מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם כהן יכול להיות צמחוני? האם מותר לגבר לסדר גבות? ומהי המצווה של נשים במקום לימוד תורה?

מקבץ שו"ת 145 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ג' סיון התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם כהן יכול להיות צמחוני היום, וגם לעתיד כשיבנה המקדש?

היום אין כל בעיה. אבל בביאת המשיח תהיה לו מצווה של אכילת קדשים, ובוודאי הוא לא יהיה צמחוני.

* * *

2. האם מותר לומר "אלוהים אדירים"? והאם יש הבדל אם אני אומרת את זה בעברית או באנגלית (או מיי גד) או בכל שפה אחרת?

שני הדברים אסורים.

מקורות: על פי הנפסק במשנה ברורה (סימן רט"ו ס"ק י"ט) שאיסור הזכרת שם שמיים לבטלה הוא לאו דווקא שם של ד' אותיות אלא הוא הדין שארי השמות גם כן בכלל איסור הזה. והוא הדין אם הוציא השם בלשון לעז לבטלה דהיינו שלא בדרך שבח והודאה גם כן יש איסור.

* * *

3. אני גר בחו''ל, במקום שרובם גויים. האם יש מצווה לתת כסף לגויים? כי מצד שני הם יבקשו כל הזמן, ומתרגלים ומבקשים עוד ועוד.

יש מצווה לתת צדקה גם לגויים מפני דרכי שלום, וכמו שכתב הרמ"א יורה דעה (סימן רנ"א סעיף א') ומפרנסים עניי עובדי כוכבים עם עניי ישראל מפני דרכי שלום. וכתב הש"ך (סק"ב) בשם הר"ן שמה שכתוב עם עניי ישראל - לאו דווקא אלא אפילו עניי עובדי כוכבים לחוד מפרנסים מפני דרכי שלום.

* * *

4. מדוע בני אדם קיימים אם הם הורסים את הטבע? (כורתים עצים, מייצרים המון זבל, ועוד)

ברור שעל האדם מוטלת החובה לשמור על הטבע ככל האפשר. אולם חשוב לדעת שהטבע נברא לצורך האדם ולא להיפך. תכלית הבריאה היא לאדם, וה' ברא לאדם עולם לשימושו, לאכול מעצי הפרי ולהשתמש בעצי סרק להסקה ולריהוט, ולשחוט בעלי חיים ועוד עוד. 

אולם מובן שאסור להשחית את העולם, ובוודאי שלא לפגוע בטבע ללא צורך.

* * *

5. ידוע שלימוד התורה הוא הנותן כוח לגברים בעבודת ה', וע"י לימוד התורה הם כנראה מרגישים את הסיפוק שלהם בעבודת ה'. מהו התחליף לכך בעבור נשים?

כבר כתב הגאון מווילנא זצ"ל (אגרת הגר"א לפי מהדורת ארם צובה שנת תרכ"ו) שכמו שהתבלין ליצר הרע של האנשים הוא על ידי עסק התורה. כך גם התבלין ליצר הרע של הנשים הוא על ידי צניעות, שזה מציל אותן מיצר הרע. וכן השיב החזון איש זצ"ל (ספר מעשה איש חלק ג' עמודים קס"ט-ק"ע, שו"ת תשובות והנהגות חלק ה' סוף סימן של"ד).

* * *

6. יש יונה שלא עוזבת אותי איפה שאני עובד, ויש כאלה שאמרו לי שזה קשור לגלגול נשמות, מה אני יכול לעשות?

תנסה לומר ליונה "מחול לך" שלוש פעמים. ואולי זה יעזור.

* * *

7. לבני יש הרבה שיער בין הגבות. האם אוכל לעשות לו שעווה בין הגבות ובכך להוריד את כמות השיער?

מותר.

מקורות: כן כתב בספר נשמת אברהם (חלק יורה דעה עמוד ק"מ ד"ה וכן) בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שבחור שצמחו לו שערות בין שתי גבות עיניו, זה נקרא מום, ומותר לו להסירם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

8. שאלה א' - כהן שהיה משמש בקודש בבית המקדש לא היה מניח בכלל תפילין באותן הימים?
שאלה ב' - איך יכול להיות שפטורים ממצוות תפילין המצווה ששקולה כנגד כל המצוות?
שאלה ג' - האם בזמן בית שלישי בעזרת ה' שיבנה במהרה אמן, תהיה לנו תפילה? ומה סדר התפילה?
שאלה ד' - והאם תהיה הנחת תפילין גם כן?

א. אם היה עסוק בעבודת המקדש בוקר ועד ערב, לא היה מניח.

ב. הטעם שכהנים בעבודתן פטורים מתפילין הוא משום עוסק במצווה פטור מן המצווה (רש"י זבחים דף י"ט עמוד א'), וכלל זה נאמר אפילו לפטור ממצווה גדולה מהמצווה שעוסק בה עכשיו (הריטב"א בסוכה דף כ"ה עמוד א').

ג. רבנו המבי"ט בספרו בית אלקים (שער היסודות פרק ס"א) כתב, שכל הברכות ונוסח התפילות יהיו קיימים, זולת מעט הצריכות מעט תיקון, כמו במקום ושבור עול הגויים, נאמר, ונודה לך על ששברת עול הגויים וכו'. וכן נאמר, ואתה מוליכנו קוממיות לארצנו. ובשבת נאמר, אפס בלתך לימות המשיח, כלומר, שאתה הוא שגאלת אותנו בימי המשיח. וכן מי דומה לך מושיענו שהושעתנו בתחיית המתים. ובברכת תקע בשופר גדול נאמר, נודה לך ה' אלוקינו על שתקעת בשופר גדול לחרותנו ונשאת נס וכו', וקבצתנו יחד מארבע כנפות וכו'. נודה לך וכו' על שהשבת שופטינו כבראשונה והסרת ממנו יגון ואנחה ומלכת עלינו. נודה לך על שלא היתה תקוה לרשעים וכו'. תשכון בתוך ירושלים עירך לעולם כאשר דברת וכסא דוד עבדך לעולם וכו', ובניינה תהיה בנין עולם ברוך אתה ה' בונה ירושלים. נודה לך על שהצמחת צמח דוד וקרנו הרמות וכו'. רצה ה' אלוקינו וכו' והשבות העבודה בדביר ביתך. ותחזינה עינינו לעולם שיבתך בציון.

ובתפילות המועדים, הנוסח יהיה: ומפני חטאינו גלינו מארצנו וכו', ולא היינו יכולים לעלות וכו', מלך רחמן ששבת ורחמת עלינו ועל מקדשך וכו', ובנית אותו והגדלת כבודו וגלית כבוד מלכותך וגו', והופעת וקרבת פזורינו, והבאתנו לציון וכו', יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו שעכשיו שהעליתנו ונטעתנו שנעשה לעולם קרבנות חובותינו.

4. ימשיכו להניח תפילין לעתיד לבוא.

* * *

9. א. האם כל זוג שנכנס לחופה הוא זיווג משמים?

ב. ולכן מה משמעות שגבר התחתן פעם שנייה עם רווקה?

ג. מיהי הזיווג האמיתי שלו, אשתו הראשונה או האישה השנייה הרווקה?

ד. איך יודעים אם הגבר הוא הזיווג שלנו האמיתי?

ה. האם כל מי שגרוש פעם ראשונה איבד את זיווגו?

ו. ומה משמעות אדם שגרוש פעמיים? תודה על התשובה המהירה.

א. וב': הם זיווג משמים, אבל לא תמיד זה זיווג נצחי, ולפעמים מדובר בזיווג זמני או בזיווג שאינו משורש הנשמה.

ג. לא נוכל לדעת, כי לפעמים אכן האישה הראשונה היתה זיווגו, ועקב מעשיו או מעשיה החליטו בשמיים שלא ישארו יחד.

ד. קשה מאוד לדעת.

ה. לא מוכרח.

ו. לפעמים האשמה היא בו, שהוא לא בעל מידות טובות, ולפעמים האשמה היא בבני הזוג, שמשום מה הוא נכשל פעמיים בנשים רעות מאוד וכדומה.

* * *

10. האם מראש נקבע לאדם כמה ילדים יהיו לו? ומהי הסגולה לזרע של קיימא? האם יש תפילות מיוחדות או סגולה מיוחדת?

אכן נגזר מראש על כל אחד כמה ילדים יהיו לו, אבל לאחר מכן דנים את האדם בכל שנה לראות אם יש לשנות את גזר דינו או לא. תפילה לקבלת הריון - תאמרי את ובעלך את התפילה המצורפת מיסודו של הרמב"ן ז"ל. יהי רצון מלפניך צור כל העולמים צדיק בכל הדורות, למען שמך הגדול היוצא מפסוק ה` זכרנו יברך, שתתן לי זרע חדש זרע קודש, רצוי והגון טוב ויפה מתוקן ומקובל, וראוי לחיות ולהתקיים בלי עון ואשמה, ותברכני בשמך ותברך את ביתי בזכרים, ואדע כי שלום אהלי.

ותמשוך משך זרעי וכל מעייני ממקור ישראל, וטהר גופי וקדש נפשי ומחשבותי ושכלי ודעתי ויתר הרגשותי, אתחזק ואתאמץ ואתלבש ברוחך הטובה הזכה והנדיבה בכוונת תחינתי, כדי שאשלים רצונך, ותשלים זרעי ויבנה ויחיה ויצטייר ויעשה באמת ויושר, וימשך ויותך ויעמוד במקום הצלחתו. ותכונן כל הנאותיי כדי להשלימו ולקיימו ולהעמידו בטעם בחן בחסד בכח בבריאות באומץ ובחוזק ובתוקף בגבורה. ותרחם עליו בהעשותו בהתרקמו בהתמתחו בהתלבשו והציגתו על בוריו על מכונו בהוייתו ובבריאתו ביצירתו בעשייתו, בנפשו ברוחו ובנשמתו, בקרביו וביצוריו, ולא יהא בו ולא באחד מאבריו לא נזק ולא חסרון לא פגע ולא מקרה לא חולי ולא מדוה לא כאב ולא צער לא נגע ולא מחלה, לא חלי ולא רפיון, ולא יחסר כל טוב כל ימי חייו.

ותברכני אני וביתי וזרעי בכל דבר המשלים דעתנו ושכלנו והרגשותנו לעשות כל מעשים לרצונך, ותברכנו ברכות שמים מעל ברכות תהום רובצת תחת, ומברכותיך יבורך בית עבדך לעולם, אמן נצח סלה. [לאחר שתזכי ללדת בן, תוכלי להוסיף בלשון התפילה: "ותברך את ביתי בזכרים ובנקבות"]. ככה תאמרי את ובעלך בהתעוררות לב ובטהרת נשמה לאחר תיקון המעשים, לפני קיום היחסים, וראוי ליתן צדקה מקודם. את הצדקה מומלץ מאוד לתת לאחרגונים המסייעים להבאת ילדים לעולם כדוגמת אפרת וכדו`. וה` יעזור שתיוושעי בקרוב בזרע של קיימא. כמובן שראשית לכל יש להקפיד על הלכות הטהרה של בת ישראל.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה