מקבצי שו"ת - שאל את הרב

איך מגיעים למאה ברכות? מה יקרה כשיהיה פיצוץ אוכלוסין? ולמה אסור לעשות קעקועים?

מקבץ שו"ת 144 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ד אייר התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. קראתי פסוק בפרשת בראשית ושם כתוב: "ויאמר ה' לא ידון רוחי באדם לעולם בשגם הוא בשר והיו ימיו מאה ועשרים שנה" (ו', ג'). הקב"ה קובע את ימיו של האדם, ובכל זאת מצינו כמה אנשים שנולדו אחרי דור המבול וחיו יותר ממאה עשרים שנה, לדוגמא שרה חיה 127 שנה וכו'. איך זה מסתדר?

מה שכתוב בספר בראשית (פרק ו' פסוק ג') "ויאמר ה' לא ידון רוחי באדם לעולם בשגם הוא בשר והיו ימיו מאה ועשרים שנה", אין הכוונה שמאותו זמן והלאה בני אדם לא יחיו יותר ממאה ועשרים שנה, שהרי מצינו שחיו אחר כך יותר מגיל זה (לדוגמא, אברהם אבינו נפטר בגיל 175, ויצחק אבינו נפטר בגיל 180, ויעקב אבינו נפטר בגיל 147), אלא הכוונה היא כמו שפירש רש"י שם, שהקב"ה אומר על אנשי דור המבול, שעד מאה ועשרים שנה אאריך להם אפי, ואם לא ישובו - אביא עליהם המבול, ע"ש.

מקורות: ראה להגר"י זילברשטיין שליט"א בספרו עלינו לשבח חלק ה' (עמוד תשל"ב) שהביא מספר מגד גבעות עולם (עמוד ק') שכתב בשם מרן הגר"ח (מבריסק) זצ"ל, שאסור לומר שתחיה עד מאה ועשרים, דיש בזה איסור של קללה, שהרי יכול לחיות יותר, ונמצא שמקללו במה שמגביל לו את החיים עד מאה ועשרים. ושם הביא שגם הגאון רבי יעקב קמנצקי זצ"ל היה נגד מליצה זו לאחל לאדם לחיות רק עד מאה ועשרים, ע"ש. אמנם יש לציין לדברי רבינו אברהם מן ההר על נדרים (דף לב עמוד ב') שגיל ארבעים הוא סוף שליש הראשון מחיי האדם, שהם מאה ועשרים, ע"ש. וע"ע בספר תולדות אנשי שם (עמודים נ"ד-נ"ה) ובשו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק ג' (סימן קמ"ה).

* * *

2. קורה לי הרבה בכל פעם שאני רוצה להתפלל שמונה עשרה, ותמיד עולות לי תמונות לא טובות או מחשבות מדברים שראיתי בעבר... זה מציק לי מאוד ואני לא מצליחה להתפלל מה יש לעשות עם זה?

ראי בבקשה  https://www.hidabroot.org/question/238787

* * *

3. ידוע לנו שאוכלוסיית העולם הולכת וגדלה מיום ליום. מה יקרה ביום שבו תהיה "התפוצצות אוכלוסין" ולא יהיה יותר מקום לכמות עצומה של אנשים על כדור הארץ? מה יקרה אז?

זהו מיתוס נפוץ.

אך רוב העולם למעשה איננו מיושב, והיה מסוגל להכיל פי עשרה בני אדם. הסיבה לצפיפות אוכלוסין נובעת מהעובדה שבני אדם מתרכזים באזורי מסחר. נכון להיום, היה ניתן לאכלס את כל אוכלוסיית כדור הארץ בחצי יבשת. האמצעים הטכנולוגיים יצרו שפע בלתי נתפס, והשלכה רבה של מזון - במדינה שמאזנת את משאביה, לא היה אדם אחד רעב.

עם הריבוי יפתחו עוד יישובים, ולא כגושי בטון גדולים, אלא כעיירות מפותחות עם פארקים ושמורות טבע. הטכנולוגיה מאפשרת זאת, אך אנשים נוטים להרגלים והתיישבות באזורי מסחר מוכרים.

* * *

4. האם יש תפילה שמשפיעה על מין העובר? אני בהריון ממש בהתחלה, ככל הנראה. ואם יש אפשרות להשפיע מהמקום הזה, אשמח לדעת אם כן ומה.

עד ארבעים יום ליצירת הוולד, אפשר להתפלל על מין העובר, שיהיה זכר או נקבה. אולם לאחר מכן אי אפשר להתפלל על כך, היות שכבר נצטייר צורת הוולד.

מקורות: שלחן ערוך אורח חיים (סימן ר"ל סעיף א') ומשנה ברורה (סק"א).

* * *

5. אני רוצה להגיע ל-100 ברכות ביום בע"ה, בלי נדר. אני רוצה לדעת אם תהילים גם נכללים ב-100 ברכות? ואם כן, האם אני צריכה להגיד למשל פרק תהילים לכל ברכה? והאם זו גם סגולה לשמור על הילדים מהמגיפה?

א. לא יוצאים ידי חובת מאה ברכות בקריאת תהלים, כי גדר ברכה היינו דוקא כשיש בתוך הנוסח שם ומלכות, ובלא זה אינה נקראת ברכה (שלחן ערוך סימן רי"ד). שם - ברוך אתה ה'. ומלכות - מלך העולם.

ב. הדרך להשלים מאה ברכות היא כמו שכתב המשנה ברורה (סימן מו ס"ק יד), שבלילה כשהולך לישן מברך המפיל, ובשחר מברך על נטילת ידיים ואשר יצר, ועוד ט"ז ברכות בברכת השחר, וג' ברכות על התורה (לדעת הרמ"א בסימן מ"ז סעיף ו'), הרי כ"ב ברכות, וברכת ציצית ותפילין הרי עוד שלש למנהג האשכנזים שמברכין שתים על התפילין, הרי כ"ה ברכות, וברוך שאמר וישתבח הרי עוד שתים, וברכת קריאת שמע שחרית וערבית עם ברכת יראו עינינו זה עוד שמונה, הרי ל"ה ברכות, ונ"ז ברכות של ג' תפילות שמונה עשרה, הרי צ"ב ברכות, ובשתי סעודות שסועד אחת ערבית ואחת שחרית יש ט"ז ברכות, כי בכל סעודה יש ח' ברכות על נטילת ידיים והמוציא וד' ברכות שבברכת המזון וכשהוא שותה כוס בברכת המזון מברך לפניו ולאחריו הרי בסך הכל ק"ח ברכות, ע"ש.

והנה גם לפי מנהג הספרדים שברכות התורה נחשבות רק לשתי ברכות (יעוין שלחן ערוך סימן מ"ז סעיף ו') ושאין מברכים על התפילין אלא ברכה אחת בלבד (שלחן ערוך סימן כ"ה סעיף ה'), וכן לפי המנהג שאין מברכים בארץ ישראל ברכת יראו עינינו לא הספרדים ולא האשכנזים (ספר ארץ ישראל עמוד י"ח), וכן לפי המנהג שאין מברכים על הכוס בברכת המזון ביום חול, עדיין יש מאה ואחת ברכות כל יום.

ובשבת חסרות י"ג ברכות (וכן לאישה חסרות כל יום כמה מהברכות הנ"ל) ויש להשלימן במיני פירות ומגדים. ואם אין, יוצאים על ידי הדחק במה שמכוונים לשמוע ברכת התורה והמפטיר, ויש לענות אמן (משנה ברורה הנ"ל).

ובעיקר השאלה אם אישה חייבת במאה ברכות על יום. דעת הגר"ע יוסף זצ"ל שחייבות, אולם רוב הפוסקים פוטרים אותן. ראי https://www.hidabroot.org/question/196226

ג. אכן מאה ברכות בכל יום היא סגולה גדולה נגד המגיפה, וכמו שכתב הטור אורח חיים (סימן מ"ו) בשם רב נטרונאי, דוד המלך עליו השלום תיקן מאה ברכות, כי בכל יום היו מתים מאה נפשות מישראל ולא היו יודעין על מה היו מתים, עד שחקר והבין ברוח הקדש ותיקן להם לישראל מאה ברכות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

6. האם חובה לישון עם הציצית בלילה?

אין חיוב לישון עם ציצית בלילה, אולם יש בכך עניין על פי הקבלה.

מקורות: ראה ברמ"א אורח חיים (סימן כ"א סעיף ג'), שיש שכתבו שנהגו שלא לשכב בטלית שיש בו ציצית שלא יהיו מצוות בזויות עליו. אך נוהגים להקל לשכב בה. וכתב המשנה ברורה (ס"ק ט"ו) ובכתבי האר"י ז"ל כתוב על פי הסוד שיש לשכב בלילה בטלית קטן.

* * *

7. מה הטעם במצוות התורה שאסור לעשות קעקועים?

בספר החינוך (מצוה רנ"ג) כתב להסביר: משרשי המצווה (שלא לכתוב בבשר כתובת קעקע) מה שכתבנו בהקפת הראש ובהשחתת זקן שהיא להרחקת כל עניני עבודה זרה מגופנו ומבין עינינו. וגם זה מן השרש הזה בעצמו שהיה מנהג הגוים שרושמים עצמן לעבודה זרה שלהם כלומר, שהוא עבד נמכר לה ומרשם לעבודתם. וטעם זה מבואר גם ברמב"ם בספר המצוות (מצוות לא תעשה מ"א) ובמשנה תורה הלכות עבודה זרה (פרק י"ב הלכה י"א).

והספורנו (ויקרא י"ט כ"ז) כתב בטעם האיסור, כי אין לתת אות בבשרנו מלבד אות הברית.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

8. רציתי לדעת אם אלוקים אוהב יהודים כמו בנים, ואת הגויים הרבה פחות? כמובן שיהודי ששומר תורה ומצוות? שמעתי שהוא אוהב אותם כמו סוג של חיה, ואותנו כילדים שלו. זה נכון?

גויים הם בני אדם, ובשונה מבעלי החיים יש להם בחירה בין טוב לרע, לכן קיבלו "שבע מצוות בני נח". מכאן שאי אפשר להשוותם לבעלי חיים. עם זאת היהודים זכו בדרגה הגבוהה ביותר של "בנים אתם לה' אלוקיכם" בזכות התורה והמצוות.

גם הגויים מצווים לעבוד את ה' באמצעות שבע מצוות בני נח שהוטלו עליהם, וזוכים על כך לחלק לעולם הבא. אך הם אינם נדרשים להיות יהודים, עוד במאמרי: "האם זו אפליה שהגויים לא זכו לקבל תורה?".

ה' ברא את העולם בצורה של ממלכה, שיש בה אזרחים ונתינים, איכרים וחקלאים, שרים ובני מלך. וכמו בכל ממלכה, יש יותר אזרחים מאשר שרים ובני מלך, וחובת השר גדולה משל זו של האיכר. כך אמר ה' בתורה: "ואתם תהיו ממלכת כוהנים וגוי קדוש".

אמרו חז"ל ש"חביב אדם שנברא בצלם" - פירוש הדבר שאלוקים אוהב את כל בני האדם בעצם, אך עם זאת כמובן שייתן מאהבתו יותר למי שנדרשו לתפקיד חשוב יותר בקיום הבריאה ומתאמצים להשיג קרבתו באמצעות קיום התורה והמצוות (התורה והמצוות מדמים את מעשי האדם אל הבורא יתברך, ומתוך דמיון זה זוכה הנשמה להתקרב ליוצרה). מסיבה זו, כל גוי בעולם יכול לבחור להתגייר מרצונו (לקבל על עצמו עול תורה ומצוות בטבילה), ואז יהיה ליהודי לכל דבר ועניין.

מכל מקום, אין הדבר אומר שהגויים שנואים, חלילה, שכן גם גוי יכול להיות טוב ואהוב לפני המקום. במאמרי "האם אלוקים לא אוהב גויים?".

* * *

9. ברוך השם אני חוזר בתשובה כבר הרבה זמן, ויש לי חבר טוב שאני מתווכח איתו הרבה על התורה ועל היהדות. אחת השאלות שכל הזמן הוא שואל אותי זה כיצד אחרי 5000 שנה נהיו כל כך הרבה אנשים בעולם, שהרי זה לא הגיוני שיהיו 7 מיליארד בערך ב-5000 שנה מאז בריאת העולם לפי התנ"ך. אני מאמין בתורה באמונה שלמה ומאמין שבריאת העולם אכן הייתה כמו שמצוין בתורה לפני 5000 שנה, אבל אשמח אם תוכל להביא לי תשובה לכך כדי שאוכל לענות לחבר שלי ואולי גם קצת לחזק אותו.

ישנן דוגמאות רבות לילודה האדירה של בני האדם בתקופות של רווחה.
א. מן המאה ה-19 ועד למאה 20, אוכלוסיית אנגליה הרחיבה את עצמה פי חמישה ממה שהיתה!
ב. בתחילת הספירה הנוצרית, אוכלוסיית העולם מנתה רבע מיליארד (אלף מיליונים) איש. בשנת 1900, אוכלוסיית העולם מנתה כמיליארד בני אדם. בשנת 1977, אוכלוסיית העולם מנתה ארבעה מיליארד איש, ובשנת 1985 אוכלוסיית העולם מנתה חמש מיליארד איש. (אגב, מנתונים אלו אנו למדים שאם בני אדם הלכו על כדור הארץ במשך שלוש מיליון שנים, כפי שאבולוציונים טוענים, המספר הנכון של האוכלוסייה שלנו היה צריך להיות 150,000 איש לכל אינץ' מרובע אחד! מה שגם מסביר מדוע העולם אינו יכול להיות עתיק מ-5000 שנה).
ג. אנו רואים אפילו כיום כיצד במדינות העולם השלישי מתרבים בני האדם בקצב מדהים. אותם הנתונים נראים גם בסין, ואט אט גם במדינות ערב. אוכלוסיות מכפילות את עצמן בכל דור, לממדי ענק.
ראה כאן הסבר מתמטי פשוט מאוד: https://www.hidabroot.org/article/158340

כדי להשיב לחברך על שאלתך באמונה, חפש בגוגל את החוברת "שיחה גורלית". בהצלחה!

* * *

10. האם מותר הלכתית להסתפק בסעודה חלבית מפוארת בערב שבועות?

מי שרוצה לאכול סעודה חלבית בליל שבועות רשאי לנהוג כן.

מקורות: על פי מה שכתב בספר סדר היום (סדר חג השבועות): וראוי להכין מטעמים מתוקים ומטעמים לחכו ביום זה, ויש נוהגין בתבשיל של חלב ונותנין דבש עליו, לקיים (שיר השירים ד', י"א) דבש וחלב תחת לשונך. והכל לפי מה שהוא אדם ולפי המטעם לחכו והערב לו, ואף על פי שלא יהיה בשר ויין, כי אין העניין אלא לענג עצמו אבל לא בעניין שיצטער, ע"כ. וכ"כ בשו"ת שיח יצחק (סימן רל"ד) שבקצת מקומות נהגו שלמים וכן רבים לאכול רק מאכלי חלב בליל התקדש חג השבועות. וכן נהג הגר"י קניבסקי זצ"ל כאשר הובא בספר ארחות רבנו חלק ב' (עמוד צ"ח). וכן בשו"ת וישב משה חלק ב' (סימן ק"ו) העלה, שהאוכלים מאכלי חלב בליל שבועות יש להם על מה שיסמוכו, רק יקפידו לכבדו במאכלים חשובים, מיוחדים ליום טוב, וכן ביין באמצע הסעודה.

תגיות:מקבץ שו"תשאלות ותשובות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה