חדשות בעולם

רוחאני: "איראן מעשירה כיום יותר אורניום מאשר לפני הסכם הגרעין"

בנאום, ששודר בטלוויזיה הממלכתית האיראנית, אמר נשיא איראן, חסן רוחאני, כי מתקפת הטילים של ארצו נגד יעדים אמריקניים בעיראק שינתה את "הטון" ואת "התוכניות" של נשיא ארצות הברית לתקוף 52 מטרות איראניות: "איראן גרמה לפנטגון להישאר ער במשך 24 שעות"

רוחאני, תמונת ארכיון (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)רוחאני, תמונת ארכיון (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)
אא

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר היום (חמישי) כי כיום ארצו מעשירה יותר אורניום מאשר בתקופה שקדמה לחתימת הסכם הגרעין ב- 2015. בנאום בפני האסיפה הכללית של הבנק המרכזי באיראן, ששודר בטלוויזיה הממלכתית, אמר רוחאני כי "הלחץ על איראן גבר, אבל אנחנו ממשיכים להתקדם".

רוחאני טען, כי על אף שהנשיא טראמפ סבר שאיראן לא תוכל להחזיק מעמד זמן רב מול מדיניות ה"מקסימום לחץ", בה החל לאחר שהודיע ב- 2018 על פרישתו מהסכם הגרעין, "האומה האיראנית הפכה חזקה יותר ועוצמתית במאבקה מול המזימות". הוא ציין, כי הוא עמל כל העת למנוע עימות צבאי והידרדרות למלחמה: "ללא טיפול יומיומי, המרחק בין מלחמה ושלום הוא כדור אחד בלבד". לדבריו, על אף הקשיים בדיאלוג בין איראן והעולם, הוא עדיין "אפשרי".

בהתייחסו לחיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, ולירי הטילים של איראן לעבר יעדים אמריקניים בעיראק, אמר הבכיר האיראני כי ארצו היא המדינה היחידה בעולם שהעזה לפעול צבאית נגד ארצות הברית. הוא טען, כי התגובה החריפה שינתה את "הטון והתוכניות" של טראמפ, שאיים לתקוף 52 מטרות איראניות, ו"הוא נסוג באופן רשמי".

"ארצות הברית מדכאת ומבצעת מעשי תוקפנות נגד כל המדינות ברחבי העולם. יש כאלו שאולי יגיבו במילים, אבל הרפובליקה האסלאמית של איראן טלטלה את הבסיס האמריקני וגרמה לפנטגון להישאר ער במשך 24 שעות", התרברב רוחאני.

אתמול, במהלך ישיבת קבינט בטהראן, ששודרה בטלוויזיה, איים רוחאני על מדינות אירופה: "כיום החייל האמריקני נמצא בסכנה, מחר החייל האירופי עלול להיות בסכנה". דבריו נאמרו בעקבות הודעתן של בריטניה, צרפת וגרמניה על הפעלת מנגנון הסכסוכים בהסכם הגרעין, שיאפשר להן להטיל סנקציות על איראן, אם זו לא תחזור בה מהפרות ההסכם, עליו חתמה עם המעצמות ב- 2015. רוחאני האשים, כי האיחוד האירופי הפר את הבטחותיו לפצות את איראן על הסנקציות האמריקניות. הוא הוסיף, כי צעדי הנסיגה מההסכם בהם נקטה ארצו "הפיכים", וכי על ארצות הברית לחזור להסכם.

נסיגתה ההדרגתית של איראן מהמחויבויות שקיבלה על עצמה בהסכם הגרעין החלה במאי 2019. בתחילת החודש דיווחה הטלוויזיה האיראנית על נסיגה נוספת מההסכם, במסגרתה טהראן תעשיר אורניום מבלי להתחשב במגבלות שהוטלו עליה. על פי ההצהרה שנמסרה בדיווח, איראן תמשיך להעשיר אורניום "בהתבסס על צרכיה הטכניים", ולא תתחשב במגבלות על כמות האורניום והצנטריפוגות, רמת ההעשרה והמחקר והפיתוח הגרעיני. עם זאת, הודגש כי איראן תמשיך לשתף פעולה עם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית, וכי היא תחזור בה מהצעד החדש במידה וארצות הברית תסיר את הסנקציות שהטילה עליה.

על פי ההערכה השנתית של אמ"ן, שחלקים ממנה פורסמו שלשום, איראן תוכל בתוך כשנה לצבור את הכמות הנדרשת של אורניום מועשר, שיספיק לייצורה של פצצת גרעינית אחת. עם זאת, יידרשו לה שנתיים כדי לייצר את הטיל שיישא את הפצצה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהתייחס להערכת המודיעין, אמר: "אנחנו יודעים בדיוק מה קורה בתוכנית הגרעין האיראנית. איראן חושבת שהיא תשיג נשק גרעיני, אני שב ואומר – ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני. אני גם קורא לכל מדינות המערב להטיל את מנגנון הסנקציות האוטומטיות באו"ם – snapback sanctions  – עכשיו".

תגיות:איראןדונלד טראמפאורניוםחסן רוחאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה