פיתוח האישיות

הרגשות השליליים שלנו הם דווקא משהו... חיובי

האמונה היא לא שהאדם לא אמור להרגיש רע, אלא האמונה היא שגם אם הוא מרגיש רע - הוא מאמין שיש מסר שהוא צריך ללמוד, ואיתות שהוא צריך להפנים מהרגשות השליליים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יום יום אני נתקל בשיחותי ובפגישותי בבני אדם החווים רגשות שליליים. כולנו חווים רגשות כאלו, כאשר לכל אחד יש הדרך שלו כיצד הוא מתמודד עמם.

לעיתים אדם חש שהוא לחוץ. הלחץ בא לידי ביטוי בדופק לב מהיר, הזעה ומחשבות מלחיצות. אלו הן "תחושות" לחץ, אך לעומת זאת יש רגשות, שלא תמיד באים לידי ביטוי חיצוני.

לדוגמה, אדם שנמצא בלחץ, אך אינו נותן לביטויים החיצוניים להופיע, נראה כלפי חוץ, ואולי אף כלפי עצמו, כאדם רגוע ושליו. אך למען האמת, הוא פשוט לא מודע ללחצים שבהם הוא נתון. גם אם זו לא תחושה ניכרת – זה כן רגש סמוי. ניתן לדמות זאת ל"כספת" הנמצאת בנפש, בה נאגרים ונכלאים אותם הלחצים. אמנם, רגשות הלחץ הנאגר לא יבואו לידי ביטוי מיידי, אך תוצאותיהם עלולות להיות קשות אף יותר. ייתכן, חלילה, שאצל אותו אדם יתפרצו פתאום אולקוס, מעי רגיז, הפרעות נשימה, לחץ דם גבוה או כל מחלה אחרת המושפעת גם מן הנפש. לחילופין, אותו אדם הופך בשלב מסוים עייף ושחוק נפשית, אולי אף סובל מדיכאון ללא שיש אירוע מסוים שאנו יכולים לומר שהוא שגרם לכך. כל זאת לא קרה בבת אחת, אלא מתוך רגשות שליליים שלא טופלו כראוי, ושהלכו והצטברו בשעה שאותו אדם שכנע את עצמו שהוא אינו מהנעלבים ואינו מהנלחצים... כך הוא אמר לעצמו, אך בינתיים - רגש הלחץ השתחל לו מאחורי הקלעים למקום חשאי, ושם הלך ותפח עד ההתפרצות ההרסנית.

* * *

אז כיצד מתמודדים עם רגשות שליליים?

הרגשות השליליים אינם אויבים שלנו, ואנחנו לא צריכים וגם לא מסוגלים למגר אותם. להיפך, אם ננסה להדחיק אותם ולהתעלם מהם, הם רק יחריפו ויעיקו עלינו יותר. לדוגמה, אדם היודע שאם הוא יצליח לדבר בציבור, הדבר יועיל לו להתקדם במקום עבודתו או ביעדיו השונים בחיים, אך הוא נמנע מכך בשל התחושה השלילית העלולה להתלוות לכך - מפחד מהפחד, מפחד להרגיש רע. ההחלטה להימנע מהפחד על ידי הימנעות מלדבר בציבור אולי מקלה עליו בטווח המיידי, אך מקשה ומכבידה עליו בהמשך, שכן בכך הוא מקבע את הזהות שלו כאדם שלא מדבר ברבים, וזו התדמית שלו בעיני עצמו, אותה הוא גם משדר כלפי חוץ. התקדמותו תיתקע עוד יותר.

הדרך להתמודד עם רגשות שליליים היא להתייחס לרגש השלילי כאל מצפן המכוון אותנו כיצד לנהוג. לדוגמה, יש לאדם ערך חשוב בעיניו, לתרום לזולת. זה האידיאל שלו. והנה, יום אחד הוא היה קצת עייף, וויתר על הפעילות הזו. לאחר מכן הוא עלול להרגיש רע עם עצמו, אולי יחוש כעס על עצמו, רגשות של אכזבה ותסכול יציפו אותו. זאת למה? דווקא כי יש לו ערך כה חיובי. חשוב לו לעמוד במטרה זו עד כדי כך שברגע שהוא לא עמד ברף הערכי שהציב לעצמו - הוא מתחיל להרגיש רע עם עצמו. נמצא אפוא כי הרגש השלילי מאותת לו על סטייה מערכיו, וכך הוא יכול להשתמש באותו רגש כדי לחזור למסלול. הרגש השלילי תרם לו בכך שהוא החזיר אותו למסלול. הרגש השלילי הוא איתות שהאדם סטה מהערכים שלו, וכעת, בעקבות ההרגשה הרעה, הוא חוזר למסלול הערכים שלו.

במקום לחשוש מרגשות שליליים, נוכל להעניק לרגשות שלנו משמעות של "מדד" - לערכים שלנו, לזהות שלנו, לתדמית שלנו בעיני עצמנו ובעיני אחרים.

אם אדם חוזר לביתו ומרגיש תסכול בעקבות אי הצלחה במהלך היום, והוא לא יודע להתמודד עם הרגש השלילי, הוא "בורח" מהרגש, לדוגמה, על ידי ה"מטפל" הבכיר שנמצא בביתו. הקליניקה נמצאת במטבח, למטפל קוראים מקרר, ובאמצעותו הוא בורח מהרגשות שלו...

ההתנהלות הנכונה היא לא להיבהל מהרגש השלילי. אדרבה, לפעמים אפילו כדאי לשהות בו קצת. נשהה בו, נתחבר אליו. כמו ילד קטן שזקוק לתשומת לב, כך הרגש השלילי – זקוק למעט תשומת לב. כשאנו נבהלים מהרגש השלילי - אנחנו מגיבים באימפולסיביות, תגובה שלאחר מכן אנו מרגישים רגשות אשמה בעקבותיה.

בואו נחווה את מה שאנו מרגישים באותו הרגע, וכך נפיק את המסר הרצוי בעת הזו. האדם חזר לביתו והוא מתוסכל בגלל שהיום שלו לא היה מוצלח. מדוע היום שלו לא היה מוצלח? בגלל שהוא הסיח דעת יותר מידי לשיחות טלפון, בגלל שהוא לא היה מאורגן, בגלל שהוא היה עסוק בוויכוחים עם אנשים ועוד.

הרגש השלילי מאותת לנו היכן אנחנו פועלים בצורה לא יעילה לנו בשלב הזה של החיים שלנו. הרגש אמנם לא נעים, אך ההתמודדות עמו היא לא להסיח דעת ממנו, אלא ללמוד ממנו. להבין מה המסר שהוא רוצה להעביר לנו, כדי שנפסיק לחוש זאת.

נתבונן מה אנחנו צריכים לעשות בצורה שונה על מנת לא להרגיש שוב הרגשה דומה. לפעמים האדם מתוסכל, היות שהשאיפות שלו לא באות לידי מימוש, אך בפועל הוא דווקא מתפקד בצורה יעילה ואין צורך לעשות מאומה, הוא בדרך הנכונה, אלא שהיו לו ציפיות מוגזמות מעצמו, כמו חישוב לא נכון של הזמן הנחוץ למשימה כלשהי או הגדרת יעדים גדולים מדי יחסית למצבו הנוכחי. בעקבות הרגש השלילי האדם מגיע למסקנה שהוא סובל מחשיבה לא פרופורציונאלית ולא מידתית.

גם זו מסקנה נכונה הנולדת מתוך הרגשה שלילית: לשנות את כיוון החשיבה, ולהיות מרוצים מעצמנו וסבלניים יותר עם עצמנו.

* * *

לסיכום: הדרך להתמודד עם רגשות שליליים היא קודם כל לזהות את ההרגשה השלילית. אחר כך, במידת האפשר, אפשר לשהות בה ולא למהר לנטרל אותה, ואחר כך לזהות מה בחיים שלנו לא מתנהל כראוי, שלכן אנו מרגישים פעם אחר פעם אותו רגש שלילי.

הנחת היסוד היא שרגשות שליליים הם איתות של הנפש שיש משהו לא נכון במסלול שאנחנו נוסעים עליו, או במעשים שעשינו ושגרמו לנו לצאת עם הרגשה שכזו.

האמונה היא לא שהאדם לא אמור להרגיש רע, אלא האמונה היא שגם אם הוא מרגיש רע - הוא מאמין שיש מסר שהוא צריך ללמוד, ואיתות שהוא צריך להפנים מהרגשות השליליים.

אמור מעתה, הרגשות ה"שליליים" הם עוד כלי חיובי שהעניק לנו הבורא על מנת לחיות נכון יותר ולהצליח!

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל anat@htv.co.il

תגיות:פיתוח האישיותרגשות שליליים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה