חדשות בארץ

הדירוג המחמיא של בני ברק: מדוע משתלם בריאותית לגור בעיר התורה?

דו"ח שנתי של משרד הבריאות מצביע על כך שמשתלם בריאותית לגור בבני ברק: אחוזי עישון וסרטן נמוכים, ומידת ערכה עצמית של מצב הבריאות גבוהה

  • כ"ד שבט התשע"ט
רבי עקיבא, בני ברק (צילום: פלאש 90)רבי עקיבא, בני ברק (צילום: פלאש 90)
אא

רוב תושבי ישראל מתגוררים ב-16 ערים גדולות, שבכל אחת מהן חיים מעל 100,000 תושבים. לתורך הדו"ח השנתי בנושא אי שוויון במערכת הבריאות, ערך משרד הבריאות עבודת מחקר מקיפה, בה נאסף בדיקה של משרד הבריאות מידע רב על שורה של מדדי בריאות בערים הגדולות, על מנת להציג פרופיל בריאותי של הערים, וכן לזהות את נקודות החוזק והתורפה של כל עיר ולראות את המגמות בנושא.

הדו"ח, שמפורסם מדי שנה, כולל בתוכו נתונים רבים ומפתיעים, כאשר העיר שמפתיעה מאוד לטובה היא דווקא העיר בני ברק.

במהלך איסוף המידע, נבדקו 14 מדדים שונים, כאשר בני ברק מובילה לטובה בששה מהם. מן הנתונים עולה כי בבני ברק קיימים אחוזי העישון הנמוכים ביותר, אחוזי ההשמנה בילדים הנמוכים ביותר, התמותה מסרטן (בשלש קטגוריות מתוך 3) היא הנמוכה ביותר בארץ, ומידת ההערכה העצמית של מצב הבריאות היא הגבוהה ביותר מבין כל ערי הארץ, ועומדת על 92%.

מנגד, מן הנתונים עולה כי תושבי בני ברק עושים הכי פחות כושר ביחס לערים האחרות, ועל כן העיר נמצאת בתחתית במדד הפעילות הגופנית.

ממשרד הבריאות נמסר כי אחד ממאפייני העיר היא שחלק משמעותי מתושביה הם ילדים, ועל כן נתון זה משפיע על כך שאחוזי העישון נמוכים.

עוד עולה מן הדו"ח, כי גם כפר סבא ורמת גן הצביעו על מדדי בריאות גבוהים. כפר סבא מובילה בשני המדדים החשובים ביותר: מקום ראשון בתוחלת החיים, שעומדת על 84.4, ומקום אחרון בשיעור תמותת התינוקות. (0.9 לכל 1000 לידות). בשאר המדדים, תושבי העיר מבצעים חיסוני שפעת ובדיקות ממוגרפיה, מציגים אחוזי עישון נמוכים, ואין בעיה משמעותית של השמנה בקרב ילדים. עם זאת, בכפר סבא נרשמו שיעורים גבוהים מעט מהממוצע בהתייחס לסוגי סרטן שונים.

גם רמת גן, כאמור, קיבלה דירוג מחמיא בדו"ח. בעיר זו נערכו באופן יחסי הכי הרבה בדיקות ממוגרפיה, (מה שמקטין את הסיכויים לסוגים שונים של סרטן). ברמת גן אף נרשם השיעור הנמוך ביותר של חולי סכרת. תמותת התינוקות ברמת גן היא בין הנמוכות בערים, והתושבים עצמם מדווחים על פעילות גופנית שהם מבצעים לבריאותם. גם תוחלת החיים ברמת גן גבוהה מהממוצע הארצי.

לגבי ירושלים, תוחלת החיים של תושבי הבירה גבוהה מעט מהממוצע הארצי, אך מנגד גם מקרי תמותת התינוקות גבוהים מעט מהממוצע. בשאר המדדים ירושלים נמצאת באמצע, כאשר ברוב המדדים היא גבוהה מעט מהממוצע. גם תושבי ירושלים לא מרבים לבצע כושר וספורט.

תל אביב היא העיר שבה נרשם סרטן הנשים בשיעורים הגבוהים בישראל. לעומת זאת, שיעורי תמותת התינוקות בתל אביב נמוכים מאשר בכל הארץ. מידת ההערכה העצמית של מצב הבריאות היא הגבוהה ביותר מבין כל ערי הארץ, ועומדת על 91%.

אשדוד מובילה לרעה את המדד כעיר עם הכי הרבה מקרי סרטן לגברים, הכי הרבה מקרי סוכרת, והכי הרבה תושבים הנוטלים כדורי שינה.

אשקלון מובילה כעיר עם הכי הרבה מקרי השמנת יתר אצל ילדים, מוגבלויות תפקודיות, וכן יש לתושביה את ההערכה העצמית הנמוכה ביותר מקרב כל תושבי הערים.

בבת ים יש שיעור דומה לשיעור הסוכרת שיש באשדוד, כמו כן יש שם את תוחלת החיים הכי נמוכה מבין הערים. בחולון יש הכי הרבה נשים החולות בסרטן. בראשון לציון יש 28 אחוזי עישון, גבוה יותר מבכל עיר אחרת בארץ. באר שבע מובילה בתמותת תינוקות.

עם פרסום המדד, מסר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן: "ביצענו בשנים האחרונות תוכניות רבות בנושא ובכל תוספות המשאבים שהבאנו למערכת למיטות, מכשור רפואי מתקדם, תמיד ניתנה עדיפות לפריפריה. נמשיך לחזק את מערכת הציבורית ולפעול בנושא". בעניין זה נציין כי גם בקדנציה הבאה מתכנן ליצמן לדרוש את תיק הבריאות.

תגיות:בני ברקבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה