חדשות בארץ

פולין: בוטל ביקורה של משלחת ישראלית רשמית

המשלחת, בראשותו של מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, הייתה אמורה לדון בהשבת הרכוש היהודי הגזול בפולין, אך בוורשה מסרבים לדון בסוגיה זו

דגלי ישראל ופולין (קרדיט: שאטרסטוק)דגלי ישראל ופולין (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

פולין הודיעה הלילה (שני) על ביטול ביקורה של משלחת ישראלית רשמית שהייתה אמורה להגיע היום לוורשה. המשלחת, בראשותו של מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, אבי כהן-סקאלי, נועדה לדון בהשבת הרכוש היהודי בפולין שנגזל בתקופת השואה. בהודעה שפורסמה על ידי משרד החוץ הפולני נאמר כי הביטול בא "לאחר שהצד הישראלי ערך ברגע האחרון שינויים בהרכב המשלחת, שהעידו על כך שהשיחות יתמקדו בעיקר בנושאים הקשורים להשבת רכוש" – סוגיה שבוורשה מסרבים במשך שנים לדון בה.

על פי הדיווח הבוקר ב"ישראל היום", גורם מדיני מתח ביקורת על המשרד לשוויון חברתי והעומדת בראשו, השרה גילה גמליאל, בעקבות ההודעה הפומבית שפורסמה אתמול מטעם המשרד לפיה המשלחת תדון בפולין בהשבת הרכוש היהודי הגזול. בהודעת המשרד נאמר כי צאתה של המשלחת הינו "הישג מדיני חשוב וחסר תקדים המהווה שיא של עבודת מטה מאומצת שהתקיימה ב- 4 השנים האחרונות, וכי "בשנים אלו גובשה תוכנית עבודה סדורה להשבת רכש יהודי מול חמש מדינות יעד, ובהן פולין, זאת בשיתוף משרד החוץ ואיל"ר (ארגון יהודי להשבת רכוש)". גמליאל מצדה אמרה כי "ממשלת ישראל רואה בהשבת הרכוש היהודי ובקידום זכויות שורדי השואה צו מוסרי מחייב של מדינת היהודים. שום גורם, מדיני או אנטישמי, לא יעצור אותנו מקיום הצו החשוב הזה. בארבע השנים האחרונות הייתה לי הזכות להוביל את המאמצים הללו, ובקרוב נוכל לדווח על תוצאות ממשיות". הגורם המדיני בישראל הגיב באומרו כי מדובר ב"טעות קשה" של המשרד לשוויון חברתי: "היה סיכום שקט עם הפולנים שהנושא יידון, אך לא היה צריך לתת לו פומבי".

על רקע עליית כוחו של הימין הקיצוני בפולין, והבחירות שייערכו במדינה בסוף החודש, פרץ בימים האחרונים גל מחאה נגד חוק אמריקני חדש הקובע כי ניתן יהיה להשיב רכוש יהודי שנבזז במהלך מלחמת העולם השנייה בוורשה. אלפי אנשי ימין קיצוני צעדו שלשום ברחובות ורשה וקראו קריאות בגנותה של ארצות הברית ונגד התביעה לפצות את הקורבנות היהודים. מסר דומה הועבר על ידי ראש ממשלת פולין, מטיאוש מורבייצקי, איש מפלגת הימין השמרנית "חוק וצדק" (PIS) במהלך עצרת בחירות כאשר אמר: "לא נאפשר פיצויים על נזק לאף אחד, מכיוון שאנחנו אלה שספגנו נזק".

הסערה התורנית ביחסי פולין-ישראל מצטרפת למשבר שפרץ בחודש פברואר ביחסי שתי המדינות בעקבות התבטאותו של ממלא מקום שר החוץ, ישראל כץ, שאמר כי "היו פולנים רבים ששיתפו פעולה עם הנאצים". כץ הצטרף לדברים דומים שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך תדרוך לכתבים בוורשה, אך הוסיף גם ציטוט מדברים שאמר ראש הממשלה המנוח, יצחק שמיר, לפיהם "הפולנים יונקים את האנטישמיות עם חלב אימם". ראש ממשלת פולין הגיב כי דבריו של כץ "לא מתקבלים על הדעת, מגונים וגזעניים לחלוטין", והודיע לאחר מכן על ביטול השתתפותה של ארצו בוועידת וישגרד שהייתה אמורה להתכנס בישראל. עקב כך בוטלה הוועידה.

כזכור, בתחילת השנה שעברה נחקק בפולין חוק השואה, האוסר לומר כי פולין או העם הפולני שיתפו פעולה עם הנאצים במהלך השואה. ביוני 2018 – בעקבות לחץ ישראלי ואמריקני – תוקן החוק ביוזמתו של מורבייצקי, והבית התחתון של הפרלמנט הפולני השמיט ממנו את הסנקציה הפלילית, שקבעה כי מי שיעבור על החוק יהיה צפוי לעונש של 3 שנות מאסר.

תגיות:פוליןהשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה