חדשות בריאות

"לשוחח עם בני הבית על החורבן", ועוד 9 הוראות חשובות

רבני בני ברק בשורת פסקים הלכתיים בעקבות נגיף הקורונה וצום תשעה באב

אא

רבני בני ברק פרסמו בסוף השבוע האחרון פסקים הלכתיים אודות צום תשעה באב וחולי הקורונה.

בראשית מכתבם. מציינים הרבנים כי חובה להקפיד על השמירה והזהירות מהדבקה בנגיף הקורונה, וכותבים כי: "נתוני ההדבקה בעירנו הינם חמורים ומעוררים דאגה רבה עד מאוד, פרט כאשר כמה מתושבי עירנו נמצאים בסכנת חיים ממשית, והדבר ברור שבדיני נפשות עסקינן", פותחים הרבנים את דבריהם, "וכל המיקל בזה חס ושלום הירי הוא בכלל אזהרת התורה על מכניס חבירו לכלל סכנת איבוד נפש ה' ישמרנו, ואין שום טענה, אמתלה ומענה בפני קל עורך דין". לקריאת החלק הראשון של המכתב, לחצו כאן.

1. הנה אחינו היקרים שלקו בנגיף, הרי הם חייבים לאכול ולשתות כדי לא לבוא לידי סכנה מיותרת. ואכילה זו שיש בה כדי קיום הגוף ואין בה תענוג – יש בה כדי להיות בכלל המתאבל על ירושלים.

2. מי שחש אחד מהתסמינים, כגון חולשה, כאבי שרירים, חום וכד', למרות שלא אומת כחולה, - הרי שאסור לו מדינא להתענות, כיוון שיש סכנה בדבר.

3. חולה שהחלים – שנבדק ונמצא שלישי. אם עדיין הוא מרגיש חולשה כתוצאה מהמחלה אין לו להתענות. גם אם אין הוא חלש כל כך, יש מקום לחוש שהתענית יכולה להזיק לו חס וחלילה ויוכל לצום רק  אם התייעץ בדבר עם רופא ירא שמים, ושאל שאלת חכם.

4. האוכלים לרפואה, לא יאמרו 'עננו', אך יאמרו 'נחם' במנחה. (ויש אומרים גם בברכת המזון, עי' סי' תקנ"ז ובמ"ב סע"ק ה')

5. יש לשוחח עם בני הבית על צער החורבן וצערן של ישראל בתקופה זו, שהכל הוא מסיבת גלותנו מארצנו וחורבן משכן ודביר, כמאמר חז"ל אודות שכנתו של רבן גמליאל, ועל כן אספוד מספד חדש על הקודש ועל המקדש. וכל המצר בצערם של ישראל זוכה ורואה בישועתם.

הרב זמיר כהן בסרטון קצר - איך נדע מה רצון ה' מאיתנו בימי הקורונה?  

הלכות תשעת הימים

6. הנה כאשר אחד מכללי הזהירות למניעת סכנה הוא בשמירה על הניקיון ביתר שאת, על כן ברור שחובה להקפיד על שטיפה במים וסבון של הידיים בתדירות גבוהה ללא שום שינוי, וכן לרחוץ הפנים במים וסבון מפעם לפעם.

7. כאשר בתקופה זו שוהים תדיר בעטיית מסכה, ובמקומות ללא מיזוג – יש להתיר בשנה זו כהוראת שעה לסובלים מהזיעה רחיצה מהירה בצונן ומעט סבון להעביר הלכלוך – וניקיון זה חשוב למנוע סכנה, ואין זו רחיצה של תענוג, והדבר מותר מדינא.

8. יש להקפיד על תחלופת מגבות ידיים וכדו', וכן בגדי הילדים ששוהים בהם בחוץ ובמקומות הלימוד, ואם יש צורך הכרחי – מותר לכבס לזה מה שנצרך.

9. ראוי להשתדל ולהקפיד על ניקיון הבגדים והיגניינה מרובה. ובמקום צורך ישתמש גם במה שלא הוכן לט' הימים. אכן בשבוע שחל בו תשעה באב, יראה ללכלך מעט את הגדים שלא יהא ניכר הכיבוס.

10. תחת הקולות בענייני האבלות, ירבה כל אחד להוסיף אבל ותפילה על בניין בית אלוקינו וצער השכינה. אם באמירת תיקון חצות או לימוד מסכת תמיד ומידות וסדר עבודת בית הבחירה וציפייה לישועה.

את המכתב מסיימים גדולי ההוראה במילים הבאות: "הכותבים וחותמים ביראה וחרדה לשלום אחינו בית ישראל, בתפילה ותחינה כי בזכות שמירת הגוף והנפש וצער אלו הימים, יתמלא השי"ת רחמים על שארית ישראל לגאלנו גאולת עולם ויזכנו לשוש עם ירושלים משוש, והמתאמצים בזה ירחמם ק-ל מלך רופא נאמן שתתמיד בריאותם הם ובני ביתם אכי"ר".

על פסקי ההלכה חתומים הרב שריאל רוזנברג, ראב"ד בית דין צדק בין ברק, הרב יהודא סילמן, ראב"ד בד"צ ב"ב, הרב מנחם מנדל הכהן שפרן, מגדולי ההוראה, הרב מסעוד בן שמעון, רבה של רמת אלחנן ומגדולי ההוראה, הרב סיני הלברשטאם, רבה של שיכון ג'.

על המכתב חתמו בכירי הרופאים והזיהומולוגים העוסקים בטיפול בנגיף בבתי החולים: ד"ר סילביו פטליק, פרופ' גיהאד באשארה, ד"ר תמר גוטסמן יקותיאלי, וד"ר משולם הרט.

 

מה העבודה שלנו בימי בין המצרים? ולמה בכלל אנחנו צריכים להתאבל על בנין שחרב? הרב יצחק פנגר בהרצאה מיוחדת לימים אלו. צפו:

מחכים שהימים העצובים כבר הסתיימו? כמה עובדות שיפתיעו אתכם

תגיות:תשעה באבנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה