חדשות בריאות

אדלשטיין: "אנחנו בתחילתו של גל תחלואה שני"

שר הבריאות יולי אדלשטיין פירט במסיבת עיתונאים את המתווה שגיבש משרדו להתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה. בין הצעדים הכלולים בו: הגבלות על האירועים, על בתי הכנסת ועל התקהלויות. בנוגע לביקורת של שרים על ההמלצות: "היו שהאשימו אותנו ביצירת פאניקה. קל לייצר שיח פופוליסטי – קל, אבל מסוכן"

אדלשטיין, היום (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)אדלשטיין, היום (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
אא

שר הבריאות יולי אדלשטיין כינס הערב (ראשון) מסיבת עיתונאים, על רקע העלייה התלולה בתחלואת הקורונה בישראל. "אנחנו נמצאים בתחילתו של גל התחלואה השני", אמר בפתח דבריו. "מן היום הראשון במשרד החלטתי לא להיות הסמן הימני, לקבל את כל ההחלטות בהילקח בחשבון הן את צורכי הבריאות והן את צורכי המשק והכלכלה. פעלתי, יחד עם השרים הרלוונטיים, על מנת לפתוח את גני האירועים, אירועי התרבות, התחבורה הציבורית ועוד. אך הדגשתי כל הזמן, שאם לא נשמור בקפדנות על כל ההנחיות – נגיע גם למצב של סגירה".

אדלשטיין הוסיף, כי לא הייתה היענות מלאה בציבור לאזהרות: "הובלתי אז מהלך של הגברת אכיפה משמעותית. נקודת המוצא שלי היא, שמי שלא מקשיב להנחיות מזיק לא רק לעצמו ולא רק לסביבתו. הוא עלול להזיק למשק כולו".

בהמשך דבריו אמר אדלשטיין, כי הציג היום לקבינט הקורונה את המתווה שגיבש משרדו להתמודדות עם הנגיף: ''ההמלצות כמובן לא נעימות אך הן מחויבות המציאות, על מנת לטפל בנגיף בשלב זה ולא להגיע למצב של סגר כולל על המשק. משמעות סגר שכזה היא נזק כלכלי אדיר מימדים לכל בית בישראל. המטרה שלנו היא מקסימום תועלת במינימום נזק".

השר הדגיש, כי המתווה גובש "אחרי מחשבות רבות והתייעצות עם אנשי מקצוע". לדבריו, "הגענו לכלל הסכמה שהמתווה הנכון לעת הזאת הוא כדלקמן: הגבלה לאירועים שמכונים 'דתיים' – קרי חתונות, בר מצווה שמתקיימים באולמות. אין לי כוונה לפגוע באולמות ובגני האירועים. על משרד האוצר יהיה לשפות אותם על ההפסדים שייגרמו להם. הדרישות של בעלי האולמות מוצדקות".

המלצות משרד הבריאות כוללות גם הטלת הגבלות בבתי כנסת: "לצערי הרב, הגיע הזמן לעשות גם את זה", אמר אדלשטיין. הוא הוסיף כי יוטלו גם מגבלות על ההתקהלויות: "פנינו למל"ג בבקשה לקיים מבחנים במוסדות השכלה גבוהה בזום, ולא מבחנים פרונטליים, בכל מקום שאפשר לעשות זאת, על מנת למנוע הדבקה של סטודנטים, מרצים ובני משפחותיהם".

"עבודה מהבית בשירות המדינה – אנו מבקשים להגיע לפחות ל- 30% אחוז מהעובדים שיעבדו מהבית. בשלב זה אנחנו לא הולכים להגביל בצווים או החלטות את הסקטור הפרטי, אבל אני קורא גם לבעלי העסקים, בכל מקום שאפשר לעשות זאת – תנו לעובדים לעבוד מרחוק. תשמרו עליהם ועל המשפחות שלהם".

אדלשטיין הגיב על הפרסומים בנוגע לביקורת החריפה שמתחו שרים בישיבת הקבינט על המלצות משרד הבריאות: "לצערי, קיימת תחרות פופוליסטית מי מזלזל יותר בצורך להיזהר מהקורונה. היו שטענו שלא צריך להיבהל מהמספרים, היו שהאשימו אותנו ביצירת פאניקה. קל לייצר שיח פופוליסטי – קל, אבל מסוכן".

"בהנחה שכולנו מאמינים שמדובר בקורונה ולא בהמצאה שמישהו המציא, עוד שפעת קטנה – אין עד עכשיו אדם אחד שנתן לי מתווה טוב יותר להתמודדות. ביקשתי מהשרים בדיון לא רק לבקר, לא רק לומר מה לא אלא להציע גם מה כן. אני שומע את הגישה שאומרת: מה אתם יוצרים פאניקה, אז ימותו כמה זקנים. כל מי שאומר זאת, או אפילו חושב זאת בסתר לבו – שידמיין לרגע את סבא וסבתא שלו בין אותם קשישים".

"'לסיום, אני רוצה לפנות לציבור: רק לא מזמן חלמנו חלומות פשוטים – שאפשר יהיה לחבק את סבא וסבתא ללא חשש, שאפשר יהיה לקחת את המשפחה לחופשה באוגוסט, שנוכל לתכנן את שנת הלימודים. זה אפשרי. אם כולנו נעשה מה שצריך, נשמע להנחיות – נהפוך את החלומות הפשוטים האלה להפוך למציאות", סיכם שר הבריאות.

מוקדם יותר היום, הסתיימה קבינט הקורונה ללא החלטות, וזאת בעקבות התנגדותם של שרים לדרישות הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות, שקראו להחמיר משמעותית את ההגבלות. בין ההמלצות שהועלו – צמצום מספר המשתתפים בחתונות ואירועים אחרים באולמות ל- 50 איש במקום 250 איש; הפעלת 'בתי הספר של החופש הגדול' והקייטנות במתכונת של קפסולות, שיכללו עד 15 ילדים; והגבלת התקהלויות ותפילות ל- 19 משתתפים בלבד. שרים מתחו ביקורת חריפה על הדרישות, ואמרו כי הן מוגזמות. הדיון בקבינט יתחדש מחר.

תגיות:משרד הבריאותיולי אדלשטייןנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה