סמארטפונים ואינטרנט

לא מוכנים לגור בנייד: הכירו את הידוענים שהחליטו לעבור מסמארטפון ל... טלפון כשר

"לא נשאבים לעולמות שקיימים בטלפון החכם"; "שיפר לגמרי את החיים בבית"; "גם ההתנהגות של הילדים השתפרה"; "ממליץ לכל ההורים לנהוג כמוני": הכירו את הטרנד שצובר תאוצה בחודשים האחרונים - זונחים את הטלפון החכם למען הילדים. כך עושים את זה

  • ב' שבט התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

טרנד שצובר תאוצה בחודשים האחרונים: הורים לילדים החליטו שדי. הם לא מוכנים להשתעבד לסמארטפונים שלהם ועוברים לטלפנים מהדור הישן, כלומר: ללא חיבור לאינטרנט, וממילא – בלי ווטסאפ, מיילים ואפס רשתות חברתיות.

נציין כי כתבה זו אינה מעודדת את השימוש בסמארטפון, ואינה נותנת לו כל לגיטימציה. להיפך: זה הדרך האיטית וההדרגתית להיגמל מההשתעבדות לטלפונים החכמים.

 

אלעד זוהר: "הילדים שלי ידעו שבכל רגע נתון הטלפון יעשה רעש ואבא יתכנס לתוך עצמו"

אלעזר זוהר, מגיש תוכנית הבוקר וחזאי ב'רשת', מספר ל'ידיעות אחרונות' על הרגע שהבין שהוא "מכור לטלפון החכם שלו", לדבריו. כה הוא מספר: "זה היה לפני כשבועיים. קיבלתי הודעת טקסט באמצע הכנת ארוחת ערב לילדים. התוכן של ההודעה שבר את רוחי, השפיע עליי כל כך עד שהפסקתי לתפקד כאבא באותו הרגע.

"זה כל כך לא מגיע לבנים שלי לראות את המבט המזוגג הזה על הפנים שלי, ולדעת שבכל רגע נתון הטלפון יעשה רעש ואבא יתכנס לתוך עצמו. הבנתי ממקום עמוק שאני יכול להיות אבא מעולה או לעבור לגור בתוך הנייד שלי, אבל אני לא יכול לעשות את שניהם", ממשיך זוהר בכנות מעוררת הערצה, "סוף-סוף קלטתי איך הסמארטפון בעצם מנהל אותי ושהמסר שהילדים שלי, בני ארבע וחצי ושש וחצי, מקבלים הוא שאבא שפוט של מלבן קטן שחור עם אור".

בהחלטה אמיצה וראויה לשבח, החליט זוהר לכבות את הסלולארי שלו בין השעות 17:00-21:00. בתחילה הוא השאיר את הנייד ברכב, ולדבריו, "זה עזר מאוד". בהמשך, הוא רכש טלפון פשוט, ללא חבילת גלישה, שישמש אותו לשיחות ועדכונים עם המשפחה בלבד. רק אשתי ובני משפחה מכירים את המספר. "השימוש בקו עולה לי פחות מ-20 שקלים לחודש, מחיר קטן מאוד לשלם עבור הזמן שהוא משרת אותי, וכמובן מאפשר לי לתקשר עם הסביבה בנסיעות וסידורים רק באמצעות שיחות ומסרונים מהדור הישן רק למקרים דחופים", הוא מסביר.

"הבנתי שאני שפוט של המכשיר. הרגשתי אבא זומבי. בשעה 21:00, כשהילדים במיטות, אני מתחבר ומתעדכן בכל מה שממתין לי בעולם החיצון", ממשיך זוהר. "בינתיים עברו ארבע שעות שבהן לא קרה שום דבר חשוב יותר מהבנים שלי. היום אני אבא מרוכז, מפוקס, רגוע ושמח הרבה יותר. באחר הצהריים נטולי הנייד שלנו אני כאילו בהשפעת ריטלין: השיחות עמוקות יותר, ההבנה שלי מהירה יותר, וגם ההתנהגות של הילדים השתפרה. אני כאן איתם — הם מרגישים פחות לבד ואין להם תחרות על תשומת הלב. במקום שהם יופיעו בסטורי שלי, אני מופיע בסיפור החיים שלהם".

דנה צרפתי-זהר: "שיפר לגמרי את החיים בבית. את לא נשאבת לעולמות אחרים"

הבלוגרית דנה צרפתי־זהר, אמא לשלושה ילדים בני 13, 14 ו־17, הצטרפה אף היא לטרנד. בשיחה שהעניקה ל'ידיעות אחרונות', נימקה את החלטתה במילים הבאות: "אני ממליצה לכל ההורים לנהוג כמוני. בערב אני עם הילדים ואני רוצה להיות רק איתם בזמן איכות בלי שדעתי תהיה מוסחת, אז אני משתמשת בשעות האלה במכשיר ישן, בלי שום חיבור לעולם החיצון. הוא בלי ווטסאפ, בלי מיילים, בלי רשתות חברתיות ".

"כשמתרגלים זה נוח", היא מוסיפה ואומרת. "את לא נשאבת לעולמות שקיימים בטלפון החכם. אני עם הטלפון הטיפש שלי כבר כמה חודשים, ואני לא מבינה איך לא עשיתי את זה קודם. זה שיפר לגמרי את החיים בבית".

"הקטנה שלי מבסוטית כי סוף־סוף אמא מתייחסת אליה ומקשיבה לכל מה שהיא אומרת", היא מציינת בחיוך. "כשהייתי בסמארטפון, הרבה פעמים לא הייתי מרוכזת במה שהילדים מדברים אליי. את מסתכלת בנייד, בווטסאפ ששולחים, בפייסבוק שזה תמיד מושך לשם, את קוראת מיילים תוך כדי, ואת לא נותנת לילדים את תשומת הלב שמגיעה להם אחרי שלא ראית אותם יום שלם. עכשיו זה לא קורה יותר. הסמארטפון חכם, זה נכון, אבל הוא הפך אותנו לטיפשים. אנחנו לא זוכרים אפילו מספרי טלפון כמו פעם".

"בלילה אני בודקת את ההודעות, אמנם לא מצליחה לחזור לכולם", היא מודה. "אבל אני רוצה את החיים שלי".

 

אלעד רפאל-חמרה: "החיים בתוך המסך לא מקדמים אותי לשום מקום"

יש גם צעירים רבים שהחליטו להתנזר לגמרי מהסמארטפון ולעבור לטלפון רגיל לחלוטין. כזה הוא למשל אלעד רפאל־חמרה, 25, תושב ירושלים וסטודנט לאמנות בבצלאל. "הטלפון החכם ממש ביזבז לי את הזמן", הוא מסביר ל'ידיעות אחרונות'. "אין לי שום עניין להיות שקוע ברשת ולהבין שהעברתי ככה ימים שלמים. החיים בתוך המסך לא מקדמים אותי לשום מקום, וזה לא שלא ניסיתי להיות שם. זה פשוט לא מעניין אותי".

במקביל, הורים רבים מאוד החליטו לדחות ככל הניתן את קניית הסמארטפון לילדיהם, תוך ההבנה מה הטלפון החכם גורם לילדים. הם מסתפקים במקום זאת, בטלפון פשוט הכולל שיחות בלבד.

למרבה הכאב, מחקר חדש של מכון המחקר הבינלאומי פיו(Pew)  מעלה ממצאים קשים: ישראל נמצאת במקום הראשון בשימוש במדיה חברתית בקרב מבוגרים, ושנייה בעולם בשימוש בסמארטפונים.

בואו נהיה אמיצים. נניח את הטלפון החכם במקום שהוא ראוי לו, ולו מספר שעות ביום. הצלחתם? ספרו לנו בתגובות.הרב זמיר כהן:

מה כל כך חמור בסמארטפון?! הרב זמיר כהן מסביר:

להיעזר בסמארטפון כדי להיגמל ממנו: 5 אפליקציות שכדאי להכיר

מסמך כואב: אלו 10 הסכנות הגדולות ביותר בסמארטפונים

תגיות:סמארטפוניםגמילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה