פיתוח האישיות

מצב רוח - המפתח לפיתוח האישיות

הבשורה הטובה היא שהיכולות שלנו הן יותר ממה שנראה לנו. כשאדם נמצא במצב רוח מרומם הוא יכול להוציא מעצמו כוחות ויכולות שהוא לא האמין שיש בו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

 יש תקופות בהן אדם מרגיש שהוא נישא על גלי הצלחה. כל מילה נאמרת לאדם הנכון, בזמן הנכון, בצורה הנכונה והוא מדהים את עצמו בעשייה שהוא לא האמין בה לפעמים, בקשרים המשפחתיים, בעבודה, או בקהילה. הכל נראה וורוד כל כך.

מצד שני לפעמים אדם מוצא את עצמו בתקופת שפל שבה שום דבר לא מצליח, הוא יותר מקלקל מאשר בונה ומה שניסה לעשות לא הצליח. הכל נראה שחור כל כך למרות שמדובר על אותו אדם עם אותם משאבים ולפעמים זה קורה באותו יום.

זו כמעט תעלומה, איך אותו אדם, עם אותם משאבים, מתפקד לפעמים בצורה חיובית כל כך ולפעמים בצורה שלילית כל כך?

המפתח להבנת העניין הוא מצב הרוח שבו אנו שרויים. מצב רוח ירוד גורם לאדם לפעול בצורה שמייצרת אחר המעשה רגשות אשמה, בעוד שמצב רוח מרומם גורם לאדם לפעול בצורה בה הוא גאה בעצמו על אותה עשייה. מצב רוח מרומם פותח את "כספת" המשאבים והתכונות החיוביות של האדם. במילים אחרות, מצב הרוח שלנו משפיע על רמת העשייה שלנו ואיכותה.

מצב רוח מרומם מגיע בעקבות התמקדות במחשבות חיוביות ויצירתיות. אחרי שיצרנו לעצמנו זווית ראייה חיובית, היא הובילה למצב רוח חיובי, מה שהוביל לעשייה חיובית, מה שהוביל לתוצאה חיובית, מה שהוביל שוב למצב רוח חיובי עוד יותר, שהוביל בתורו לעשיית יותר טובה, מה שהוביל לתוצאה משופרת ששוב שיפרה את מצב הרוח, מה ששוב תגבר את העשייה המצוינת שלנו, מה שהביא אותנו לתוצאות נהדרות. וכן על זו הדרך - מעגל ההצלחה.

* * *

הבשורה הטובה היא שהיכולות שלנו הן יותר ממה שנראה לנו. כשאדם נמצא במצב רוח מרומם הוא יכול להוציא מעצמו כוחות ויכולות שהוא לא האמין שיש בו. אך מצד שני לא פעם נדמה לנו שמצב הרוח הרגשי הוא לא תמיד בר שליטה. הוא נראה לנו חמקמק. אך זו טעות.

נדמה לנו שמצב הרוח שלנו הוא פועל יוצא של תהליך אוטומטי, וכך אנשים מתבטאים לא פעם "זה אני", או "אין לי כח", או "אני לא מרגיש שזה בא לי" וכל מיני אמירות שהמסר שלהן הוא שאני "נשלט" על ידי מצב הרוח וחסר השפעה עליו.

ננסה, אם כן, להראות שאנו יכולים להתערב ומחובתנו לעשות כן ולהשפיע על מצב הרוח שלנו. כן, אנו יכולים ליצור מצבים רגשיים שיכניסו אותנו לאווירה ותחושה של יצירתיות שתוביל לעשיה שתדהים גם אותנו.

לשם כך עלינו להבין ולהפנים שהפרשנות שלנו לגלגולי החיים היא לא מוחלטת והיא רק ענין של זווית ראייה. הענווה להכיר בכך היא מפתח לחיים יעילים יותר.

לדוגמה: "קיצצו לי עשרה אחוז מהמשכורת!". זו אמנם עובדה, אבל חשוב לזכור את מאמר הבעש"ט שהאדם חי הרבה במחשבות שלו (כתר שם טוב סימן ער"ה). ולענייננו, העובדה אכן קיימת אך התגובה לעובדה יכולה להתבטא במספר אופנים והיא תלויה במחשבה ובגישה של האדם לעובדת החיים שקיצצו לו במשכורת בעשרה אחוז.

העובדה אמיתית - קיצצו מהמשכורת, אבל החששות הם פרשנות. כלומר בהווה אנו מנסים לשער מה יתרחש בעתיד. על בסיס זה אנו מתפקדים ומתמקדים בעתיד כפי שנראה לנו שהוא עומד להתפתח. אבל זו כבר לא עובדה אלא רק השערה. הפרשנות לעובדות היא כעין צומת שבו צריך לבחור כיוון לנסיעה על ה"כביש המהיר" - הרגלי חיים אוטומטיים על בסיס הבחירה מהעבר.

כך ניתן לפרש את עובדת קיצוץ המשכורת כאמירה שנתחיל לוותר על סוגי הוצאות, נעבור דירה ונכעס על מי שלא שומר על הכללים החדשים של פרשיית "על המחיה ועל הכלכלה" החדשים.

מהמקום הזה אדם נכנס למצב רוח רגשי שלילי, הווה אומר: כעסים, תסכולים ומרירות, מה שיוביל לעשייה לא יעילה, התנהלות רעה ומרירה, יצירת אווירה לא נעימה אצל האדם בינו לבין עצמו ובינו לבין הקרובים אליו. כל זה מכניס את האדם למעגל קסמים של מצב רוח רגשי שלילי, עשייה שלילית ושוב פרשנות והשערה שהמצב בעתיד יהיה יותר גרוע ושוב מצב רוח שלילי ועשייה שלילית וחוזר חלילה, עד שנוצר סביבנו בית סוהר של מחשבות, רגשות ועשייה שליליים.

לעומת זאת, יש אפשרות לשער את העתיד בצורה שונה ולהתמקד בהדגשים אחרים סביב אותה עובדה. אמת, לא נעים שהורידו לנו עשרה אחוז מההכנסה, אך לפחות יצפו ממנו לפחות. יהיה יותר פנאי לתחומים אחרים שנוכל לפתח, קשרי משפחה, קהילה ולימודים. נוכל גם לחפש מקור הכנסה נוסף מהצד. זו פרשנות והשערה חדשה של איך המצב עתיד להיות בעקבות השינוי בעובדות החיים.

שתי הפרשנויות יכולות להיות נכונות, הראשונה (שלילית) והשנייה (חיובית), אך השאלה היא על מה נשים דגש ובמה נתרכז.

איננו יודעים מה יהיה בעתיד וזה לטובתנו, כי כך "הרשות נתונה לאדם" (אבות ג') לייצר את העתיד שלו, אך יצירת העתיד מתחילה מהמח ולאחר מכן בעשייה. הצומת להיכן נפנה, מתחיל בגישה שלנו לחיים, והתפקוד שלנו בהמשך הוא הנסיעה על מסלול החיים שבו בחרנו.

האדם יכול להיות יותר מעובדות החיים שלו, אף שלפעמים נדמה לו שהוא מוגבל בתוכן, וכפי שמלמד אותנו הגר"ח שמואלביץ בספרו "שיחות מוסר", כיצד בדורו של רבי יהודה ברבי אילעי הצליחו שישה אנשים להתכסות בטלית אחת (סנהדרין כ')? והרי לפי העובדות זה לא ייתכן. אך כאשר אדם משנה את הפרשנות שלו שלו על החיים ולא מתרכז במחשבה שעובדות החיים שלפניו הן מחסום, אלא חושב איך הוא "מעל" עובדות החיים, הוא מפתיע את עצמו ומגיע להישגים אותה לא ראה כאפשריים.

אם לא ניקח אחריות על המחשבות שלנו יהיה מי שייקח את האחריות על המחשבות שלנו. החברה, האנשים שסביבנו כבר יחדירו לנו את הפרשנויות שלהם על המציאות. הם יאמרו שיש סיבה לדאגה, הם יאמרו שאין לנו סיכוי להצליח בחברה, הם ייתנו את הפרשנויות שלהם לחיים שלנו. אם לא אנחנו נבחר את הגישה שלנו לחיים, יהיה מי שכבר יכניס אותה לחיינו. אין "בור ריק", אלא או מחשבות שלנו, או מחשבות וגישות של אנשים אחרים.

לכן הבקשה הראשונה בתפילת העמידה הינה על הדעת! להתברך מבורא עולם שנוכל לבחור את הבחירות הנכונות בחיים וזה תלוי רבות בדעות ובגישה על החיים.

שכן העובדות אמנם קיימות, אבל הרשות והבחירה נתונה בידינו. נזכור אם כן שגישה חיובית מייצרת מצב רוח מרומם, ומצב רוח מרומם פותח את "כספת" הכישרונות והתכונות החיוביות שבנפש. נפנים שגמישות מחשבתית מסייעת לאדם לזהות את הכישרונות בהם ניחן, ולהבין שהוא מסוגל להשיג הרבה יותר ממגבלות החיים.

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל anat@htv.co.il

תגיות:מצב רוחפיתוח האישיותהצלחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה