חדשות בעולם

ההסלמה במפרץ הפרסי: סעודיה מאשימה את איראן במתקפה על מכליות הנפט

בראיון לעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", אמר יורש העצר של סעודיה, מוחמד בן סלמאן, כי איראן היא שביצעה את המתקפה על מכליות הנפט במפרץ עומאן. הוא אמר כי ארצו אינה רוצה מלחמה באזור, אך לא תהסס לפעול מול כל איום: "הבעיה נמצאת בטהראן ולא בכל מקום אחר"

המפרץ הפרסי (צילום: שאטרסטוק)המפרץ הפרסי (צילום: שאטרסטוק)
אא

יורש העצר של סעודיה, הנסיך מוחמד בן סלמאן, האשים את איראן כי היא העומדת מאחורי המתקפה על מכליות הנפט במפרץ עומאן ביום חמישי האחרון. בראיון לעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", שפורסם הבוקר (ראשון), אמר הנסיך הסעודי כי "המשטר האיראני לא כיבד את נוכחותו של ראש ממשלת יפן בטהראן, ובמהלך שהותו בה הגיב על מאמציו [לתווך בין איראן לארצות הברית] בתקיפתן של שתי מכליות נפט, אחת מהן יפנית".

מוחמד בן סלמאן ציין כי ארצו "אינה רוצה מלחמה באזור" וכי "ידה מושטת לשלום". עם זאת, הדגיש, "לא נהסס לפעול מול כל איום על עמנו, ריבונותנו והאינטרסים החיוניים שלנו". הוא הבהיר כי "הבעיה נמצאת בטהראן ולא בכל מקום אחר. איראן היא זו שתמיד מסלימה את המצב באזור, ומבצעת התקפות טרור באופן ישיר או באמצעות המיליציות הכפופות לה".

הנסיך הסעודי, הנחשב על ידי רבים כמי שמנהל בפועל את ענייניה של הממלכה, אמר כי סעודיה דורשת מהקהילה הבינלאומית "לנקוט בעמדה נחושה מול משטר שואף התפשטות, התומך בטרור ומפיץ הרג והרס לאורך העשורים האחרונים, לא רק באזור אלא בעולם כולו". הוא הביע את תקוותו כי "המשטר האיראני יבחר להיות מדינה נורמלית ויפסיק את גישתו התוקפנית".

בהתייחסו למלחמה בתימן, אמר יורש העצר הסעודי כי המתקפה של המורדים החות'ים על נמל התעופה אבהא בוצעה בהכוונת המשטר האיראני, "עדות לגישתו ולכוונותיו המאיימות על ביטחון האזור ויציבותו". הוא הוסיף כי סעודיה תמכה בכל המאמצים למציאת פתרון פוליטי למשבר בתימן, "אך למרבה הצער המיליציה החות'ית מקדמת את האג'נדה של איראן, על חשבון האינטרסים של תימן ועמה".

בממשל האמריקני כיוונו את האצבע המאשימה לעבר איראן בכל הנוגע לתקרית החמורה של תקיפת מכליות הנפט הנורבגית והיפנית במפרץ עומאן. הראשון לעשות זאת היה מזכיר המדינה מייק פומפאו. הנשיא דונלד טראמפ הצטרף אליו שלשום. בראיון לרשת "פוקס ניוז", התייחס הנשיא לסרטון שפרסם צבא ארצות הברית, בו נראית ספינת סיור איראנית מתגנבת אל המכלית היפנית קוקוקה קורג'וס כדי להסיר ממנה מוקש שלא התפוצץ. בארצות הברית טענו כי כוח של משמרות המהפכה פעל להסרת המוקש כדי לטשטש ראיות למעורבותה של איראן. "איראן עשתה את זה, ואתם יודעים שהם עשו את זה בגלל שראיתם את הספינה", אמר טראמפ למראיינים. איראן, כזכור, מכחישה כל קשר.

ממשלת בריטניה הביעה את תמיכתה בטענה האמריקנית. שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, גינה את המתקפה על מכליות הנפט ואמר כי להערכת ארצו "האחריות להתקפות אלו מוטלת, כמעט בוודאות, על איראן". הוא הוסיף כי מדובר בדפוס פעולה איראני המערער את יציבות האזור, וקרא לטהראן לחדול מכל פעולותיה אלו. בגרמניה, לעומת זאת, הגיבו בספקנות. שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, אמר במסיבת עיתונאים כי אין די בסרטון הוידיאו כדי להצביע על איראן כאחראית לתקרית במפרץ.

ובתוך כך, רשת CNN דיווחה בסוף השבוע כי מספר שעות לפני המתקפה על 2 מכליות הנפט שיגרו כוחות איראניים טיל קרקע-אוויר לעבר כטב"ם אמריקני שטס באזור, אך הטיל החטיא את המטרה ונפל למים. הדיווח התבסס על גורם אמריקני בכיר, שטען כי הכטב"ם זיהה כלי שיט איראניים שמתקרבים למכליות הנפט. הוא לא הבהיר, עם זאת, האם זוהתה גם מתקפה מצד כלי שיט אלו על המכליות.

תגיות:איראןסעודיהדונלד טראמפהמפרץ הפרסימוחמד בן סלמאן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה