חדשות בארץ

בעקבות הודעת התובעת בהאג: הוקפאו התכניות לסיפוח בקעת הירדן

בישראל כי כינוס הצוות בעת הנוכחית יזרז את משרד התובעת לפתוח בחקירה נגד ישראל, שעשויה להביא לנזק תדמיתי כבד למדינה, ואף ליצירת תקדימים של מעצר מפקדים ובכירים בשירות המדינה, בהם גורמים ממשל וביטחון, שישהו על אדמת חו"ל. "בגלל החלטת התובעת בהאג, סוגיית סיפוח הבקעה תיכנס להקפאה עמוקה", צוטטו גורמים המעורים בפרטים

נתניהו מכריז על הכוונה לספח את בקעת הירדן וחלקים נוספים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)נתניהו מכריז על הכוונה לספח את בקעת הירדן וחלקים נוספים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

מחשש מבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג – שהתובעת הראשית שלו הודיעה בסוף השבוע כי ישנו בסיס לחקירה נגד ישראל בחשד לפשעי מלחמה, הושעו לאלתר התכניות לסיפוח בקעת הירדן. לפי הדיווח היום (שלישי) ב-ynet, בשבוע שעבר, עוד קודם הודעת התובעת, בוטלה הישיבה הבין-משרדית של הצוות האמון על קידום התכנית, שהוקמה לאחר הכרזתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על סיפוח הבקעה.

ביום שישי פרסמה פאטו בנסודה, התובעת בבית הדין הפלילי, את תוצאות הבדיקה המקדמית, לפיה ישנו בסיס לחקירה נגד ישראל בעקבות פעולותיה בגדה המערבית, ברצועת עזה ובמזרח ירושלים, במסגרתן עלה כי ישנו יסוד סביר להנחה כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה נגד הפלסטינים. לפי התובעת, שביקשה משופטי בית הדין לקבוע בתוך 120 יום האם בסמכותו השיפוטית לחקור פשעים בגדה וברצועה, חשד דומה התעורר גם ארגוני הטרור העזתיים – חמאס ופלגים פלסטינים אחרים.

בקעת הירדןבקעת הירדן

בישראל חוששים זה זמן רב מחקירה בינלאומית פלילית, ומשרד היועץ המשפטי לממשלה התריע מספר רב של פעמים בפני הממשלה מפני צעדים שיאיצו את קידומן של חקירות אלו, בדגש על סיפוח חלקים מהגדה המערבית, וכן מפני הבעת תמיכה פומבית בחייל אלאור אזריה שירה למוות במחבל פצוע בחברון. מזה כמה שנים מנהלת התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בדיקה מקדמית בשאלת פתיחתה של חקירה נגד ישראל, בשל תלונות פלסטיניות.

משכך, על פי הפרסומים, סברו בישראל כי כינוס הצוות בעת הנוכחית יזרז את משרד התובעת לפתוח בחקירה נגד ישראל, שעשויה להביא לנזק תדמיתי כבד למדינה, ואף ליצירת תקדימים של מעצר מפקדים ובכירים בשירות המדינה, בהם גורמים ממשל וביטחון, שישהו על אדמת חו"ל. "בגלל החלטת התובעת בהאג, סוגיית סיפוח הבקעה תיכנס להקפאה עמוקה", צוטטו גורמים המעורים בפרטים.

בחוות הדעת שהגישה התובעת  נכתב, בין השאר, כי "ישנו בסיס להאמין כי בגדה המערבית - כולל מזרח ירושלים - ביצעה ישראל פשעי מלחמה בכך שהעבירה אזרחים לגדה המערבית החל משנת 2014 (אז החלה חקירת בית הדין, א"פ)". לפי התובעת, אין כל סימן לכך שישראל מתכוונת לסגת מהגדה המערבית, זאת, "חרף הקריאות הברורות והממושכות לישראל לחדול מפעילויותיה בשטחים הכבושים בניגוד לחוק הבינלאומי", ציינה, "להיפך, ישנן אינדיקציות המצביעות על כך שישראל אף תבקש לספח את השטחים הללו". לדבריה, באוגוסט ובספטמבר "נשבע" ראש הממשלה בנימין נתניהו "לספח חלקים נרחבים מהגדה המערבית אם הוא ייבחר שוב לראשות הממשלה".

תובעת בית הדין מודיעה על פתיחת החקירהתובעת בית הדין מודיעה על פתיחת החקירה

עוד קבעה בנסודה כי ישנו מקום לחקור את "הפשעים לכאורה שבוצעו על ידי חיילי צה"ל, שהשתמשו בנשק קטלני ובלתי קטלני נגד מפגינים ליד גבול עזה החל ממארס 2018, והובילו למותם של יותר מ-200 אנשים, בהם 40 ילדים, ופציעתם של אלפים נוספים".

היא הוסיפה כי החקירה תתמקד גם בחברים בחמאס ובפלגים הפלסטיניים בזמן מבצע צוק איתן, במהלכו "ביצעו פשעי מלחמה, ובהם תקיפת אזרחים ומבנים אזרחיים, שימוש במגנים-אנושיים ועינויים".

ראש הממשלה הגיב אתמול להחלטת התובעת ואמר כי "הטענה לפיה אין ליהודים זכות לחיות במולדת העם היהודי היא אנטישמיות טהורה. כך גם הטענה שליהודים אין את הזכות להגן על עצמם מפני אלה המבקשים את השמדתם".

על רקע זה אמר השבוע שר החוץ ישראל כץ כי הסיבה לכך שישראל לא פינתה עד היום את חאן אל-אחמר, בניגוד לפסיקת בג"ץ מאשתקד, היא בשל החשש שעבור בית הדין הפלילי זה יהיה "הקש האחרון". בריאיון לכאן ב' אמר השר כי "אנשים צועקים 'מדוע לא לפנות את המקום?' בקבינט הגענו למסקנה שזו נקודה רגישה שיכולה להיות הגורם המכריע בקבלת ההחלטה של התובעת מגמביה לפתוח בחקירה נגד ישראל. ראש הממשלה ידע אלא שכל הזמן עקבנו בדיונים איפה עומד במשוער התהליך הזה של התובעת".

תגיות:בקעת הירדןבית הדין הפלילי הבינלאומי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה