חדשות בעולם

דיווח: איראן תודיע מחר על צעדים נוספים לצמצום מחויבותה להסכם הגרעין

על פי הדיווח של סוכנות הידיעות האיראנית "טסנים", הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן תודיע על התוכניות להגדלת מאגר האורניום המועשר ולהגברת תפוקת ייצור המים הכבדים בכור באראק

אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

איראן תודיע מחר (שני) על המשך צעדיה להפחתת המחויבויות שנטלה על עצמה בהסכם הגרעין. כך דיווחה היום סוכנות הידיעות האיראנית "טסנים".

על פי הידיעה, אנשי הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן יגיעו לכור המים הכבדים באראק וידווחו על צעדים מקדימים שננקטו לקראת השלב השני בצמצום מחויבויותיה של איראן להסכם. בין היתר, תודיע הסוכנות האיראנית על התוכניות להגדלת מאגר האורניום המועשר ולהגברת תפוקת ייצור המים הכבדים בכור באראק.

הדיווח האיראני מצטרף לאיום שהשמיע אתמול נשיא איראן חסן רוחאני, לפיו בכוונת ארצו להמשיך בצעדים לנסיגתה מהסכם הגרעין בהם החלה בחודש שעבר. רוחאני אמר את הדברים במהלך פגישת פסגה עם מנהיגי רוסיה, סין, טורקיה ומדינות נוספות באסיה שנערכה בטג'יקיסטן. לדבריו, איראן אינה מזהה "סימנים חיוביים" מצד המדינות שנותרו חתומות על ההסכם. "אנחנו לא יכולים להישאר היחידים בהסכם, חיוני שכל הצדדים החתומים עליו יפעלו להשיבו למסלול", הוסיף.

המועצה האיראנית העליונה לביטחון לאומי הודיעה בחודש שעבר על החלטתה להשעות חלק מההתחייבויות שאיראן קיבלה על עצמה בהסכם הגרעין. המהלך האיראני בא כצעד תגמול במלאת שנה לפרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין עליו הייתה חתומה ולאחר שהטילה על איראן סנקציות פיננסיות נוקשות, הפועלות להפחית את ייצוא הנפט שלה לאפס. בנאום שנשא בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית של איראן, הציב רוחאני אולטימטום של 60 יום למדינות החתומות על הסכם הגרעין, ואמר כי עליהן לעמוד בהבטחתן למנוע את פגיעת הסנקציות האמריקניות באיראן, במיוחד במגזרי הנפט והבנקאות. הוא הבהיר כי במידה ולא יעמדו בדרישות אלו – איראן תחדש את העשרת האורניום ברמה גבוהה ותחזור לפתח את כור המים הכבדים באראק.

כשבועיים לאחר מכן אמר דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קמאלבנדי, כי ארצו הגבירה פי 4 את ייצור האורניום ברמת העשרה נמוכה של 3.67%. הדובר ציטט בדבריו את מנהל מתקן העשרת האורניום בעיר נתנז, ואמר כי הצעד נעשה בהתאם להחלטת המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן.

מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, יוקיה אמאנו, אישר בשבוע שעבר כי איראן אכן הגבירה את קצב העשרת האורניום, אך ציין כי לא ברור האם הפרה בכך את התחייבויותיה בהסכם הגרעין. על פי ההסכם, לאיראן מותר להעשיר אורניום עד רמה של 3.67%, המיועדת לצרכים אזרחיים בלבד, והיא יכולה לשמור ברשותה אורניום מועשר בכמות של עד 300 קילוגרמים. קמאלבנדי טען בדבריו כי הצעד הנוכחי אינו כולל את העלאת רמת העשרת האורניום, וכי לא חל שינוי במספר הצנטריפוגות המעורבות בתהליך ההעשרה. הוא הוסיף כי איראן תגיע "בתוך מספר שבועות" למכסה של 300 קילוגרמים: "הצרכים הטכניים שלנו והוראותיהם של הבכירים יקבעו את צעדינו הבאים".

 

לריג'אני: ארצות הברית תקפה את מכליות הנפט

בתוך כך, יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לריג'אני, האשים היום את ארצות הברית כי היא זו שביצעה את המתקפה על מכליות הנפט במפרץ עומאן ביום חמישי האחרון. בישיבה פתוחה של המג'לס דחה לריג'אני את ההאשמות של הממשל האמריקני כי איראן היא העומדת מאחורי המתקפה. הוא טען כי ההאשמות והפעולות האמריקניות "משלימות את הסנקציות הכלכליות נגד איראן שלא השיגו את מטרתן". לדבריו, צעד דומה ננקט על ידי ארצות הברית במלחמת העולם השנייה, כאשר "האמריקנים תקפו את כלי השיט שלהם ליד יפן כדי להצדיק את העוינות נגדה". ארצות הברית, כידוע, הצטרפה למלחמה בעקבות מתקפת הפתע של מטוסי חיל האוויר היפני על הבסיס האמריקני פרל הארבור בהוואי ב- 7 בדצמבר 1941.

כזכור, בממשל האמריקני כיוונו את האצבע המאשימה לעבר איראן בכל הנוגע לתקרית החמורה של תקיפת מכליות הנפט הנורבגית והיפנית במפרץ עומאן. הראשון לעשות זאת היה מזכיר המדינה מייק פומפאו. הנשיא דונלד טראמפ הצטרף אליו שלשום. בראיון לרשת "פוקס ניוז", התייחס הנשיא לסרטון שפרסם צבא ארצות הברית, בו נראית ספינת סיור איראנית מתגנבת אל המכלית היפנית קוקוקה קורג'וס כדי להסיר ממנה מוקש שלא התפוצץ. בארצות הברית טענו כי כוח של משמרות המהפכה פעל להסרת המוקש כדי לטשטש ראיות למעורבותה של איראן. "איראן עשתה את זה, ואתם יודעים שהם עשו את זה בגלל שראיתם את הספינה", אמר טראמפ למראיינים.

יורש העצר של סעודיה, הנסיך מוחמד בן סלמאן, האשים אף הוא את איראן במתקפה במפרץ עומאן. בראיון לעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", שפורסם הבוקר, אמר הנסיך הסעודי כי "המשטר האיראני לא כיבד את נוכחותו של ראש ממשלת יפן בטהראן, ובמהלך שהותו בה הגיב על מאמציו [לתווך בין איראן לארצות הברית] בתקיפתן של שתי מכליות נפט, אחת מהן יפנית". הוא ציין כי ארצו "אינה רוצה מלחמה באזור" וכי "ידה מושטת לשלום". עם זאת, הדגיש, "לא נהסס לפעול מול כל איום על עמנו, ריבונותנו והאינטרסים החיוניים שלנו".

תגיות:איראןהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה