עובדות ביהדות

תיבת נח: כל מה שרציתם לדעת על התיבה המפורסמת מהתנ"ך

נח מצטווה על ידי האלוקים לבנות תיבה גדולה עבורו ועבור בני משפחתו, כדי שעל ידה יינצלו מן המבול ששטף את העולם. לחצו כאן וקבלו מידע מרתק על התיבה המפורסמת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תיבת נח הינה תיבת עץ ענקית אותה הקים נח על פי ציוויו של אלוקים, מתוארת בהרחבה בספר בראשית. באמצעות התיבה ניצלו נח, בני משפחתו ובעלי החיים, מאבדון במבול, שהציף את כל פני הארץ.

הציווי לבנות את התיבה מובא בספר בראשית פרק ו' (י"ד-י"ט): "עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר, קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת הַתֵּבָה, וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ בַּכֹּפֶר. וְזֶה אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה אֹתָהּ: שְׁלשׁ מֵאוֹת אַמָּה אֹרֶךְ הַתֵּבָה חֲמִשִּׁים אַמָּה רָחְבָּהּ וּשְׁלשִׁים אַמָּה קוֹמָתָהּ. צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה וְאֶל אַמָּה תְּכַלֶּנָּה מִלְמַעְלָה וּפֶתַח הַתֵּבָה בְּצִדָּהּ תָּשִׂים תַּחְתִּיִּם שְׁנִיִּם וּשְׁלִשִׁים תַּעֲשֶׂהָ... וּבָאתָ אֶל הַתֵּבָה, אַתָּה וּבָנֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּנְשֵׁי בָנֶיךָ אִתָּךְ. וּמִכָּל הָחַי מִכָּל בָּשָׂר, שְׁנַיִם מִכֹּל, תָּבִיא אֶל הַתֵּבָה לְהַחֲיֹת אִתָּךְ, זָכָר וּנְקֵבָה יִהְיוּ".

את התיבה בנה נח לבדו ללא עזרת אדם, במשך 120 שנה. על פי ציווי הבורא, מרח נח על התיבה זפת מבפנים ומבחוץ כדי למנוע דליפת מים.  את העצים לבניה הביא נח מיערות-עד שגדלו ליד העיר בגדד. העצים, שנקראו "עצי גופר", היו חזקים ועמידים במים.

בתוך התיבה התגוררה משפחת נח (נח, אשתו נעמה, שלושת בניו ונשותיהם). מכיוון שהמבול החריב את היקום כולו, ציווה האלוקים לשמר מעט מכל מין ומין. ביום המבול התקבצו לפני התיבה זוגות זוגות מכל ברואי תבל – אפילו מן השדים – ונח הכניסם לתיבה. על נח הוטל לזון ולפרנס אותם במשך השהות בתיבה.

 

הוכחות היסטוריות לתיבת נח

ניתן לראות במבול עובדה מדעית. הרב דניאל בלס מציין כי נמצאו מאובנים ימיים כמו קונכיות ושלדי דגים בכל רחבי העולם, ואפילו במדברות שוממים ועל ראשי ההרים הגבוהים ביותר כמו הרי הרוקי והאוורסט. מה שמוכיח שכל היבשות כוסו בעבר בים.

כמו כן, בכל רחבי העולם נמצאו שרידי אוכלוסיות שלמות של בעלי חיים שהוכחדו, וזאת מלבד היכחדות הדינוזאורים. מה שמוכיח אסון טבע בקנה מידה עולמי שהכחיד את בעלי החיים בכדור הארץ.

הוכחה נוספת למבול ניתן למצוא על ידי מבט מדעי בהרים ובעמקים ובקניונים האדירים של כדור הארץ, מוכיח שאכן כדור הארץ עבר אסונות טבע בקנה מידה גלובלי, מצב המתואר כתנועת הלוחות הטקטוניים, ותואם פסוק מפורש בתורה שנאמר על המבול: "ויבקעו כל מעינות תהום רבה" (בראשית פרק ז, יא). למקורות המדעיים עליהם מתבסס הרב בלס, לחצו כאן.

 

עשרות עדויות מחוקרים ואנשים מן השורה על הימצאות מבנה עץ כמין ספינה מעל הרי אררט בגובה 4 קילומטר. הפרטים והמיקום תואמים בצורה נפלאה לתיבה ששימשה את נח בזמן המבול, כמסופר בחומש בראשית. הרב מנשה בן פורת מציג עדויות אלו בהרצאתו המרתקת. צפו:

 

צורתה התיבה: תיבה עם גג משופע? או כפירמידה

מידותיה ההנדסיות של התיבה היו: 300 אמה אורך, 50 אמה רוחב ו-30 אמה קומה. מכיוון שאורך האמה הוא כחצי מטר, אורכה של התיבה היה כ-150 מטרים, רוחבה כ-25 מטר, וגובהה היה כ-15 מטרים, גובה בניין בעל 5 קומות.

לתיבה היו 3 קומות. חז"ל מסבירים שהקומה העליונה הייתה למגורי נח ומשפחתו ולאכסון האוכל, האמצעית למגורי בעלי החיים והתחתונה לאחסון הפסולת.

היא נחלקה לשלושה קומות. העליונה שימשה למגורי נח ומשפחתו. באמצעית התגוררו בעלי החיים שהיו בתיבה. בקומה התחתונה נשמרה האשפה שהצטברה במשך ימי השהות בתיבה. שלושת הקומות היו מחולקים לתאים קטנים, המכונים "קינים". לתיבה היה "צוהר" פתח בצידה, סגור באמצעות מכסה. התיבה היתה משוחה באספלט ("כופר") מבפנים ומבחוץ כדי למנוע חדירת מים אליה. בראשו, היה גגה של התיבה באורך של אמה אחת בלבד, ועל כן ההבנה המקובלת היא כי גגה היה משופע. לעומת זאת, קיימים פירושים הסוברים שהתיבה כולה הייתה משופעת, בחתך רוחב בצורת מעוין. על פי האבן עזרא, צורתה של התיבה היתה כפרמידה, וזאת כדי להשיג יציבות במי המבול.

התיבה היתה שקועה במים, כאשר המפרשים חולקים ביניהם עד כמה היתה שקועה. לפי רש"י, התיבה היתה שקועה כ-5.5 מטר במים (11 אמה). לפי הרמב"ן, התיבה היתה שקועה בין מטר למטר וחצי בלבד. (בין שתי אמות לשלוש).

 

שאלות המתעוררות בנוגע לתיבת נח

סיפור התיבה מעורר מספר שאלות, ומפרשי התנ"ך מבארים את התשובות לכך. למשל: כיצד יכלה התיבה להכיל את המספר העצום של המינים החיים בכדור הארץ? כיצד יכלה התיבה להכיל מזון לכל בעלי החיים הללו לשנה שלמה? כיצד האוכל לא התקלקל במשך הזמן? כיצד העצים ושאר מיני הצמחים שרדו את המבול? במה הוזנו החיות הטורפות?

במסכת חולין (דף סג, עמוד ב) אמרו חז"ל: "מאה ועשרים מיני עופות טמאים יש במזרח, וכולן מין איה הן" - "איה" היא סוג של ציפור. חז"ל מלמדים אותנו מפורשות שיותר מ-120 מינים של עופות יצאו ממין בודד של ציפור ה"איה".

הרד"ל (רבי דוד לוריא) היה תלמידו המובהק של הגאון מוילנא, הוא חי לפני 200 שנה, והיה ממפרשי התלמוד. בפירושו, מציין הרד"ל את שינוי המינים על פי הגמרא וההלכה, ומבאר שנח כניס לתיבה רק את "שורשי המינים", כלומר אבות בעלי החיים, ואלו השתנו והתרבו למינים רבים ומגוונים רק לאחר יציאתם מהתיבה, והתפזרותם ברחבי העולם.

הרמב"ן, הכלי יקר ורבנו רבינו בחיי משיבים שמדובר בנס גלוי, ומעט הכיל את המרובה. גם רש"י מציין שהקדוש ברוך הוא כרת עם נח ברית והבטיח שהפירות שלא יתעפשו. האבן עזרא כותב שהחיות הטורפות והעופות הדורסים אכלו עשב, ורק לאחר המבול החלו לטרוף.

 

בזכות מה ניצל נח מן התיבה?

הכלי יקר מבאר את שלוש מעלותיו של נח: "לפי שדור המבול השחיתו בג', ע"ז גילוי עריות וגזל... נח היה גדור בשלשתן: צדיק - שלא היה גוזל אחרים, תמים - שהיה גדור מעריות... את האלקים התהלך - ולא פנה לאלהים אחרים".

על נח נאמר: "ולוקח נפשות חכם" – "זה נח, שזן ומפרנס את הבהמה... כל אחד ואחד מכל מין ומין האכילם מה שלמד, הגמל - תבן, והחמור - שעורים, וכן כולם". רבותינו מאריכים ומתארים את מסירותו של נח: "יש בהמה שהיא אוכלת בשעה אחת ביום, ויש בשתים ויש בשלש, ויש בשליש הלילה, ויש באמצעו, ויש בקרות הגבר... י"ב חדש בתיבה לא ראה שינה לא ביום ולא בלילה, שהיה עוסק וזן הבריות שעמו".

זוהי זכות הצלתו של נח מן המבול: החסד שעשה עם בעלי החיים. בילקוט תהילים (לז, תשכח) מובא כי אברהם אבינו שאל את מלכיצדק מלך שלם, שהיה שם בן נח: באיזה זכות יצאתם מן התיבה? השיב לו מלכיצדק: "בזכות הצדקה שעשינו שם". כה דברי המדרש: "אמר לו אברהם: 'ומה צדקה עשיתם בתיבה, וכי עניים היו שם?! והלא אלא היו שם אלא נח ובניו, ועם מי הייתם עושים צדקה?!', אמר לו: 'עם הבהמה וחיה ועוף. לא היינו ישנים אלא נותנים היינו לפני זה ולפני זה".

בהמשך המדרש מובא כי "אותה שעה אמר אברהם: 'ומה אלו, כיוון שעשו צדקה עם בעלי החיים ניצלו מן המבול, אני, אם אעשה צדקה וחסד עם בני אדם, שהם בצלמו של הקב"ה, על אחת כמה וכמה".

הרד"ק מבאר כי נח ניצל מהמבול בזכות שעבד את ה' וחינך כך את בניו. כה דבריו: "כמו שהתעסק בעבודת הא-ל, כן למד והרגיל את בניו שהוליד - לסור מדרכי הרשעים ולעבד את ה' ולדבקה בו, ושאם לא היו כך, לא היו ניצולים מן המבול".

 

חוקרים טוענים: "גילינו את תיבת נח". האמנם?

בתלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף צ"ו, עמוד א' מספרים חז"ל שסנחריב לקח נסרים מן התיבה, ובילקוט שמעוני פרשת בשלח, רמז רנ"ו מסופר על פרשנדתא, בנו של המן, שעשה כן.

שאלה המרתקת רבים היא: היכן נמצאת התיבה כיום? האם אכן חוקרים מצאו אותה ברבות השנים? קבוצת חוקרים נוצרים טוענת כי מצאה את שרידיה של תיבת נח בהר אררט במזרח טורקיה. קבוצה של 15 חוקרים אוונגליסטים מטורקיה ומסין ערכה חפירות בהר. הם פרסמו צילומים של שרידי עץ שהתגלו בגובה של כ-4,000 מטרים. החוקרים טוענים כי בדיקות פחמן שנערכו לממצאים העלו שהשרידים הם בני 4,800 שנים – התקופה שבה חי נח. 

חוקרים נוצרים בטוריה טוענים: "מצאנו את תיבת נח". האמנם? צפו:

רוצים לדעת עוד מה היה במבול? לחצו כאן.

לעובדות מרתקות נוספות על נח, לחצו כאן.

תגיות:מבולתיבת נח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה