סמארטפונים ואינטרנט

מסמך נוקב: 10 הסכנות הגדולות ביותר בסמארטפונים

ביטול זמן, אובדן ריכוז, חוסר קשר עם הילדים, רדידות, השחתת הנפש ואיבוד רגש של קדושה – אלו רק חלק מתוך רשימת הסכנות הגדולות שצצות מהשימוש בסמארטפונים ובאינטרנט. האדמו"ר מקרלין סטולין יוצא במסמך נוקב

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מסמך מרתק יצא בימים האחרונים מבית מדרשו של האדמו"ר מקרלין סטולין, מפרט גישה מעניינת לגבי השימוש במכשירי הסמארטפון. על פי גישתו של האדמו"ר - אין מקום לאסור באופן גורף את השימוש בטכנולוגיה, והוא אף מתייחס למכשירי הסמארטפון כגזירה שהציבור אינו יכול לעמוד בה, אך מצד שני הוא בא לפרט על הסכנות הגדולות כדי שמי שנאלץ להחזיק במכשיר יהיה מודע להן, וייזהר מפניהן, ואילו מי שאינו זקוק למכשירים – ידע לשמור על עצמו, כדי שלא יתקרב אליהם.

את הדברים העביר לחסידים הרה"ג רבי שמעון שפיצר, מגיד שיעור בדף היומי, אשר פירט את דבריו של האדמו"ר במסמך ארוך, מפורט ומנומק. בין היתר הוא מזכיר במסמך את עשר הסכנות הגדולות ביותר בהן ניתן להיכשל עם שימוש בלתי אחראי במכשירים האלו. חשוב להדגיש כי מדובר לא רק במכשירים הניידים אלא גם באינטרנט בכללותו.

 

רשימה מסוכנת

1. ביטול זמן – למרבה הצער ישנם המבלים ימיהם ושעותיהם במכשירים שונים או במחשבים וכו'. בנקודה זו יש להילחם ולהתמודד באופן תמידי. להסביר ולהזכיר שיש לחוס על הזמן היקר מפז שלא ילך לריק בעטיים של המכשירים השונים

2. אובדן הריכוז - הטכנולוגיה הזו מעניקה לנו את האפשרות להתעדכן אונליין בכל דבר. מקטן ועד גדול. נראה כאילו כל אירוע זניח בפינה נידחת בעולם וכל מה שמאן דהו אמר על מישהו, מוכרחים כולם להתעדכן ולהיחשף לכך בכל רגע נתון. כתוצאה מכך, האדם מאבד את הריכוז, הוא אינו חושב על מה שהוא צריך לחשוב באופן ראוי.

3. התמכרות - מדובר בבעיה מוכרת ברחבי העולם, והיא לא מאפיינת בדווקא את המכשירים המתקדמים. אף בקווי נייעס, 'כשרים' כביכול, קיימת תופעה של התמכרות. אנשים מתמכרים ורודפים כל היום אחר 'דרמות' ועדכונים סוערים. הנפש הבהמית דורשת כל העת גירויים וריגושים מתקדמים יותר. לנו כיהודים יראי שמיים הדבר מפריע הרבה יותר.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

5. כבוד בית הכנסת -  זאת בעיה נוספת שאינה קשורה כלל למכשירים אלו בדווקא. אף במכשירים הכשרים כרוכה תופעה נלוזה זו של חילול כבוד בית הכנסת, כאשר טלפונים מצלצלים ומטרטרים בתוככי בתי המדרשות, ואף באמצע התפילה חלילה. איסור חמור זה עומעם בהרבה לצערנו, מאחר וכל החיצים הופנו רק לחומרת האיסור על המכשיר ולא לאיסורים הנוספים ונלווים לכל סוגי השימוש במכשירים בבית הכנסת

6. רדידות - תמיד היו אנשים שרמתם רדודה ופחותה מהרמה הממוצעת, אך בעבר ידעו לזהות אותם מראש ולשמור על מרחק תדמיתי מרמה זו. כיום, בשימוש מוטעה במכשירים כאלו, בקבוצות השונות, נוצרה תופעה בה קבוצה שלימה של כמאה אנשים נגררת אחר סוג דיבור ירוד, רמה נמוכה של בדיחות, רחוביות, לשון גסה וכו'. אנשים מולעטים כיום בחומר רב של חדשות, ידיעות ותכנים שרובם נובעים ממקורות רדודים מאוד.

7. השחתת הנפש - ישנן ראיות שאינן אסורות מבחינה הלכתית, אולם הן משחיתות את הנפש העדינה והאצילית של יהודי. כמו למשל מחזות של אלימות וכדומה. הרי דברים אלו הורסים את העדינות הטבעית של קדושת ישראל. זאת מעבר לבעיה שכאשר צופים שעות רבות בסרטים המוח נהיה מטומטם ומתרגל שלא לחשוב ולהתאמץ.

8. חיקוי - תחשבו לרגע, מהי הדוגמה האישית שהילד רואה אצל אביו, בשעה שהוא יושב ומבלה שעות מול מסך מרצד? הרי בבוא הזמן הילד ינסה לחקות את האב. חבל מאוד שלא לחשב את ההנאה הרגעית הזו מול ההפסד הנצחי.

9. רגש  של קדושה - לאדם ישנם חושים מחודדים המסייעים לו לנווט ולנתב את תחושותיו לכל דבר שבקדושה. במידה והוא מנצל את אותם חושים (הראיה, השמיעה וכו') להבלי העולם הוא יצא נפסד בעבודת הקודש ויאבד את הרגשותיו הטהורות ברוחניות

10. מעילה בתפקיד חינוך הילדים -  האב העייף מיום עבודה מתיש מגיע לפעמים הביתה ורוצה להשתחרר מעט מהעול הקשה שלו. הוא שוקע במכשיר שלו ומבלה בו את זמנו הפנוי, זאת כאשר ילדיו היקרים מתרוצצים בבית סביבו וחשים בליבם שאין להם אבא... אביהם היקר אינו כאן איתם. הוא התעופף וטס מהם למקום מרוחק מאוד.

אז מה אפשר לעשות כדי לשנות את המצב? הרבה! ערוץ הידברות מתכנן הפקת מאות תכניות חינוכיות וערכיות לילדים, באולפן חדש ומשוכלל. אבל בשביל להוציא את התכנית לפועל - אנחנו צריכים אותך! לפרטים הקליקו כאן

תגיות:התמכרותסמארטפונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה