חדשות בעולם

איראן באולטימטום: נחדש את העשרת האורניום ברמה גבוהה

איראן הודיעה למדינות החתומות על הסכם הגרעין כי תפסיק למלא חלק מהתחייבויותיה בהסכם, וזאת בתגובה לפרישתה של ארצות הברית ממנו לפני שנה

רוחאני (צילום: שאטרסטוק)רוחאני (צילום: שאטרסטוק)
אא

עכשיו זה רשמי: סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, הודיע הבוקר (רביעי) לשגריריהן בטהרן של צרפת, בריטניה, גרמניה, רוסיה וסין – המדינות החתומות על הסכם הגרעין – כי ארצו החליטה לצמצם את מידת מחויבותה להסכם.

השגרירים זומנו למשרד החוץ בטהרן, שם נמסר להם מכתבו של נשיא איראן חסן רוחאני, בו נכתב כי המועצה האיראנית העליונה לביטחון לאומי החליטה "להשעות התחייבויות מסוימות של איראן בהסכם הגרעין". במקביל, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'ואד זריף, שיגר מכתב לשרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, בו מסר לה פרטים על הצעד האיראני.

המהלך האיראני בא כצעד תגמול במלאת שנה לפרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין עליו הייתה חתומה ולאחר שהטילה על איראן סנקציות פיננסיות נוקשות, הפועלות להפחית את ייצוא הנפט שלה לאפס. בנאום שנשא בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית של איראן, הציב רוחאני למדינות החתומות על ההסכם אולטימטום של 60 יום לעמוד בהבטחתן למנוע את פגיעת הסנקציות באיראן, במיוחד במגזרי הנפט והבנקאות. הוא הבהיר כי במידה ולא יעמדו בדרישות אלו – איראן תחדש את העשרת האורניום ברמה גבוהה ותחזור לפתח את כור המים הכבדים באראק.

"להסכם הגרעין הייתה תשתית לאומית אסטרטגית, זה לא היה עניין פרטי, מפלגתי או ממשלתי. זו הייתה החלטה לאומית שהתקבלה על ידי כל המערכת השלטונית", אמר רוחאני. הוא האשים את "הקיצונים באמריקה, הציונים והריאקציונרים באזור" בניסיונות אינטנסיביים לסיכול ההסכם מרגע החתימה עליו ביולי 2015: "ההסכם היה לטובת האינטרס של האזור והעולם, אבל לא לטובת אויביה של איראן, לכן הם לא חסכו מאמצים לחתור תחת ההסכם הבינלאומי. הציונות, הריאקציונרים ואיפא"ק (השדולה הפרו-ישראל בקונגרס) לחצו על ארצות הברית לפרוש מההסכם".

הנשיא האיראני הוסיף כי ארצו תפסיק לייצא את עודפי האורניום המועשר והמים הכבדים שברשותה – צעד המנוגד להסכם, שמימושו יבשר על חזרה איראנית לפיתוח תוכנית הגרעין. הוא איים כי אם סוגיית הגרעין האיראני תגיע למועצת הביטחון, איראן תגיב על כך בחריפות. עם זאת, הוא ציין כי בשלב זה ארצו אינה פורשת זה מהסכם הגרעין, וכי היא מעוניינת להציל אותו מקריסה.

להודעה הרשמית של איראן על הפחתת מחויבותה להסכם הגרעין קדמו ידיעות שיצאו בתחילת השבוע מטהרן על כוונתה לנקוט בצעדי תגמול על פרישתה של ארצות הברית מההסכם. זריף, שהגיע אמש לביקור במוסקבה, אישר כי בכוונת ארצו להפסיק את יישומן של חלק מהמחויבויות שקיבלה על עצמה. הוא הדגיש כי המהלך האיראני החדש ננקט בהתאם לסעיפים 26 ו- 36 בהסכם, המקנים לאיראן את הזכות להפסיק את יישום מחויבויותיה באופן חלקי או מלא במידה והצדדים האחרים להסכם מפרים אותו. הוא הדגיש כי המהלך מהווה "הזדמנות לצדדים להסכם לנקוט בצעדים הנחוצים, ולא רק לנפק הצהרות".

תגיות:איראןהסכם הגרעיןחסן רוחאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה