זוגיות ושלום בית

מה עושים כשהשיח בין בני זוג מכיל ביקורת ותקשורת פוגענית?

"תוקפנות לא מאפשרת לשיחה להתקיים, מסיבה מאוד פשוטה: כאשר אדם מרגיש מותקף, הוא כלל לא פנוי לשמוע ולהקשיב. הוא עסוק רק בלהגן על עצמו"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אחד הדברים הראשונים שמעכירים את השיח וחונקים אותו הוא האשמות ותוקפנות. תוקפנות לא מאפשרת לשיחה להתקיים, מסיבה מאוד פשוטה: כאשר אדם מרגיש מותקף, הוא כלל לא פנוי לשמוע ולהקשיב. הוא עסוק רק בלהגן על עצמו.

אחת הטענות המושמעות בהקשר הזה היא "אבל אני רוצה להסביר מה מפריע לי, אני רוצה להשמיע את כל האמת!"

זוהי טעות, משום שהאמת לא משחקת תפקיד במערכת הזו. ראשית, באופן הכי פרקטי, אם הצד השני לא מסוגל לשמוע – אין שום צורך או טעם לומר את האמת. זה לא יעזור. שנית, וכבר דיברנו על הנושא, במערכת זוגית אין דבר כזה אמת אובייקטיבית. לכל אחד יש את זווית הראייה שלו ואת השקפה העולם שלו שדרכה הוא תופס מהי האמת. גם אם הוא חושב באמת ובתמים ובכנות מלאה שהוא צודק –עדיין אין זו האמת בהכרח.

בואו נתמקד בצד המעשי. נאמר שלבעל מסוים יש טענות כלפי אשתו שהיא בזבזנית, והוא אומר לה בטון כועס ומאשים: "את יודעת שיש כאן מישהו בבית שעובד קשה מאוד על כל שקל שנכנס לבנק? אולי תחשבי קצת לפני שאת מפזרת כסף בכל מקום?"

במקרה הזה, גם אם הבעל צודק, וגם אם אשתו מוכנה בעיקרון לבוא לקראתו – היא אפילו לא מצליחה לחשוב על זה. כאשר היא שומעת את הטון הכועס והמאשים, מיד קופץ לה הצורך להגן על עצמה ולהדוף את הטענות. היא לא מתרכזת בתוכן אלא בצורה. ואדרבה, אם הנושא הזה כל כך חשוב לבעל – חבל שהוא משקיע מחשבה כה מועטה באופן שבו הוא מעביר את הדברים, שכן כרגע הוא פוגע בעצמו.

הוא פוגע בעצמו משום שבאופן שבו מתנהלים הדברים כרגע – הדו שיח הזה תיכף יתפתח למריבה שתכלול חילופי האשמות הדדיים. האישה תתקוף אותו חזרה אולי בנושא אחר, והבעל יטען: אהה! אין לך מה להגיד, ולכן את מעבירה נושא... וכו' וכו'. עוד ויכוח עקר שלא יוצא ממנו כלום, כי משתתפיו עסוקים בלהגן על עצמם, להתעלם ממה שנאמר או לתקוף חזרה. הם לא פנויים בכלל להתעסק בתוכן.

אם הבעל רוצה באמת לפתור את הנושא, הוא חייב לוותר על הסגנון הזה, למרות התחושה הכל כך חזקה שלו שהוא באמת צודק. סטטיסטיקה מפחידה טוענת ששבעים אחוז מהזוגות רבים על אותו נושא במשך ארבע שנים (!!!). אחרי ארבע שנים, אגב, מן הסתם המריבה ממשיכה, ורק הנושא מתחלף...

זוג נורמטיבי ואוהב לא אמור לריב על אותו נושא במשך כל כך הרבה זמן. הסיבה היחידה שהם לא מצליחים להגיע להסכמה היא סגנון הדיבור הלא יעיל הזה.

המאמר לקוח מספרו החדש של הרב אייל אונגר 'שלום בבית'.  לרכישת ספרי הרב בהידברות שופס, היכנסו לכאן.

לרכישת ספרי זוגיות וחינוך ילדים, היכנסו לכאן.

תגיות:שלום ביתהררב אייל אונגר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה