חדשות בארץ

הערכות: החלת הריבונות – עד חודש ספטמבר

שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, יגיע לביקור בישראל ויביע את התנגדות ארצו למהלך ישראלי חד-צדדי להחלת הריבונות ביהודה ושומרון

מעלה אדומים, תמונת ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)מעלה אדומים, תמונת ארכיון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, יגיע היום (רביעי) לביקור בישראל, וייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. מאס, שארצו משמשת כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, צפוי להביע בפני בני שיחו את התנגדותה של גרמניה להחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון.

על פי הדיווח ב"ישראל היום", המסתמך על מקורות מדיניים, ליישום מהלך החלת הריבונות חלון הזדמנויות קצר ביותר – בין יולי וספטמבר. כזכור, בהסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן נקבע, כי הנושא יוכל לעלות להצבעה החל מה- 1 ביולי. נתניהו הצהיר לפני כשבועיים, בישיבת סיעת הליכוד, כי תאריך היעד להחלת הריבונות הוא חודש יולי, וכי אין כוונה לשנותו. כעבור מספר ימים, אמר השר זאב אלקין בריאיון לגלי צה"ל כי תיתכן דחייה מסוימת: "עובדים על המפה. ה- 1 ביולי הוא התאריך הראשון שבו אפשר להביא את הנושא לדיון בממשלה או בכנסת, ייתכן שזה יקח עוד כמה ימים או כמה שבועות. אבל בגדול, אני חושב שראש הממשלה מאוד חד וברור, שהוא מתכוון להביא את הנושא ולקדם אותו".

שר הביטחון נועד אתמול באוגדת איו"ש עם ראשי מועצת יש"ע. הפגישה, שעסקה ברובה בעניינים אזרחיים, עמדה בצל התוכנית להחלת הריבונות, הזוכה להתנגדות מצדם של חלקים בהנהגת ההתיישבות. על פי דיווחים שיצאו מהפגישה, גנץ אמר בהקשר זה לבני שיחו: "מפא"יניק לימד אותי פעם – מה שנותנים לך תיקח, בשאר תטפל אחר כך".

גנץ הבהיר, כי הוא פועל בנושא זה במשותף עם ראש הממשלה בנימין נתניהו: "ראש הממשלה ואני יושבים ביחד, ודנים בנושא ההחלטות האפשריות בהיבט המדיני, ואני מקווה שנוכל להגיע להסכמות. אנחנו נפעל תמיד בשיתוף פעולה מלא עם האמריקנים".

בהתייחסו ביותר מרמז לביקורת החריפה שמתח יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחייני, על נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר גנץ: "ארצות הברית היא הידידה הטובה ביותר שלנו בעולם. היא מגבה אותנו בנושאים אסטרטגיים הרי גורל, ואנחנו נשמור על השותפות הזו". הוא הדגיש, כי "כשאנחנו עושים מהלכים מדיניים, אנחנו חייבים להקשיב היטב גם למה שקורה בתוך השטח ומסביבנו, ולשמור על הסכמי השלום שלנו עם ירדן למשל. ההסכמים האלו תורמים מאוד ליציבות האזורית ולביטחון של כולנו".

"האחריות שלנו היא עוד לפני שמקבלים החלטות בנושא הריבונות, לעזור לטפח ולסייע למקומות שאנשים גרים בהם בצורה חוקית, גם בביטחון וגם בכדי לאפשר חיים נורמליים", המשיך שר הביטחון. "ייתכן ויהיו בינינו ויכוחים, אבל אני עומד על כך שנשמור על האחדות בחברה הישראלית". בנימה אישית הוסיף: "אני עשיתי את המהלך הפוליטי שלי כי ראיתי את הסכנה החברתית במדינת ישראל, ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מתח בעוצמות שחווינו בשנים האחרונות".

מוקדם יותר אתמול, איים ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, כי אם ישראל תספח שטחים ב- 1 ביולי – הרשות הפלסטינית תכריז באופן חד-צדדי על הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים. בשיחה שקיים ברמאללה עם עיתונאים זרים, אמר הבכיר הפלסטיני כי הרשות תפתח בקמפיין, שמטרתו לקבל תמיכה והכרה בינלאומית במהלך.

אשתייה הגדיר את תוכנית הריבונות הישראלית כ"איום קיומי" על הפלסטינים, ואמר כי מדובר ב"הפרה משמעותית" של ההסכמים שנחתמו בינם לבין ישראל. "הסיפוח הוא לא רק הכרזה", הוסיף, "אנחנו כבר רואים צעדים שישראל עושה בשטח".

תגיות:יהודה ושומרוןריבונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה