חדשות יהדות

לודז’, פולין: נחשף קברו של מחבר "פרדס יוסף"

במסע שערכו לאחרונה שליחי מכון "אור הגנוז" לפולין, התגלה בבית העלמין היהודי של לודז' קברו של הרב יוסף פצנובסקי זצ"ל, מחבר ספרי "פרדס יוסף" על התורה. קבר נוסף שנחשף הוא קברו של הרב אברהם אלעזר רוטנברג זצ"ל, אחת מדמויות המופת של חסידי גור בלודז'

מצבת בעל ה"פרדס יוסף" (קרדיט: מכון "אור הגנוז")מצבת בעל ה"פרדס יוסף" (קרדיט: מכון "אור הגנוז")
אא

בבית העלמין היהודי בעיר לודז' שבפולין נחשף לאחרונה קברו של הרב יוסף פצנובסקי זצ"ל, מחבר ספרי "פרדס יוסף" על התורה, שנפטר בתקופת השואה בגטו.

הקבר אותר במסגרת מסע מיוחד שערכו שליחי מכון "אור הגנוז" לפולין, במטרה לחשוף קברי צדיקים ולהביא לשמירתם. המקום המדויק בו נקבר הרב פצנובסקי בתוך בית העלמין לא היה ידוע, מכיוון שהרישום אודות פטירתו בשנות המלחמה לא שרד ברישומים של בית הקברות. ציון הקבר התגלה באקראי על ידי הרב מרדכי קנובלביץ, במהלך חיפושים מקיפים בין שרידי קברי הגטו. לוח האבן, שנחבא בין שיחים קוצניים, דהה כבר מרוב ימים. לאחר ניקוי וצביעת האותיות התברר כי מדובר בקברו של בעל ה"פרדס יוסף". בעקבות חשיפת הקבר, קיבל על עצמו מכון "אור הגנוז" לשקם את הקבר ולהעמיד במקום מצבה מחודשת וראויה.

הרב פצנובסקי זצ"ל היה מחסידי גור, צאצא לגאון רבי יעקב מליסא, בעל ה"חוות דעת" ו"נתיבות למשפט". הוא היה מחשובי תלמידי החכמים והחסידים בעיר פאביניץ ולאחר מכן בלודז', בהן התגורר לאחר נישואיו. למרות עיסוקו בסחר בעצים, הוא הקדיש את עיקר זמנו ללימוד ולכתיבת ספריו והיווה בכך דוגמה לרבים. חיבורו "פרדס יוסף" על התורה – המכיל ליקוט רחב של פירושים, שאלות ותשובות וחידושים על סדר פרשיות התורה – הפך לנכס צאן ברזל בכל קהילות ישראל.

בפרוץ מלחמת העולם השנייה, הועבר הרב עם שאר יהודי לודז' לגטו, שם המשיך בשקידתו המופלאה, עד לפטירתו, ימים מספר לאחר פטירת זוגתו. בעקבות גילוי המצבה התברר כי בניגוד למה שהיה ידוע עד כה, תאריך פטירתו חל ביום ב' בסיון תש"ב ולא בכ"ה באייר.

בנסיעתם ללודז', הצליחו שליחי "אור הגנוז" לחשוף גם את קברו של הרב אברהם אלעזר רוטנברג זצ"ל, שכונה בלודז' "רבי אלעזר מורה הוראה". רבי אלעזר היה בנו של הרב פנחס אליהו רוטנברג זצ"ל, רבה של פילץ, שכונה "רבי פינטשע", שהיה בן אחיו של האדמו"ר הראשון מגור, הרב יצחק מאיר אלתר זצ"ל (בעל חידושי הרי"ם).

מקום מנוחתו של רבי אלעזר, בכניסה לאוהל רבי ישעיה שפירא זי"ע מבלנדוב, לא היה ידוע, כיוון שהמצבה שנפלה ממקומה הייתה הפוכה על פניה, ומקום קברו לא הופיע ברישומים הרגילים. חיפוש מקיף ברישומים הפנימיים הביא לאיתור מקום הקבר, ומצבת האבן הכבדה הורמה בכוחות משותפים.

"רבי אלעזר מורה הוראה" היה דמות מופת של גאון וחסיד, שפיארה את השטיבל החסידי הגדול של לודז' שברחוב פולנוצנה 6, ה'גובערנא שטיבל' – השטיבל המחוזי. הוא נסתלק זקן ושבע ימים ביום כ"ח בניסן תרע"ח, לאחר תום מלחמת העולם הראשונה. חשיפת קברו עוררה התרגשות גדולה, גם לאור העובדה כי יום מציאת קברו – כ"ח בניסן – הוא יום היארצייט המאה ואחד לפטירתו.

קברו של "רבי אלעזר מורה הוראה" (קרדיט: מכון "אור הגנוז")

תגיות:פוליןקבר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה