השואה

מיוחד: הנבואות על השואה והתקומה

מדרש קדום מדבר על הסכנות שמציבה גרמניה, תלמידי חכמים הזהירו מפני העם הגרמני, והחפץ חיים חזה היכן תהיה שארית הפליטה. כל הנבואות שחזו את השואה האיומה

  • א' תשרי התשע"ח
אא

מלחמת העולם השנייה והשואה שביצע העם הגרמני בעם ישראל נובאו במסכת מגילה, דף ו':

"ואמר רבי יצחק: מאי דכתיב (תהילים קט): "אל תתן ה' מאויי רשע, זממו אל תפק ירומו סלה"? אמר יעקב לפני הקב"ה: 'ריבונו של עולם אל תתן לעשו הרשע תאוות לבו. "זממו אל תפק" - זו גרממיא של אדום, שאלמלי הם יוצאים [הם]  מחריבים כל העולם כולו".

היעב"ץ – רבי יעקב עמדין, שחי לפני כ-250 שנה – כתב ש'גרממיא' היא: "גרמניא, היא אשכנז שלנו". הגאון מווילנה כתב גם הוא שיש לקרוא: "גרמניא".

הגמרא ממשיכה ואומרת: "שלוש מאות נסיכויות יש בגרממיא של אדום". למתמצא בהיסטוריה של אירופה במאות ה-17 וה-18, הנתון הזה ברור: גרמניה הייתה מפוצלת בין נסיכויות רבות שנאבקו זו בזו ולא היה בה שליט חזק אחד. גרמניה התאחדה רק כאשר אחת הנסיכויות – נסיכות ברנדבורג שלימים נודעה בשם 'פרוסיה' – הפכה למובילה באזור והשתלטה על כל שכנותיה. איחוד גרמניה הפך אותה מאוסף נסיכויות זעירות למדינה חזקה וכוח צבאי עם שאיפות השתלטות, מה שהביא למלחמת העולם הראשונה, שגררה בעקבותיה את מלחמת העולם השנייה.

זו הסיבה שיעקב ביקש על גרמניא: 'זממו על תפק' שלא יאבוד את ה'זמם' – מעצור הפיצול שמונע מהם כוח – כי אם יתאחדו ויתחזקו הרי הם מחריבים את העולם.

נאצים (צילום: פלאש 90)נאצים (צילום: פלאש 90)

מגרמניה תיפתח הרעה

גרמניה היא ערש ההשכלה. משם יצאו היהודים שהשליכו את מסורתם מאחורי גוום והצהירו שהם 'גרמנים בני דת משה', הוציאו מהסידור את התפילות על שיבת ציון והודיעו כי ברלין היא-היא ירושלים שלהם. גדולי ישראל הזהירו אותם שאחרית רעה מצפה ליהודי גרמניה. בכתבי הרב מזא"ה, רבה של מוסקבה, מצוטטת דרשה של המגיד מקלם שנשא לפני כ-130 שנה: "בגרמניה עוד יעשו שולחן ערוך מפורט לשנאת ישראל, שבו יהיה כתוב: 'הטוב שביהודים הרוג'...." בספר 'משך חכמה' של רבי מאיר שמחה הכהן מדווינסק כותב המחבר בפרשת בחוקותי: "כשיהודים יחשבו שברלין היא ירושלים...יבוא עליהם אסון, ודווקא מבני גרמניה שהם כה רוצים להיטמע בהם..."!

שארית הפליטה – בארץ ישראל

על חזית בניין ישיבת פוניבז' בבני ברק מתנוסס הפסוק מספר עובדיה: "ובהר ציון תהיה פליטה והיה קודש". מקורו של הציטוט בשיחה שקיים הרב כהנמן, מייסד ישיבת פוניבז', עם החפץ חיים לפני השואה. בסוף ימיו של החפץ חיים כבר עלה היטלר לשלטון בגרמניה והאנטישמיות החלה להציף את אירופה. החפץ חיים הרבה לדבר על המוראות הממתינות לעם ישראל. כשהרב מפוניבז' שאל את החפץ חיים מה יקרה ליהודים, ענה לו החפץ חיים: כתוב: "ובהר ציון תהיה פליטה" – לכן, הרעה לא תגיע לארץ ישראל.

וכך היה. צבאות הנאצים בראשות המצביא רומל נעצרו במצרים ליד העיירה אל-עלמין, ולא דרכו בארץ ישראל. ובר ציון היתה פליטה.

תגיות:נבואותהשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה