהוא עצמו חיוני כל כך בשלב זה של חייך. זה כשלעצמו ידרבן אותך להתמיד בפעילות הגופנית.

דווקא כשקשה ומאתגר, זה הזמן לצאת לפעילות גופנית – זכרי שדווקא בחושך, או בסתר, קשה לנו יותר לפעול. כשאנו כבר עייפות, ואין כוח, זה דווקא הזמן לגייס תעצומות נפש וגוף ולהגיד: יש לי מטרה! אני רוצה לחזק את הגוף שלי! אני רוצה להכין את עצמי להריון!

זמן איכות - זכרי שזה זמן איכות שאת מקדישה לעצמך. את חייבת את זה לבריאות הגופנית וגם הנפשית שלך. אחרי זה תרגישי רגועה יותר, ותוכלי להתמודד עם אתגרי היום בהצלחה רבה יותר. זה זמן שבו את משקיעה בעצמך כדי להתחזק ולאגור כוחות – ואז תוכלי לעזור יותר גם לאחרים.  אם את עושה פעילות גופנית עם חברה, בן זוג או ילד, זה זמן איכות משותף שלכם ביחד. נצלו אותו בהנאה ובשמחה, ותרוויחו במישור הגופני והנפשי כאחד!

מומלץ לקרוא את כל סדרת הכתבות בנושא פעילות גופנית ותזונה בריאה כהכנה להריון, כיוון שכולן יחד יעניקו לך תמונה שלמה ומקיפה שתעזור לך לפעול ולהתנהל נכון.

כמו כל דבר בעולם, ההיריון הוא מהבורא. מה שנותר לנו הוא לעשות את ההשתדלות שלנו, ולנסות לפעול נכון. פעילות גופנית מהנה היא ההשתדלות שלך והדרך שלך להראות לבורא שאת רוצה, מוכנה ומזומנה.

בהצלחה רבה! אני מאמינה בך!

תגיות:בריאותהריוןפעילות גופנית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה