חדשות בארץ

הקורונה בישראל: התסמינים, בידוד הבית, וכיצד ניתן להקטין את סיכויי ההדבקה?

מהם תסמיני נגיף הקורונה? איך מאבחנים את המחלה, ועד כמה היא עלולה להיות חמורה? איך ניתן להקטין את סיכויי ההדבקה? מי חייב בבידוד בית? באתי במגע עם אדם שאובחן כחולה קורונה – מה עליי לעשות? כל התשובות לשאלות המטרידות

(צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)(צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
אא

לאחר שבועות ארוכים, בהם ניסו רשויות הבריאות למנוע את כניסת הקורונה לישראל, בסוף השבוע הגיע הנגיף לארץ. 11 הנוסעים הישראלים, ששהו על ספינת הנופש "דיימונד פרינסס", נחתו בנתב"ג ביום שישי לפנות בוקר, וכעבור מספר שעות הודיע משרד הבריאות כי אחת מהם אובחנה כנשאית קורונה. אתמול גבר החשש להתפשטות הנגיף בארץ, לאחר שהתברר כי קרוב למחצית מבין 39 תיירים מקוריאה הדרומית, ששהו בישראל, אובחנו כנשאי קורונה לאחר חזרתם לארצם. כ- 200 תלמידים ומורים, עובדים ברשות הטבע והגנים ולוחמי מג"ב, ששהו בסמוך לתיירים, הונחו להיכנס לבידוד.

 

מהם התסמינים למחלה?

בדומה לתסמיני השפעת, התסמינים העיקריים לקורונה הם חום, שיעול, קוצר נשימה וקשיי נשימה. לא ניתן להבדיל בבדיקה קלינית בין הידבקות בנגיף הקורונה לבין מחלות נשימתיות אחרות. 
 

איך מאבחנים את המחלה?

אבחנת המחלה נעשית באמצעות בדיקה מעבדתית, המתבצעת מדגימה של הפרשות מדרכי הנשימה. לבדיקה אבחנתית מופנים רק אנשים החשודים לחשיפה בנגיף ומפתחים סימנים קליניים מתאימים. דגימה נשלחת רק דרך רופא מטפל בבית חולים בלבד, ובאישורם של רופאי מחוזות משרד הבריאות. אין אפשרות לבצע את הבדיקה באופן פרטי.

 

עד כמה חמורה המחלה?

מחלת הקורונה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי ספיקת כליות ואף למוות. עם זאת, הידע הקליני אודות המחלה החדשה אינו שלם, ואחוז הסיבוכים הקשים מכלל הנדבקים טרם הוברר. הנתונים המפורסמים מסין מצביעים על כך, שברוב המקרים מדובר במחלה קלה. עד 20% מהחולים המאובחנים מפתחים סיבוכים, ושיעור התמותה הינו כ- 2% מהחולים.

לא ברור גם מהם גורמי הסיכון לפתח מחלה קשה. על פי המידע נכון לעכשיו, נראה כי המחלה קשה יותר בקרב מבוגרים ואנשים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון וממחלות כרוניות.

 

איך ניתן להקטין את סיכויי ההדבקה?

יש להקפיד על אמצעי היגיינה: לשטוף ידיים עם מים וסבון לעיתים קרובות, לפני ואחרי אוכל וטיפול במזון, לאחר יציאה משירותים, לאחר מגע עם הפרשות, לאחר שיעול ועיטוש, ולאחר מגע עם טישו משומש; לכסות את הפה והאף בעת שיעול ועיטוש – רצוי לא באמצעות כף היד, אלא באמצעות שימוש בטישו וזריקתו לפח; בהיעדר טישו – עדיף להתעטש למרפק ולא לכף היד.

כל מי שלא חש בטוב ומרגיש כי הוא בתחילת מחלה – עליו להישאר בבית: לא להגיע למרחב הציבורי, לא לנסוע בתחבורה ציבורית, לא לצאת לעבודה, לא לשלוח ילדים חולים למסגרות החינוך.

(סרטון: משרד הבריאות)

 

מהו בידוד בית, ומתי חובה להיכנס אליו?

בידוד הבית נועד לעצור, ככל האפשר, את התפשטות ההדבקה בנגיף הקורונה. על פי צו שהוציא מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, חובה להישאר בבידוד בית במשך 14 ימים ממועד החזרה מהיעדים הבאים: סין, הונג קונג, קוריאה הדרומית, יפן, סינגפור, תאילנד ומקאו. במשרד הבהירו, כי מי שיפר צו בידוד ביתי מסתכן באישום פלילי ובעונש מאסר – עד 7 שנות מאסר של הפרת הצו במזיד, ועד 3 שנות מאסר להפרת הצו בהתרשלות.

הבידוד כולל איסור מוחלט על יציאה מהבית. יש לשהות במהלכו בחדר נפרד, מאוורר היטב, עם דלת סגורה. יציאה מהחדר תהיה רק לצורך פעולות הכרחיות ולזמן קצר ככל הניתן, תוך כדי כיסוי הפה והאף במסכת אף-פה או בבד. במידה וישנם מספר מבודדים באותו בית, הם יכולים לשהות יחד באותו חדר. במידה וכל בני הבית נדרשים לבידוד, אין כל מגבלות מיוחדות בתוך הבית.

צריך לשטוף ידיים במים וסבון, או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי לפני ואחרי הכנת אוכל, לפני אכילה ולפני ואחרי שימוש בשירותים. במידה ועל הידיים יש לכלוך נראה לעין, יש להעדיף שטיפה במים וסבון על פני חומר חיטוי. עדיף להשתמש בניירות חד-פעמיים לייבוש הידיים. במידת האפשר, יש להשתמש בשירותים נפרדים.

יש להקפיד על כיסוי הפה והאף בעת עיטוש או שיעול, בעדיפות אל תוך מטפחת חד-פעמית או מרפק מכופף, זאת על מנת למנוע את פיזור הנגיף. מיד לאחר מכן, יש לשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר חיטוי אלכוהולי.

במשרד הבריאות מציינים, כי אם הופיעו חום או תסמינים נשימתיים, וכן בכל בעיה רפואית, יש ליצור קשר טלפוני עם המרפאה או עם מוקד קופת החולים המבטחת. במקרה הצורך ניתן לפנות לרופא המטפל בקופת החולים או בחדר המיון, אך יש ליידע מראש טלפונית את המרפאה או חדר המיון על הגעת חולה ששהה בבידוד בית. בכל מקרה של פנייה למוקד רפואי, יש לכסות את הפה והאף במסכה כירורגית או בבד זמין אחר, ולהימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית.

 

באתי במגע עם אדם שאובחן כחולה קורונה – מה עליי לעשות?

במקרה של מגע הדוק עם חולה מאומת במחלה, יש להיכנס לבידוד בית על פי ההנחיות ולדווח על כך למשרד הבריאות, כמחויב על פי חוק, באמצעות טופס מקוון או המוקד הטלפוני 5400*. במקביל יש לפנות להתייעצות טלפונית עם הרופא המטפל או עם מוקד קופת החולים. במידה והגורמים הרפואיים יחליטו כי אכן מדובר במגע הדוק, יש לפעול בהתאם להנחיות בידוד הבית.

 

האם אזרחים זרים יכולים להיכנס באופן חופשי לישראל?

שר הפנים אריה דרעי הודיע היום, כי החליט למנוע את כניסתם לישראל, דרך מעברי הגבול השונים, של אזרחים זרים שאינם תושבי ישראל, ששהו בשבועיים האחרונים ביפן או בדרום קוריאה, זאת בנוסף לאיסורי הכניסה שהוטלו בשבועות האחרונים על האזרחים הזרים המגיעים מסין, הונג קונג, סינגפור, תאילנד ומקאו. ישראלים המגיעים מיעדים אלו יורשו להיכנס לארץ, אך יועברו לבידוד של 14 ימים. ההנחיה החדשה בנוגע לקוריאה הדרומית ויפן תיכנס לתוקף החל ממחר בבוקר. דרעי הנחה את מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, פרופ׳ שלמה מור יוסף, להיות בקשר רציף עם מנכ"ל משרד הבריאות כדי למצוא פתרונות מתאימים בהתאם להמלצות המתעדכנות בנושא.

בנוסף, הודיע משרד הבריאות היום על הרחבת ההנחיות לגבי הישראלים השבים מחו"ל:  מי שהיה ב- 14 הימים האחרונים בטיוואן, איטליה או אוסטרליה, ומפתח תסמינים של מחלה, צריך לפעול לפי ההוראות של המשרד ולהיבדק.

 

האם ניתן לקבל משלוחי דואר מסין?

על פי המידע הקיים כיום, נגיפי קורונה אינם מועברים באמצעות חפצים או מזון, ולא דווח על העברת המחלה בדרך זו.

תגיות:משרד הבריאותנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה