חדשות בריאות

אל תאמינו לפייק ניוז: מיתוסים על קורונה – ומה האמת?

ג'ל אלכוהול יגן עליכם? ילדים לא יידבקו? התרופה כבר פותחה? כל המיתוסים שנפוצים על קורונה - והאמת

  • י"ט אדר התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרבה שמועות מסתובבות סביב נושא הקורונה. בין כל ההודעות המאומתות של משרד הבריאות ושאר הדיווחים הרשמיים, יש גם הרבה פייק ניוז – הודעות כוזבות, שמועות ומיתוסים, שעושים רק דבר אחד: זורעים בהלה. הם לא מסייעים למניעת הקורונה או לטיפול בה, הם רק מלחיצים אותנו.

בואו נעשה קצת סדר בשמועות ובמיתוסים שנעשו נפוצים בימים ובשבועות האחרונים. מהי האמת?

 

פייק ניוז: מסוכן לרכוש מוצרים מסין

המחקרים לגבי אופן העברת הקורונה אמנם עדיין לא מושלמים, אבל כבר ידוע שהנגיף שורד גם על משטחים וחפצים במשך מספר ימים. נחזור ונאמר: מספר ימים. ולמעשה, לא יותר מ-4 ימים (96 שעות). מוצרים שמוזמנים מאתרים סיניים מגיעים לארץ רק כעבור מספר שבועות. כך שגם אם נניח שהאדם האחרון שארז את המוצר שהזמנתם היה חולה בקורונה, עבר מאז די זמן בשביל שהנגיף ייעלם.

 

פייק ניוז: אלכוג'ל ודומיו מגנים מהקורונה

חומרי חיטוי על בסיס אלכוהול אמנם הורגים חיידקים, אבל הם לא מסירים לכלוך וחומרים אורגניים מהידיים. לכן הם מסייעים, אבל לא מספיקים. הדרך היעילה ביותר למנוע הידבקות היא לשטוף את הידיים במים ובסבון נוזלי, ועד לשטיפה – להימנע ממגע בפנים בכלל ובעיניים ובפה בפרט.

 

פייק ניוז: מסכות פנים מגנות מפני הידבקות בקורונה

ברהבה מדינות רואים שימוש במסכות המכסות את האף והפה, כניסיון להגן מפני הדבקה. אין ספק שמדובר בדבר חשוב, אך הוא לא מספיק. אפשר להידבק בקורונה גם כאשר חובשים מסכה שכזו. כיצד? ראשית, הזיהום עובר גם מן היד אל הפה. ושנית, גם בעיניים יש ריריות שיכולות להיות מקור כניסה לנגיף.

היעילות של המסכה אינה מופרכת, למרות זאת. ראשית, היא מונעת פיזית חיבור בין היד לפה, כך שהיא עשויה לסייע במניעת הידבקות, ולו מעט. שנית, המסכה יעילה בעיקר עבור חולי קורונה – מכיוון שהיא מונעת מהם להדביק אנשים בריאים בסביבתם.

 

פייק ניוז: ילדים מוגנים מקורונה ואינם נדבקים

על פי הסטטיסטיקות, ילדים קטנים מהווים פחות מאחוז אחד מכלל מקרי המחלה שהתגלו, ואף ילד מתחת לגיל 9 לא מת מהמחלה. עם זאת, הנתונים הללו לא אומרים שילדים מוגנים מהידבקות. הם אמנם מוגנים יותר מפני המחלה או הסיבוכים, אך יש בכך גם "קאץ'": הילדים יכולים בהחלט להיות נשאים של הנגיף, ולהדביק אחרים. גם מבוגרים. העובדה שהילדים חולים פחות גם גורמת לכך שהם נבדקים פחות, והם גם נמצאים בסביבת אנשים כל הזמן, ולעיתים קרובות גם שומרים פחות על היגיינה מאשר מבוגרים. כל זה הופך את הילדים למפיצים "יעילים" של הקורונה. כדאי להישמר.

 

פייק ניוז: מי שנדבק בקורונה – ימות

זוהי דוגמה קלאסית לזריעת בהלה מיותרת. על פי הדיווחים, יותר מ-80% מהאנשים שנדבקים בקורונה סובלים ממחלה קלה ודמוית שפעת. כ-13% מהנדבקים סובלים ממחלה קשה, הכוללת קוצר נשימה וצורך בקבלת חמצן, ורק כ-5% מגיעים למצב קריטי – אי ספיקת נשימה, הלם רב מערכתי או כשל איברים. בפועל רק כ-3% מהנדבקים מתו כתוצאה מהנגיף. בנוסף, הסיבוכים הקשים ומקרי המוות מגיעים אצל חולים שנמצאים בקבוצות סיכון – כלומר בגילאים מבוגרים או אנשים הסובלים ממחלות רקע.

 

פייק ניוז: יש תרופה לקורונה

נגיפים באופן כללי אינם מטופלים באנטיביוטיקה (בניגוד לחיידקים). גם הקורונה נכללת בהגדרה זו. ישנם נגיפים שיש להם תרופות, אך לקורונה עדיין לא פותחה תרופה. נעשים ניסיונות שונים לטיפול בקורונה באמצעות תרופות שונות, אך עד כה אין נתונים מדויקים באשר להשפעת התרופות הללו, ולא ידוע על תרופה יעילה שנמצאה.

בכל רחבי העולם, כולל ישראל, מנסים לפתח תרופה. אך תהליך של פיתוח תרופה הוא ארוך, וגם בתחזיות האופטימיות ביותר, תרופה יעילה תפותח רק בעוד מספר חודשים.

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה