אמונה

בלי קשיים וניסיונות אי אפשר להגיע לדרגות גבוהות

מה היה קורה אם הבורא יתברך לא היה מנסה את אברהם בעשרה ניסיונות? האם עדין היה זוכה למעלות הנפלאות שזכה בהן?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אברהם אבינו זכה בזכות הנפלאה שאף אדם קודם לכן לא זכה, והיא שהוא יהיה אבי האומה הנבחרת, והיה אהוב מאוד אצל הבורא יתברך, עד שנאמר בתורה הקדושה (בראשית י"ח, י"ז) "המכסה אני מאברהם".

וכל זה למה? בגלל שעבר בהצלחה עשרה ניסיונות שניסה אותו הקב"ה, מהם ניסיונות של עוני, ניסיונות של גלות (לך לך מארצך), ניסיון של איומים ברצח (נמרוד), ניסיון של עקרות. ולסיום - ניסיון בשחיטת בנו אהובו!

תארו לעצמכם איזה משבר חמור זה, לתפוס את המאכלת לשחוט את בנו שהובטח לו מאת הבורא יתברך (בראשית כ"א, י"ב) "כי ביצחק יקרא לך זרע", ואברהם עבר את כולם בהצלחה, שלא הרהר אחר מידותיו של הקב"ה, וקיבל את גזרותיו באהבה גמורה.

נשאלת השאלה מה היה קורה אם הבורא יתברך לא היה מנסה את אברהם בעשרה ניסיונות? האם עדין היה זוכה למעלות הנפלאות שזכה בהם?

והתשובה היא: לא!

בלי קשיים וניסיונות אי אפשר להגיע לדרגות גבוהות.

אז באו ונלמד מאבינו אברהם, גם אם קצת קשה לנו נקבל את הנהגתו של מלך מלכי המלכים באהבה, ודווקא הקשיים הללו הם אלו שיעלו אותנו על דרך המלך.

דוד המלך עבר משבר, שאין ספק שהיה מעדיף של לעבור. אבשלום בנו נתן עינו במלוכה, ותכנן יחד עם אחיתופל, שהיה קולע אל השערה ולא מחטיא בעצותיו, להרוג את דוד אביו ולקחת את המלוכה, בדרכו לירושלים עשה מעשים נוראיים בנשותיו של אביו, וכאשר הגיע הידיעה הקשה לדוד החליט בעצת יועציו לברוח מירושלים, כדי לארגן את הכוחות הנאמנים אליו.

בעודו יורד מירושלים אבל וחפוי עם עפר על ראשו מגיח לעברו קרוב משפחתו של שאול, שמעי בן גירה, שמקלל אותו קללות קשות אל מול עבדי דוד, אבישי בן צוריה שהיה גיבור חיל, מיד הציע לדוד להסיר את ראשו של שמעי מעליו, על עצם היותו מורד במלכות שדינו מוות.

דוד מפסיקו מיד ואומר "מה לי ולכם בני צוריה, השם אמר לו קלל, מי יאמר לו מה תעשה". מלמדים אתנו חז"ל שבאותו רגע שקיבל דוד עליו את גזרת הבורא יתברך. זכה להיות רגל רביעת במרכבת השכינה , מה שלא זכו אפילו משה ואהרון.

אם היינו שואלים כל אדם האם אתה מעונין במשבר שכזה אין ספק שתשובתו הייתה שלילית, אבל אם היה יודע שהמשבר הזה יזכה אותו לעליה רוחנית נפלאה, תשובתו בוודאי הייתה שונה.

 

מיהו המשבח לה' באמת?

לנבוכדנצר מלך בבל היה תחביב מוזר, היה אוהב לעשות מעצמות היהודים שהרג כלי אכילה. והנה כשהחיה יחזקאל הנביא את העצמות היבשות, התחילו להתעופף כלי האכילה ממטבחו של נבוכדנצר לכיוון עמק דורה, כדי להתאחד אם בעליהם.

המלך התפלא מאוד למראה מוזר זה, ושאל לפשר הדבר. ענו לו עבדיו: "יחזקאל, הנביא של היהודים מחיה מתים כעת בעמק דורה".

המלך התפלא מאוד מכוחו של אלוקי ישראל, והתחיל לשורר לפאר ולשבח את הבורא יתברך, עד שבא מלאך משמים וסטרו על פניו, והפסיק את שירתו, אומרים חז"ל (סנהדרין צב') שאם לא היה מפסיקו המלאך היו זמירותיו עולים על זמירות דוד המלך ע"ה.

שואלים המפרשים: היכן הבחירה החופשית? אם רוצה נבוכדנצר מלך בבל לשיר לכבוד ה' מדוע לסתור על פניו?

בתשובה לשאלה זו ישנו מוסר השכל גדול מאוד –

דוד המלך שר ושיבח וקילס לבורא יתברך מתוך צרות עצומות, גם כשברח מבנו אבל וחפוי ראש אמר "מזמור לדוד", עדין שר וקילס לכבוד הבורא. ואילו נבוכדנצר שר עד שקיבל סטירה, ברגע שקצת כאב לו מיד הפסיק את שירתו, שבח כזה הוא לא אמיתי, אם אתה משבח רק כשטוב לך זה לא באמת שבח, אבל אם השבח נותר בעינו גם כשקצת קשה, אזי הוא שבח שיוצא מלב אמיתי.

 

לך יהודי יקר שעובר כעת משבר

"אם לא מצאת את בת זוגתך וקשה לך, דע לך! כי הבורא יתברך רוצה יותר ממך שתמצא את זיווגך משורש נשמתך, רק כך גזרה חכמתו יתברך להעמיד אותך בניסיון, ולבדוק אותך האם אהבתך בעינה עומדת גם בזמן שכזה, תחזיק מעמד כי הבורא יתברך לא שכח אותך, ואהבתו אליך היא ללא גבולות, שא עינייך אליו יתברך ותמשיך בתפילותיך, תתמיד בביטחונך אליו וישועתך קרובה מאוד".

"ואף לך יהודי יקר שעומד במבחן העניות, שחז"ל לימדונו שקשה הוא מכולם, תזכור את אברהם אבינו שבירידתו מצרימה היה עני, עד שהיה צריך לאכול בהקפה, ולא הרהר אחר מידותיו של הבורא יתברך, ואהבתו אליו לא נסדקה, כבר שחזר ממצרים חזר ברכוש גדול. גם אתה תדע שבידו של הבורא יתברך לשלוח לך את כל הכסף והזהב ברגע אחד, זוהי שעת מבחן בעבורך, אל תשבר ברוחך, תראה לבורא יתברך שאתה הולך בדרכו של אברהם אבינו, שגדולתו נמדדה בעת מצוקה, וה' יתברך יושיעך כהרף עין".

 

לך יהודייה יקרה שעוברת משבר

"עדיין לא זכית להיפקד בפרי בטן, דעי לך שאומתנו התחילה בשרה אימנו שהייתה עקרה, ומדוע בחר הבורא יתברך להתחיל אומה נפלאה שכזאת דווקא על ידי עקרה? ללמדנו שלא ייפלא מה' דבר, תתבונני בדברים הנפלאים שקיבלת מהבורא יתברך במשך ימי חייך, ותביני את אהבתו אליך, תמשיכי באמונתך התמימה בבורא עולם, ותבטחי בו שייתן לך את משאלת ליבך. גם אם הרופאים אינם מעודדים אותך באבחנותיהם, תדעי שהבורא יתברך לא תלוי בשום גורם, ובידו הישועה האמיתית".

"ולך יהודי יקר שעובר ניסיון של רפואה, ובכל יום שואל מעין יבוא עזרי, תדע, כשם שהבורא יתברך מצווה את החיידקים להיכנס לאדם בזמן מסוים, כך בידו לצוותם להסתלק, כמו שאמר הכתוב (דברים ל"ב, ל"ט) "מחצתי ואני ארפא". וככל שתתחזק אמונתך ביכולתו של הקב"ה לרפואתך כבתחילה, כך תמהר ישועתך להגיע. שא עיניך לאביך שבשמים בתפילה מעומק ליבך כי ממנו תבוא הישועה".

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס.

תגיות:ניסיונותהרב יגאל כהןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה