השבת שלי

"ביום שישי בצהריים יוצאים לפארק עם הילדים": השבת של הודיה גור אריה

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי, ואיך נראה שולחן השבת שלכם? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: הודיה גור אריה, אם ל-5 קטנטנים, מספרת על השבת שלה

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת בשבילי היא הזמן לשבת עם הילדים ולדבר איתם בגובה העיניים. להתייחס לכל אחד באופן אישי ולעבור איתו על מה שהביא מבית הספר או הגן".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"ביום רביעי אני עורכת קניות, ובחמישי בבוקר את מבשל הכל. יש לי 5 ילדים קטנים, שהגדול מביניהם הוא בן 6, ולכן ברור לי שברגע שהם מגיעים הביתה בשישי בצהריים, אי אפשר לעשות שום דבר. ביום שישי הבית כבר מוכן לחלוטין, ואני מנצלת את הזמן של הבוקר לסידורים אישיים. בנוסף, התרגלתי מבית הוריי לכך שבשישי בצהריים אוכלים מרק תימני עם פיתות וכמה סוגי חילבה, ואמא שלי מוסיפה לזה לפעמים גם קוסקוס ושניצלים. זה ממש טקס שבו כולם באים לבקר, ולפעמים מביאים גם את החברים. לכן גם אני מבשלת מידי פעם מרק תימני בשישי בבוקר, והילדים נהנים לאכול אותו לארוחת הצהריים. בפעמים אחרות, אני אוהבת לנצל את ימי שישי ליציאה עם הילדים. אנחנו אוספים אותם ישירות מהגן, ויוצאים ביחד לפארק, למסעדה או לביקור אצל ההורים. אנחנו נהנים ביחד כמה שעות, ואז חוזרים הביתה שמחים ורגועים, להכנות האחרונות שלפני שבת".

תארי את התפריט השבתי שלכם

"מכיוון שהילדים שלנו הם קטנים, אי אפשר לגוון יותר מידי עם התיבול. אני מכינה אוכל די פשוט, והעיקר שהם יאהבו ויאכלו. מעניין לראות שאצל ההורים שלי או בגן, הם אוכלים את הכל, אבל דווקא בבית מתחילה הבררנות. יש לנו הרבה סלטים חיים - שומר, קולרבי, צנון, כרוב במיונז, סלרי, בצל ירוק, חסה, וגם סלטים חריפים יותר, כמו גזר מתובל וזיתים כבושים, עבורי ועבור בעלי. התרגלתי לראות שפע וצבעוניות של סלטים בבתים מרוקאים בהם התארחתי, ולכן החלטתי לאמץ את הדבר גם בביתי. לסעודה אנחנו מכינים דג מרוקאי, ולמנה עיקרית אוכל פשוט של בשר או עוף עם פחמימה. לפעמים אני מכינה לילדים אפילו פסטה או פתיתים לשבת, בגלל שזה האוכל האהוב עליהם, והם שמחים בו".

"בשבת בבוקר הארוחה היא חלבית, ואנחנו מכינים לקראתה פלטת גבינות קשות - קממבר, גאודה, פיקורינו ועוד. יש גם תפוחי אדמה, ביצים קשות, גבינות רכות והרבה סלטים. אחרי הארוחה העשירה הזו, מגיע טקס הגלידה. אנחנו מביאים שלושה סוגי גלידות וכמה סוגי גביעים, וכל ילד בוחר את מה שהוא אוהב ונהנה מהפינוק המיוחד של שבת".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"בדרך כלל השולחן הוא רועש, עם הילדים שצוחקים, קופצים, משתוללים וגם רבים. בין לבין, בעלי ואני מנסים לאכול, כשהתינוק אצלי בידיים, וכל ילד צריך שיביאו לו משהו. אחר כך התינוק עובר לידיים של בעלי, וגם לי יש קצת זמן לשבת ברוגע. הקטנים יותר, שאכלו בזמן שהוא היה בבית הכנסת, באים עכשיו לנשנש עוד קצת, והגדולים, שהלכו אליו לקראת סוף התפילה, אוכלים את הארוחה יחד איתנו. בערבי הקיץ לפעמים המצב הוא שקט יותר, מכיוון שהקטנים נרדמים מוקדם. אני אישית נהנית מהרוגע, אבל בעלי עדיין שמח לראות את כולם ערים בשולחן. היו פעמים שאמא שלי הציעה שתיקח כמה מהילדים אליה לשבת, אבל על אף כל הבלאגן, אני לא מסוגלת לדמיין את שולחן השבת בלעדיהם".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"כשאני הולכת לישון את שנת הצהריים. הילדים ישנים יחד איתנו, ובשבת יש להם פינוק מיוחד - לישון ליד אמא. בעלי עובר לישון על הספה בסלון, ובכל פעם שני ילדים נשארים איתי ואחד מגיע אליו. עבורי זהו זמן מיוחד בשבוע, שבו אני יודעת שאפשר לנוח".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"עוד לפני הסעודה, בזמן שכולם משחקים על הרצפה, אני לוקחת אליי כל ילד בנפרד, ויושבת איתו על מה שהביא מתלמוד התורה או הגן. אנחנו עוברים על הפרשה והציורים, מתלהבים כולם ביחד מכל יצירה, ומספרים מה היה במהלך השבוע. זהו זמן מיוחד לכל ילד להיות עם אמא, ולגדולים יותר יש גם זמן מיוחד עם אבא, כשהם יושבים לידו בבית הכנסת. מעבר לכך, אין אצלינו ממתקים במשך השבוע, ורק לשבת אנחנו קונים גלידה וחטיפים. בעלי גם משתדל לקנות להם לכל שבת איזשהו משחק קטן, שיהיה חדש ומשמח עבורם. בשבתות שבהן מזג האוויר יפה, אני יוצאת עם הילדים לגן השעשועים במקום לנוח, אנחנו לוקחים לשם חטיפים, ונהנים לפגוש חברים ולשחק".

שבת בלתי נשכחת

"זכורות לי 2 שבתות מהזמן האחרון. הראשונה היתה ביום ההולדת שלי, שבו בעלי והילדים קנו לי מתנה ופרחים, ויחד חגגו לי יום הולדת סביב השולחן. הפעם הנוספת היתה בשבת שבה חזרתי הביתה אחרי הלידה החמישית. הייתי אמורה להישאר בבית החולים גם לשבת, אך העדפתי לחזור הביתה כדי להיות איתם, ודווקא בשבת הזו היה הרבה מאד בלאגן. אך אין מה לומר, ילדים זה הרבה הרבה שמחה".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד:

דג מרוקאי עם תבלינים

רכיבים:

6 חתיכות דג מושט או בורי

2 עגבניות

2 תפוחי אדמה

גמבה

לימון

חבילת כוסברה

2 פלפלים חריפים - לבחירה

קופסת גרגרי חומוס

רבע כוס שמן

כפית פפריקה

כפית כמון

מעט כורכום

מעט תבלין לדגים

מלח, פלפל

 

אופן ההכנה:

שמים בתחתית הסיר חצי חבילת כוסברה, פרוסות תפוחי אדמה, פרוסות עגבניות ומעט גמבה. משרים את הדג במלח ולימון במשך 10 דקות, ולאחר מכן מוסיפים לכל השאר. מערבבים בכוס שמן, מים ותבלינים, ושופכים מעל הדג. חותכים את הלימון לחתיכות בלי הקליפה, חותכים את הפלפלים החריפים, ומוסיפים לסיר. מכסים את הדג בעוד שכבת עגבניות ובחצי חבילת הכוסברה הנוספת, ומפזרים את החומוס מסביב. מבשלים במשך 40 דקות, ואני אוהבת לבשל פחות, ואחר כך לשים את הדג לחצי שעה בתנור.

בתיאבון!

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שלידג מרוקאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה