חדשות בארץ

הפיגוע בברקן: בית המשפט הרשיע את אם המחבל באי מניעת פשע

אמו של המחבל, שביצע באוקטובר 2018 את הפיגוע באזור התעשייה ברקן, הורשעה בכך שידעה כי בנה מתכוון לבצע פיגוע אך לא פעלה למנוע את זממו. בפיגוע נרצחו נרצחו זיו חג'בי וקים לבנגרונד הי"ד

זירת הפיגוע בברקן (צילום: פלאש 90)זירת הפיגוע בברקן (צילום: פלאש 90)
אא

בית המשפט הצבאי בסאלם שבשומרון הרשיע היום (חמישי) את אמו של המחבל אשרף נעאלווה, שביצע באוקטובר 2018 את הפיגוע באזור התעשייה ברקן, בו נרצחו קים לבנגרונד וזיו חג'בי הי"ד. האם, ופאא נעאלווה, הורשעה באי מניעת פשע. על פי כתב האישום, היא ידעה כי בנה מחזיק בנשק ושמעה אותו מתאמן בו סמוך לביתם. בנוסף, כשבועיים לפני הפיגוע הוא ציין בפניה כי מאס בחייו וכי הוא מתכוון לבצע פיגוע ולמות כ"שהיד". המחבל הזהיר את אמו כי הצבא עלול לחפש בביתם, והיא עדכנה על כך את בעלה. היא ניסתה להזהיר את בנה, אך לא מסרה על כוונותיו לאף גורם ולא פעלה למנוע את הרצח. בהחלטת בית המשפט נכתב כי "ערך חיי אדם גובר במקרה כזה על קשרי המשפחה" וכי במעשיה של האם "לא היה באופן סביר כדי למנוע את ההוצאה לפועל של מזימת בנה".

כתבי אישום נוספים הוגשו נגד אחיו ואביו של המחבל. האח מואשם בכך שקיבל מאמו את הפרטים על כוונת המחבל לבצע פיגוע. בנוסף, מיוחסת לו עבירה של שיבוש הליכי משפט, בכך שלאחר הפיגוע הוא ניסה להסתיר את מכשיר ההקלטה של מצלמות האבטחה בביתם. אב המשפחה מואשם אף הוא בעבירות של אי מניעת עבירה ושיבוש הליכי משפט.

עורך הדין חיים בלייכר מארגון חוננו, המייצג את משפחות הקורבנות, הגיב על החלטת בית המשפט הצבאי: "בית המשפט הרשיע את אם המחבל מעל ומעבר לכל ספק בכך שידעה שהמחבל תכנן לבצע פיגוע והתאמן לזה. היא לא עשתה מה שמוטל עליה בשביל לעצור את זה, וגם כשהיא אמרה לו לא לבצע את הפיגוע זה נבע מתוך פחד על הבית שלה. המשפחה שגידלה את המחבל היא חלק מהסיפור הזה. הם לא מצטערים על מה שקרה, כי לא אכפת להם על מותם של יהודים".

בלייכר הוסיף כי על בית המשפט להחמיר בעונשה של האם: "החמרה בעונש פירושה הצלת חיים של כולנו. צריך להרתיע גם את הסביבה של הטרור, זו הדרך היחידה לעצור אותו. בקרוב יהיו טיעונים לעונש. אנחנו נגיש גם תחשיבי נזק, נגיש את דברי המשפחות, ונקווה שבית המשפט גם יחייב אותה בתשלום פיצויים גבוהים למשפחות, ובהמשך גם את אביו של המחבל ואחיו".

רפי לבנגרונד, אביה של קים הי"ד, אמר: "אנחנו יודעים גם שהאח והאבא שותפים. בעקבות הרשעתה של האם, אנחנו מקווים שהעונש שהיא תקבל יהיה בהתאם. הוכח מעל כל צל של ספק שהיא הייתה שותפה לרצח של הבת שלי. זה לא יסתיים בזה, על סמך ההכרעה פה אני מתכוון לתבוע אותם גם אזרחית. הם עשו הרבה נזק – לא רק שרצחו את הבת שלי, הם הרסו לי את הבית, הרסו את החיים לנכד שלי, לחתן שלי ולאשתי". 

כזכור, ב- 13 בדצמבר 2018 חוסל המחבל על ידי כוחות הביטחון. בתום מצוד ארוך, שכלל פעילות מודיעינית ומבצעית נרחבת, הגיעו כוחות צה"ל, הימ"מ והשב"כ לבית במחנה הפליטים עסכר בשכם, בו הסתתר המחבל. מהחקירות שניהל השב"כ עלה כי המחבל מתכונן לבצע פיגוע נוסף. נעאלווה היה חמוש, ובתום קרב יריות קצר בינו לבין הכוחות הוא נהרג.

מספר ימים לאחר חיסולו, הרס צה"ל באופן חלקי את ביתו של המחבל בכפר שוויכה שבאזור טול כרם. ההריסה החלקית בוצעה בהתאם לצו שהוציא מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, שכלל את קומת המרתף וקומת הקרקע בלבד. לפני כחודשיים דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים כי הבית נמצא בשלבי בנייה מחדש.

תגיות:טרורהפיגוע בברקן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה