חדשות בארץ

נורבגיה: סילוק המשקיפים מחברון – מדאיג

שרת החוץ הנורבגית, אינה אריקסן סוריידה, אמרה כי החלטתו של ראש הממשלה נתניהו שלא לחדש את המנדט של כוח המשקיפים TIPH עלולה להיחשב כהפרה של הסכמי אוסלו

משרדי TIPH בחברון, אתמול (צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90)משרדי TIPH בחברון, אתמול (צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90)
אא

בנורבגיה לא אוהבים את החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא להאריך את המנדט של כוח המשקיפים הבינלאומי TIPH הפועל בחברון. כך עולה מדברים שאמרה אתמול שרת החוץ הנורבגית, אינה אריקסן סוריידה.

בהצהרה שמסרה לסוכנות הידיעות "רויטרס" תקפה סוריידה את ההחלטה הישראלית ואמרה כי ייתכן ומדובר בהפרה של הסכמי אוסלו. "ההחלטה הישראלית החד-צדדית יכולה להביא לכך שיישום חלק חשוב מהסכמי אוסלו יופסק". סוריידה הוסיפה כי "המצב בחברון לא יציב ומאופיין בקונפליקט", ולכן ההחלטה לסיים את משימתו של TIPH "מדאיגה".

כזכור, ראש הממשלה בנימן נתניהו החליט שלא להאריך את המנדט של כוח המשקיפים הבינלאומי, המסתיים ב- 31 בינואר. בהודעה שנמסרה מטעמו נאמר: "לא נאפשר המשך נוכחות של כוח בינלאומי הפועל נגדנו".

פעולתו של כוח TIPH בחברון החלה ב- 1994, אך הופסקה כעבור מספר חודשים. אנשי הכוח חזרו לעיר ב- 1996, ומאז פעלו בה ברציפות במשך 22 שנים. בכוח חברים כ- 70 איש מחמש מדינות: נורבגיה, שוודיה, שווייץ, איטליה וטורקיה. מדובר בכוח משקיפים אזרחי לא חמוש, שמשימתו – על פי אתר הארגון – הינה "לקדם, באמצעות נוכחותו, את תחושת הביטחון של תושבי חברון הפלסטינים ולסייע בטיפוח היציבות בעיר". אלא שבמהלך השנים הצטברו תלונות רבות של המתיישבים וגורמים נוספים אחרים נגד אנשי הכוח. שתי תקריות אלימות של אנשי הכוח זכורות במיוחד: בחודש יולי שעבר סטר אחד המשקיפים בעוצמה לילד יהודי תושב היישוב בחברון. באירוע נוסף תועד משקיף אחר במצלמת אבטחה כשהוא מנקב את צמיגי רכבו של אחד מאנשי היישוב היהודי בחברון. בעקבות תקריות אלו, זומן מפקד הכוח, איינר יוהנסן, ביולי שעבר לשיחת בירור במשרד החוץ.

בהוראתו של השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בדקה משטרת מחוז ש"י את הטענות נגד TIPH. דו"ח שהוכן על ידה אישר כי המשקיפים מפריעים לכוחות הביטחון בפעילותם בשטח, מייצרים פרובוקציות עם המתיישבים ומקדמים דה-לגיטימציה לישראל. בעקבות הדו"ח החמור, פנה ארדן לפני כשבועיים לנתניהו וביקש ממנו שלא לחדש את המנדט של TIPH.

תגיות:חברוןנורבגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה