בריאות ותזונה

5 דרכים בהן לחץ משפיע על הגוף שלך

בימים האחרונים הרגשנו את הלחץ במדינה. לחץ משפיע על כולנו, אולם יש לו השפעה מזיקה יותר על אנשים עם סוכרת. איך לחץ משפיע על רמות הסוכר, ואיך נכון להתמודד עם מצבי לחץ?

ׁׁ(צילום: shutterstock)ׁׁ(צילום: shutterstock)
אא

בימים האחרונים הרגשנו את הלחץ במדינה. לחץ משפיע על כולנו, אולם יש לו השפעה מזיקה יותר על אנשים עם סוכרת. לחץ מחמיר את הסוכרת - מעלה את רמות הסוכר בדם, מפעיל תאי שומן, פוגע בסבילות לגלוקוז, מגביר את עמידות האינסולין ומשפיע על לחץ הדם. למעשה, סוכרת גורמת ללחץ, ולחץ מחמיר את מצב הסוכרת. לקראת חודש הסוכרת המתקיים בימים אלה, איך לחץ משפיע על רמות הסוכר, ואיך נכון להתמודד עם מצבי לחץ?

 

1. לחץ מעלה את רמות הסוכר בדם

מדוע מתח נוסף גורם לסוכר בדם לעלות גם אם לא צרכנו מזון לפני? ישנם מספר גורמים, אך הסיבה העיקרית היא שסטרס גורם לגוף לשחרר קורטיזול, שהוא הורמון שעוזר לגוף לעבור מצבים קשים (מצבי הילחם או ברח). כאשר קורטיזול מופרש למחזור הדם, קצב הלב והנשימה שלך מאיצים. כתוצאה מכך, מאגרי גלוקוז וחלבון מהכבד מוזרמים לדם כדי להפוך אנרגיה לזמינה מיידית לשרירים שלך. במילים אחרות, גופך משחרר סוכר לדם כדי שהאנרגיה תוכל להיות זמינה עבורך. התוצאה: רמות סוכר גבוהות בדם.

 

2. מתח מפעיל את תאי השומן שלנו

זה לא סוף הסיפור של קורטיזול. קורטיזול גם מעורר אנזים בתאי השומן שלנו המסייע בהעברת שומן ממאגרי אחסון סביב הגוף למרבצי תאי שומן בעומק הבטן. מתח יכול למעשה לגרום לאנשים רבים לצבור יותר שומן בבטן. ככל שיש לחץ רב יותר, כך גדל הקורטיזול בגופך ובמקביל נמצא יותר שומן בבטן.  מחקרים כבר הוכיחו כי תאי השומן המרכזיים הללו קשורים לא רק לסיכון גדול יותר למחלות לב, אלא גם לסיכון גבוה יותר לסוכרת. אם האדם סובל מסוכרת, המצב יכול להחמיר בגלל רמת המתח הכוללת של לחץ וקורטיזול בגוף. כמו כן, קורטיזול גם מגביר את התשוקה למזון, ומקשה עוד יותר על ניהול התזונה.

 

3. לחץ תורם לעמידות לאינסולין

קורטיזול גם מקשה על הלבלב להפריש אינסולין, הנדרש בכדי להעביר סוכר מהדם לתאים לצורך אנרגיה, ולייצב את רמות הסוכר בדם. עם הזמן הלבלב נאבק לעמוד בקצב הביקוש הגבוה לאינסולין, רמות הסוכר בדם נשארות גבוהות, התאים לא יכולים להשיג את הסוכר הדרוש להם והמחזור ממשיך. כל אלה תורמים לעמידות לאינסולין – שעלולה להחמיר את מצבך.

 

4. לחץ משפיע על השינה, הפוגעת בסבילות לגלוקוז

לעיתים קרובות, לחץ גורם לנו להיות מתוחים וחרדים ויכול לגרום לבעיות שינה. מחקרים רבים הראו את ההשפעות השליליות על הבריאות של מחסור בשינה. מחקרים מצאו כי פחות משש שעות שינה בלילה גורם לפגיעה בסבילות לגלוקוז, מצב שלעתים קרובות מקדים או יכול להחמיר את ההתקדמות של סוכרת מסוג 2. בנוסף לכך, אנשים עייפים נוטים לאכול יותר מכיוון שהם רוצים להשיג אנרגיה שחסרה להם. בדרך כלל על ידי צריכת סוכר או מזונות אחרים שיכולים לגרום לרמות הסוכר בדם לעלות משמעותית.

 

5. לחץ משפיע על לחץ הדם שלך

אחד התפקידים הנוספים הורמון הקורטיזול הוא לכווץ את העורקים בכל הגוף על מנת לאפשר שאיבה חזקה ומהירה יותר דרך שאר חלקי הגוף. לחץ מתמיד לאורך זמן שומר על כיווץ כלי הדם וגורם ללחץ הדם להיות גבוה. עם הזמן, יתר לחץ דם עלול  להחמיר רבים מסיבוכי הסוכרת, כולל מחלות עיניים ומחלות כליות. למעשה, אנשים רבים הסובלים מסוכרת מפתחים בסופו של דבר לחץ דם גבוה ולכן, חשוב להיות בבקרה על המדדים.

איך להתמודד עם מצבי לחץ?

  • אימוץ גישה חיובית - כאשר נראה כי הדברים משתבשים, תמיד קל יותר לראות את הרע במקום את הטוב. מומלץ למצוא את הדבר הטוב בכל תחום חשוב בחיים: עבודה, משפחה, חברים ובריאות. חשיבה טובה יכולה לעזור לעבור את התקופות הרעות.
  • לקבל את מה שלא ניתן לשנות - עבור אותם מצבים או בעיות מלחיצות שלא ניתן לשנות, קיימת תוכנית פעולה פשוטה. לשאול את השאלות:
  • האם זה יהיה חשוב בעוד שנתיים?
  • האם יש לי שליטה על המצב הזה?
  • האם אוכל לשנות את מצבי?
  • שיתוף - לא לשמור הכל בבטן. אפשר לדבר עם בן משפחה או חבר קרוב או לחלופין עם יועצים, פסיכולוגים ואנשי מקצוע אחרים שהוכשרו לספק תמיכה ותובנה.
  • פעילות גופנית - פעילות גופנית נותנת תחושה של רווחה ועשויה להקל על תסמיני לחץ.
  • תרגול מיומנויות הרפיה - תרגול הרפיה של שרירים, נשימה עמוקה, מדיטציה או הדמיה, יכולים לסייע בהפחתת סטרס.

פרופ' חוליו ויינשטיין הוא מנהל יחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון ובמרכז DMC לטיפול בסוכרת

תגיות:לחץסוכרתבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה