יהודיה (שנונה) במנהטן: ראיון עם אליסון ג'וספס

היא חקרה את מהות קיומה כבר בגיל 8, נחשפה לפלאי הבריאה בגיל 16 והקימה בלוג יהודי-הומוריסטי בשנות העשרים לחייה. אליסון ג'וספס, יהודייה שנונה ממנהטן, החליטה להסביר לעולם יהדות מהי. ראיון

אא
 
אליסון גוספס היא יהודיה אמריקאית בת 31, אינטליגנטית במיוחד ובעלת הומור שלאחר חזרתה בתשובה, החליטה לקחת את כישוריה ולהפוך אותם לכלי שרת לפרסום השם בעולם. כך היא הסריטה קטע ועוד קטע, כשהמכנה המשותף ביניהם הוא המסרים היהודיים המועברים בהומור ופאנץ עדין. מאחורי כל התעשייה הזו, הכוללת חשיבה יצירתית, הכנת תסריטים, בימוי, עריכה, צילום והפצה, עומדת היא בלבד ועורך וידיאו המתלווה לה. כך הם כבר הסריטו קטעים על מהותה של השבת, על הסוגיה המרתקת של ריבוי ילדים במשפחות חרדיות, על נושא הפאות בחלק מן המגזר החרדי ועוד – והכל בשם ההסברה היהודית ולמען מיגור הבורות בתחום.
  
 
גוספס אמנם מנהלת חיים דינאמיים בלב העיר מנהטן, אבל זה לא עוצר בעדה מלצלם ולהעלות סרטון כזה, למען כלל העולם, מדי שבוע. "המטרה של האתר שלי, JewintheCity(או בעברית מדוברת- "יהודיה בעיר"), היא לשבור את הסטריאוטיפים על יהודים ולהציע מבט הומוריסטי בעל משמעות על היהדות האורתודוקסית", היא מספרת.
 
למרות השקפתה כיום, גוספס נולדה בבית יהודי-קונסרבטיבי. "עבורי היהדות הייתה מעין חוויה תרבותית שכללה בעיקר אוכל, שמירת חגים מסוימים ואהבה גדולה למדינת ישראל", היא משחזרת. "כלומר, ידעתי מה זה פסח וחנוכה, אבל יחד עם זה אכלנו ציזבורגר ונסענו בשבת. היהודים האורתודוכסים היו בעינינו האנשים המשוגעים".
 
אז איך בסופו של דבר עשית דרך לא מבוטלת עד להקמת בית חרדי?
"זה סיפור ארוך. בואי נאמר שבגיל 8 הבנתי שאינני יודעת למה קיבלתי חיים. הנחתי שהוריי וודאי יודעים למה באנו לעולם, אבל כששאלתי אותם, הבנתי שאין הם יודעים - בדיוק כמוני. למעשה, כל מי שהפניתי אליו את השאלה לא ידע את התשובה. במשך 8 שנים סבלתי מאינסומניה (נדנודי שינה) והתקפי חרדה, ובגיל 16 חזרו השאלות".
 
השינוי החל כאשר רב אורתודוכסי הופיע בתיכון של גוספס, והרצה על מסכת אבות והקשר בינה לבין הפילוסופיה הסינית. "זו הפעם הראשונה שהבנתי שיש ביהדות משהו עמוק יותר מפולקלור", היא משחזרת. "באותו קיץ נסעתי לחופשה ביערות הגשם של הוואי, ואז, באמצעו של גשם טרופי, ראיתי עץ שהיה כל כך יפה שפתאום הוכיתי בהרגשה חזקה שחייב להיות בורא".
 
בהמשך גוספס חזרה בתשובה, וקיבלה על עצמה אורח חיים חרדי. כיום היא מגדלת ארבעה ילדים ובמסגרת תפקידה כאמא, באמצעות אתר שעוסק באמהוּת, הכירה עיתונאית מספרד שביקשה להכיר את אורח החיים היהודי. "היא הגיעה אליי לראיון בדירה בניו-יורק, ומהרגע שפתחה את הדלת היא הייתה בהלם מתמשך. פתאום התברר לה שבדירה שלנו יש רהיטים בסגנון אורבני-מודרני, שאני לא הולכת עם בורקה, ושהאישה האורתודוכסית והמטופחת שמולה היא גם משכילה. זה היה עבורה שוק. דיברנו שלוש שעות, ובמהלך השיחה היא כל הזמן חזרה ואמרה לי כמה מיתוסים ניפצתי לה, ושצריך לעשות יחסי ציבור לאורתודוכסיה היהודית. ואז אמרתי לעצמי, היי, למה שאני לא אעשה את זה? וככה זה התחיל".
 
מאז גוספס מפיצה את דברה בעולם על ידי בלוג פרטי, שם היא מעלה את סרטוניה וגם עונה לשאלות בנושאי יהדות לכל מבקש.
 
את חיה בעיר הגדולה מנהטן, לבה של אמריקה, "ארץ האפשרויות". איך שומרים על הבית היהודי בתוך עולם הזוהר שבחוץ?
"כיוון שכבר חייתי בעולם החילוני, אני לא רואה את העולם הגדול בחוץ כפיתוי כזה גדול. נכון שבוודאי יש אוכל טעים שאינו כשר שם בחוץ, והיו גם אביזרי אופנה וסטייל מסוים שמהם נהניתי בעבר, אבל בשבילי הטרייד אוף- שווה את הכל".
 
הרבה צעירים ישראלים עוזבים את הארץ לטובת ארצות הברית וחולמים להצליח שם בגדול. יש לך איזה מסר להעביר גם להם?
"ישראל היא מקום מאוד מיוחד. בכל פעם שאני מגיעה לשם נעתקת ממני הנשימה מהעובדה שכל נהג מונית, מלצר ומנקה חנויות הם בעצם חלק מהמשפחה שלי. חיכינו 2,000 שנות גלות כדי לחזור ולהתאחד. ישראל היא הייעוד של העם היהודי".
 
אז... מתי רואים אותך בישראל?
"הייתי בישראל מספר פעמים, ואפילו חייתי שם במשך שנה אחרי תיכון ושנתיים עם בעלי במהלך לימודיו בכולל. אנחנו מדברים לעיתים על לעשות עליה יום אחד. אולי יהודיה בעיר יכולה לחיות גם בעיר אחרת. מי יודע...".
 
בקרוב ישודרו קטעי הווידיאו של אליסון גם בערוץ ובאתר הידברות.
 

 

תגיות:אליסון ג'וספס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה