בריאות ותזונה

מדהים לדעת: על איזה איבר משפיעים ירקות ירוקים - לפי הרמב"ם?

עלים, נבטים וירקות ירוקים - מה אומר עליהם הרמב"ם, ואיך משנתו קשורה לרפואה הסינית העתיקה?

אא

מי שמעמיק קרוא במאמרי בריאות שונים לרבות בכתבי הרמב"ם, מוצא כי ישנן נקודות השקה רבות בין משנתו של גדול הרופאים בכל הזמנים, לבין הרפואה הסינית העתיקה.

כך למשל, הרמב"ם טוען כי טוב לצרוך ירקות מצליבים - ברוקולי, כרובית וכרוב ניצנים מאודים לפחות פעמיים בשבוע, ומסביר כי אכילת ירקות ירוקים תורמת בצורה בלתי רגילה לבריאות הכבד והכליות. וגם הרפואה הסינית העתיקה סבורה כך, משום ש"תזונה עתירת ירקות עליים תורמת לפעילות תקינה של הכליות", כך על פי מאמר שנכתב במקורו על ידי חוקרים סיניים, ותורגם לאנגלית. 

כידוע, הכליות זקוקות לחומרים טובים כדי לעשות את עבודתן נאמנה ולסנן את הפסולת והשתנן מהדם. אחד הדברים שהכי תורמים לחיזוקן ולתפקודן התקין הוא תזונה נכונה, שכוללת בתוכה בין היתר ירקות כמו פטרוזיליה, כוסברה, תרד, ברוקולי, סלרי, שמיר ועוד. 

בהיותם עמוסי מינרלים, ויטמינים ונוגדי חמצון - גם נבטים לסוגיהם כגון חמניה, ברוקולי, אלפלפא וחילבה - מצוינים לשמירה על בריאות הכליות והכבד, על פי הרפואה הסינית העתיקה ולא רק. 

האותיות הקטנות

עם זאת, חשוב לדעת שעל אף היותם ירוקים - תרד ועלי סלק ירוקים לא מומלצים עבור אנשים שסובלים מנטייה לייצור אבני כלייה. 

ולמה?

תזכרו את המילה הזו: אוקסלאט. 

האוקסלאט הוא סוג של חומצה שברגע שהיא באה במגע עם חומרים אחרים, היא יוצרת מלח מסיס שמייצר אבנים בכליות. תתפלאו לשמוע, אבל האוקסלאט אחראי ללמעלה מ-80 אחוזים מהמקרים שבהם מתגלות אבנים בכליות, שזה פי 20 יותר מאשר הסידן, שגם רמות גבוהות שלו בשתן עשויות לגרום לאבנים בכליות. 

ירקות עליים כגון פטרוזיליה, תרד, כוסברה, סלרי ועוד - עשירים באוקסלאט, ולכן גם עם ירקות עליים לא כדאי להגזים, ויש לצרוך אותם במינון המתאים.

אלו 'ירוקים' טובים לטיפול באבנים בכליות - הרמב"ם גורס כי שתיית תה מעלי מרווה או בזיליקום, מצוין למטרה זו.

תגיות:ירוקיםכליותירקותבריאותרמב"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה