כתבות מגזין

מחפשים בגוגל "איך להתאבד"? אתם חייבים לקרוא את זה קודם

איך מתמודדים, מהם סימני האזהרה וגורמי הסיכון? כל הפרטים על התאבדות ביהדות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יהודי מיואש, הגיע לרבו ואמר בבכי: "כבוד הרב, מה יהיה עם חיי העלובים? אני לא מצליח בפרנסתי, הזוגיות שלי לא צולחת, שלא לדבר על חיי החברה שלי... בקיצור אני לא מצליח בכלום! למה לי חיים?! אני מרגיש אדם לא חשוב בעולם. טוב מותי מחיי"...

חייך אליו הרב והצביע על שתי תמונות שתלויות בקיר ואמר: "אתה רואה את התמונה הזו? זו תמונה שעשויה מאלפיים חלקי פאזל, היא מאד יפה, עכשיו תסתכל בתמונה השנייה, היא גם עשויה מאלפיים חלקים, אך יש בה משהו שונה. האם אתה מבחין בשוני?"

האם מותר לחייל להתאבד, כדי לא ליפול בשבי האויב?

עוברים משבר? אל תחמיצו את דבריו של הרב יגאל כהן

"כן" - ענה היהודי - "חסר שם חלק אחד, זה כל כך בולט, וואו... כמה  חלק אחד שחסר יכול להרוס תמונה כה יפה".

 לרגע הזה חיכה הרב וקבע בנחרצות: "כך אתה, אתה חלק מהפאזל הגדול של עם ישראל, אתה חשוב מאד לעולם! אם תחסר לעולם העולם לא יהיה מושלם!"...

היהודי יצא מעודד מרבו כשחיוך נסוך על פניו.

כל אחד מאיתנו הוא בן של בורא עולם, הוא חשוב לפניו באופן מיוחד, בלעדיך העולם חסר!

רגשות והתנהגויות אובדניים כמעט תמיד מזוהים עם סימפטומים של דיכאון, חרדה, או כתוצאה מבעיה רפואית הקשורה לחוסר איזון כימי. הבנה של המחשבות, הרגשות וההתנהגויות האובדניות מהווה את הצעד הראשון בזיהוי הרגע הנכון לפנות לעזרה.

גורמי סיכון וסימני אזהרה

פסיכולוגים ופסיכיאטרים מארגון סה"ר מציעים סימני אזהרה להתאבדות. ביניהם: רצון לא להתקיים; מחשבות על מוות; מחשבות או רגשות שיהיה לך טוב יותר אם תמות; מחשבות על ללכת לישון ולא להתעורר; מחשבות על התאבדות או הרגשה אובדנית.

אנשי המקצוע מוסיפים ומונים מספר גורמי סכנה, העלולים לגרום להתנהגות אובדנית, והם: שימוש יתר באלכוהול ובסמים;דיכאון או החמרה בדיכאון; התנהגות יוצאת דופן בצירוף לדיכאון שהיה קיים קודם לכן; רגשות של דחייה, חוסר אונים וחוסר תקווה; אובדן או אובדן פוטנציאלי של מעמד או מוניטין;הורים, אחים, או אנשים אהובים שהתאבדו; הרגשה עמוקה של אובדן ונטישה; התפרצויות זעם;התבודדות או התכנסות; מחלה כרונית או פגיעה קשה בבריאות בשנה האחרונה; היסטוריה של בעיות פסיכיאטריות ועוד.

הרב יצחק פנגר בכלים מבריקים להתמודדות עם זמנים קשים. צפו:

מה לעשות כאשר מישהו מאיים בהתאבדות?

כאשר מישהו מאיים בהתאבדות, תהיו שם בשבילו. חשוב מאוד להימנע משיפוטיות, ולהראות לאדם שאתם מבינים שהוא במצוקה.

האם להתחשב באיומי התאבדות? הרב זילברשטיין בתשובה מפתיעה

אם אבא אוהב - אז למה כואב? זו התשובה

אל תפחדו לשוחח עמו. היו ישירים, דברו בפתיחות ובעניין. תהיו מוכנים להקשיב, לקבל מגוון של רגשות. קבלו את הרגשות. אל תהיו שיפוטיים לגבי רגשות שאתם שומעים. אל תתווכחו אם ההתאבדות היא פתרון נכון או לא, או אם רגשות טובים או רעים. אל תדברו על ערך החיים. הגיבו בחמלה ובאמפטיה.

תוכלו להשתמש בשאלות הבאות כדי לפתח שיחה: לפעמים אנשים מרגישים שהם איבדו את הטעם בחיים. האם אתה חש ייאוש, שהחיים חסרי טעם? לאחרונה אתה נראה לי לא כרגיל, רוצה לספר לי מה קורה? ועוד.

נסו לסייע לו לשנות את מצבו הנוכחי. הציעו מוצא וכוונו לקבלת עזרה. ניתן לפנות לגורמים תומכים בקהילה, לרופא משפחה או לעמותות שונות התומכות במצבי משבר שונים.

הציעו ליווי ועזרה בפנייה לגורמי תמיכה וטיפול. היו זמינים, הציגו התעניינות ותמיכה.

קבלו 3 דרכים מצוינות שיסייעו לנו להתמודד בהצלחה עם קשיים, פחדים וחרדות:

איך מתמודדים עם כאב גדול מהחיים?

חשוב להבין שהתאבדות היא לא דבר שבוחרים מתוך רצון, אלא היא מתרחשת כאשר הכאב הוא כה גדול עד שהמשאבים העומדים לרשותנו אינם מספיקים כדי להתמודד איתו.

אדם שרוצה למות הוא אדם שיש לו כאב עצום יותר ממה שהוא מסוגל לשאת כעת. כאשר אדם חש כאב יותר מכפי יכולתו לשאת מופיעים רגשות אובדניים.

אז מה עושים? כמה אפשרויות:

1. חפשו דרך להפחית את הכאב. חפש הקלה לכאב.

2. מצאו דרך להגביר את הכוחות שיש לכם להתמודדות.

3. זכרו שיש אנשים שמתגברים על כאבים קשים מאוד, וממשיכים בחיים.

4. זכרו שרגשות ופעולות הם שני דברים שונים. אתם מרגישים שאתם רוצים להתאבד, אבל זה לא אומר שאתם חייבים באמת לעשות את זה. גם אם אתם מרגישים שאתם רוצים למות – אתם עדיין לא מתים ברגע זה.

5. יש אנשים שיכולים להיות איתכם בזמן הקשה הזה, והם לא ישפטו אתכם או יתווכחו איתכם. הם פשוט ידאגו לך. מצאו אחד כזה. חפשו ארגון שעוזר לאנשים במשבר, צלצלו למטפל רגשי, בחרו חבר או רב, שיעזרו לכם ויקשיבו לכם. עצם השיחה על איך הגעתם למצב הנוכחי משחררת הרבה מהלחץ וזה עשוי להיות בדיוק כוח ההתמודדות החסר לך כדי למצוא איזון מחדש.

6. חפשו טיפול נפשי טוב, או קבוצת תמיכה. אתם ראויים לחיבוק אוהב מהסביבה.

10 הוכחות שה' אוהב אותך על אף הייסורים

מה אמר הרב לתלמידו המיואש שעמד להתאבד?

מה היהדות אומרת על התאבדות?

1. המתאבד מאבד את חייו ואינו מסוגל לעשות תשובה לפני מותו, אפילו לא במחשבה.

2. התאבדות יותר חמורה מרצח - כי יש בה מרידה גלויה באלוקים, בעצם הקיום האנושי. כביכול המתאבד רוצה לאבד את העולם, הוא מורד בעצם הקיום של החיים עצמם, והיה מוכן בלבו להשמיד את העולם כולו כדי להיעלם. זו מרידה בעצם הרצון האלוקי לקיים את העולם ולקיים את נשמתו. המתאבד בעצם מכריז שהוא לא בוטח בקב"ה, הוא מואס במציאות כולה, ולכן לוקח בידיים את החיים שבורא עולם נתן לו.

אחד המרצים המבוקשים בעולם להעצמה נשית, הוא נכה ללא ידיים ורגליים שרצה לסיים את חייו בגיל 10. כולנו נופלים – אבל איך קמים? הרב פנגר בדברים מחזקים במיוחד:

3. התאבדות מהווה מרידה בתכלית הסבל. המתאבד אינו מוכן להאמין ולבטוח בקב"ה שהוא צודק, ושסבלו מגיע אליו בצדק וברחמים. המתאבד כופר בצדק האלוקי ומורד בייסורים.

4. באמצעות ההתאבדות, מכריז האדם שהוא כופר בעולם הבא ובחיים שלאחר המוות. כי מי שבאמת מאמין שיש חיים אחרי המוות, מבין שאין לו לאן "לברוח" מסבלו, כי גם בשמים יקבל דין וחשבון על מעשיו. ואותם ייסורים שנקבעו לו לפני שירד לעולם - לא יוכל להתחמק מהם גם בעולם הבא, כי הם מה שנגזרו עליו בעקבות מעשיו מגלגול זה או מגלגולים אחרים.

קשה לך? 3 מאמרי חיזוק שיתנו לך המון כח

האם לשמוח בייסורים, או להתפלל שיסתלקו?

5. המתאבד גורם לאנשים אחרים לחשוב על האפשרות להתאבד כמותו. מחקרים הוכיחו שאנשים שהכירו את המתאבד היו קרובים יותר לנסות להתאבד בעצמם בזמני מצוקה. כך שהמתאבד גורם סבל בל יתואר לסובבים אותו, וגם משפיע על אחרים לנהוג כמותו, כך שחטאו יכול להיות חטא על גבי חטא שמוביל להחרבת העולם. מעשה ההתאבדות אינו רק מקרה פרטי של רצח, אלא הכרזה של מיאוס בחיים המביא נזק לעולם כולו.

6. למרות האמור לעיל, חשוב לזכור כי איננו יודעים חשבונות שמים, ולא יודעים מה דינה של כל נשמה. רק הקב"ה לבדו יודע כליות ולב, ונותן שכר ועונש לפי יכולתו האמיתית של האדם. הרבה מתאבדים היו בעלי בעיות נפשיות כידוע, ולא היו אחראים למעשיהם, או היו אחראים רק באופן חלקי.

ה' לבדו שופט כל אדם לפי מעשיו, ולמרות שחטאם של המתאבדים חמור מאוד מאוד מאוד - רק הקב"ה לבדו יודע מה עונשו של כל מתאבד וכמה להענישו, ויכול לתת שכר ועונש בצדק וברחמים לפי האמת והצדק והישר. אנחנו לא יודעים חשבונות שמים, ולא יודעים מי נאבד ופשעו ומי לא, ומי שב בגלגול ומי לא.

כשם שאסור לרצוח אדם אחר מאחר והבורא נתן לו נשמת חיים, ורק הבורא יקח את נשמת החיים. כך גם אסור ליטול מעצמך את נשמת החיים, שנתן לך הבורא. התאבדות מהווה חטא חמור, הוא עד שאמרו על כך חכמים שאין למאבד עצמו לדעת חלק לעולם הבא.

הרב זמיר כהן: למה 5 מחבריו של הקבלן התאבדו באותו שבוע?

תגיות:חייםמוותהתאבדותמשמעות החייםקדושת החייםאיך להתאבד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה