חדשות בארץ

אדלשטיין: "צו מצפוני לא מאפשר לי לקיים את פסק הדין של בג"ץ"

בתשובה לעתירה שהוגשה נגדו לבג"ץ, אמר יו"ר הכנסת המתפטר, יולי אדלשטיין, כי החלטת בג"ץ לחייבו לכנס את המליאה עוד היום כדי לבחור יו"ר קבוע עלולה להוביל להמשך השיתוק הפוליטי: "משמעותו של פסק הדין היא פגיעה אנושה בכנסת כרשות עצמאית"

אדלשטיין במליאת הכנסת, היום (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)אדלשטיין במליאת הכנסת, היום (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אא

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין העביר בצהריים (רביעי) לבג"ץ את תגובתו לעתירה, שטענה כי ביזה את בית המשפט ודרשה לחייבו לכנס את המליאה עוד היום כדי להצביע על בחירת יו"ר חדש. "החלטת בית המשפט עלולה להביא להמשך השיתוק הפוליטי שקיים במדינה", כתב. "צו מצפוני לא מאפשר לי לקיים את פסק דינו של בג"ץ".

"כמי שעמד שנים רבות בראש הכנסת, אני מאמין שפסק הדין עלול להוביל, שלא מדעת, למשבר חוקתי, שלא נראה כמותו מאז קום המדינה", טען אדלשטיין. לדבריו, "בית המשפט התעלם לחלוטין מנוהג של הסכמה, שהכנסת פועלת על פיו שנים רבות, בוודאי בתקופת מעבר כגון זו שאנו מצויים בה, וכפה את דעתו עליה באופן שאיני יכול להשלים עמו". הוא דחה את טענת בג"ץ, כי סירובו לכנס את הכנסת להצביע על מינוי יו"ר חדש נבע משיקולים פוליטיים ופגע בעקרון שלטון הרוב, ואמר כי הסתמך בהחלטתו על תקנון הכנסת.

"בית המשפט הנכבד נגרר, שלא בטובתו, לתוך משא ומתן פוליטי שעוד נמצא בראשיתו, ושהוא אינו צד לו ואינו מצוי בנבכיו", הוסיף אדלשטיין. "אני סבור שאילו בית המשפט הנכבד היה ממתין עם פסק דינו, ייתכן והמציאות הפוליטית המשתנה תדיר בכל יום בישראל הייתה משתנה גם אז".

"החלטת בית המשפט עלולה להביא להמשך השיתוק הפוליטי שקיים במדינה – שיתוק שהדרך לפתור אותו הוא משא ומתן פוליטי להרכבת ממשלת אחדות, ולא החלטת בית המשפט. כפי שציינתי פעמים רבות, אחדות היא הפתרון היחיד והנכון – פתרון שמבטא הלכה למעשה את בחירתם של אזרחי ישראל. אני סבור, שבימים שבהם מגיפה מסכנת אותנו מבחוץ והשסע קורע אותנו מבפנים, על כולנו להתעלות ולהתאחד. העם שלנו זקוק לאחדות, לממשלת אחדות".

"אני חולק על עמדתו של בית המשפט הנכבד, בקבעו כי פסק דינו מקנה עצמאות לכנסת. אני סבור, שמשמעותו של פסק הדין היא פגיעה אנושה בכנסת כרשות עצמאית. פסק הדין כופה עליי מועד סמוך לכינון הכנסת, שלא ברור כלל ועיקר כיצד מועד זה נבחר ומדוע דווקא מועד זה ולא אחר. וזאת בשעה שכנסת כרשות עצמאית הייתה צריכה להגיע לנושא בחירתו של יו"ר קבוע בהסכמה רחבה, וזאת כפי שנעשה ברובן המוחלט של הכנסות הקודמות".

"אני מצר על כך שבית המשפט החליט את אשר החליט, ובחר באופן תקדימי להתערב בעבודתה של הכנסת ובשיקול דעתי, אך צו מצפוני לא מאפשר לי לקיים את פסק דינו", הצהיר אדלשטיין. "בשל כך הודעתי על התפטרותי. היא תיכנס לתוקף בתוך 48 שעות, ולאחר מכן יוכל מי שיתמנה לקבל כל החלטה שימצא לנכון לקבל בהתאם לשיקול דעתו. אני מקווה שבית המשפט הנכבד יכבד, לכל הפחות, את שיקול דעתי הפעם לגבי עצמי ולגבי החלטתי זו. איני מעוניין לבזות את בית המשפט הנכבד, אך לנוכח פסק דינו אני חש שנקלעתי למצב בלתי אפשרי ולכן הודעתי על התפטרותי", חתם אדלשטיין את תגובתו.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, העביר אף הוא לבג"ץ את תגובתו לעתירה שהוגשה נגד אדלשטיין. הוא הבהיר בחוות דעתו, כי על יו"ר הכנסת המתפטר למלא "ככתבו וכלשונו" את הצו שהוציא בג"ץ ביום שני. לדבריו, ההתפטרות תיכנס לתוקפה ביום שישי, כעבור 48 שעות ממועד ההתפטרות, ו"בנסיבות אלו, הודעתו של אדלשטיין על התפטרותו מתפקידו איננה מאפשרת את הימנעותו מקיום פסק הדין".

בתום נאום ההתפטרות שנשא במליאה, נעל אדלשטיין את הישיבה, והודיע כי הישיבה הבאה תיערך ביום שני הקרוב. בכך טרף את הקלפים של כחול לבן, שהתכוונה להביא היום להצבעה את מינויו של חבר הכנסת מאיר כהן ליו"ר הכנסת. בתום התייעצויות ארוכות, החליטו בכחול לבן להצטרף לעתירה לבג"ץ, הדורשת לחייב את אדלשטיין למלא אחר פסק הדין של בג"ץ. גם סיעת העבודה-מרצ הצטרפה לעתירה.

תגיות:בג"ץיולי אדלשטייןבחירות 2020

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה