חדשות יהדות

דוח משרד התפוצות: שיאים באנטישמיות ברחבי העולם בשנת 2018

13 יהודים נרצחו בשנה שעברה בפיגועים אנטישמיים - מספר שיא מאז שנות ה- 90. ההתנכלויות ליהודים ברחובות וההסתה הפרועה ברשת שברו אף הן שיאים. בראש מחוללי האנטישמיות בשנה שעברה ניצבו הניאו-נאצים

אנטישמי מפגין בניו יורק, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)אנטישמי מפגין בניו יורק, תמונת ארכיון (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

13 יהודים נרצחו ברחבי העולם במהלך שנת 2018 בפיגועים על רקע אנטישמי. כך עולה מדוח שפורסם היום (ראשון) על ידי משרד התפוצות, לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה המצוין היום.

בחודש אוקטובר האחרון נרצחו 11 יהודים בטבח שהתרחש בבית כנסת בפיטסבורג. במרץ 2018 נרצחה בדירתה בפריז מיריי קנול, ניצולת שואה בת 85, על ידי שכנה המוסלמי. בלייז ברנשטיין, סטודנט יהודי בן 19, נרצח חודשיים קודם לכן בקליפורניה על ידי פעיל ניאו-נאצי.

מעבר למספר הנרצחים הגבוה –  המהווה שיא מאז הפיגוע נגד בניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס ביולי 1994 – הדוח מעלה תמונה קודרת ומדאיגה ביותר של שיאים נוספים באנטישמיות, הבאים לידי ביטוי בהתנכלויות ליהודים ברחובות ובהסתה פרועה ברשת. בניגוד לשנים עברו, הניאו-נאצים עקפו את המוסלמים, והם נמצאים בראש רשימת מחוללי האנטישמיות.

על פי הדוח, העלייה באנטישמיות באה לידי ביטוי במדינות שונות בעולם. בארצות הברית, לדוגמה, יותר ממחצית מפשעי השנאה על רקע דתי מבוצעים כלפי יהודים. משבר הפליטים והמהגרים המתמשך במערב אירופה, המאיים לשנות את זהותה, המשיך להעלות את הפופולריות של מפלגות הימין, ומצעדים ניאו-נאציים הפכו לשכיחים יותר. אין פלא, על כן, שסקר שהוכן באיחוד האירופי חשף כי 85% מיהודי אירופה סבורים שהאנטישמיות מהווה בעיה במדינותיהם, 89% סבורים שבחמש השנים האחרונות האנטישמיות התחזקה במדינותיהם, ו-38% מהם שקלו או שוקלים להגר על התגברות האנטישמיות והירידה שלה בביטחונם האישי.

על פי הדיווח של הארגון לביטחון הקהילה בבריטניה, בשנה שעברה נרשמו ברחבי הממלכה בממוצע כ- 100 אירועי אנטישמיות בכל חודש. בין החודשים ינואר-יוני 2018 דווחו בסך הכל 727 אירועים אנטישמיים. לנתונים אלו יש להוסיף את גילויי האנטישמיות הרבים שנחשפו במפלגת הלייבור, שמסייעים ליצירת האווירה ברחוב המאפשרת את זריעת זרעי האלימות נגד יהודים. הרב יונתן זקס, הרב הראשי לשעבר של חבר העמים הבריטים, הביע בחודש ספטמבר שעבר את חששותיהם של בני הקהילה היהודית בבריטניה כשאמר כי היהודים מתחילים לשקול לעזוב את הממלכה בשל "הפחד הקיומי" אותו הם חשים.

בצרפת – לאחר שנתיים בהן נרשמה ירידה במספר התקריות האנטישמיות, בעקבות פעילותה הנמרצת של הממשלה הצרפתית במסגרת "התוכנית הממשלתית למאבק בגזענות ואנטישמיות" – חלה עלייה של 69% במספר התקריות האנטישמיות בתשעת החודשים הראשונים של 2018. העלייה מוסברת, בין היתר, בשינוי בפריסת כוחות השיטור. בין הדוגמאות לאנטישמיות הצרפתית ניתן לציין את הפגנות "האפודים הצהובים" נגד יוקר המחיה, שהפכו במקרים רבים למפגנים של תעמולה אנטישמית ולהאשמתם של היהודים בחולייה הכלכליים של צרפת. תמונת המצב בגרמניה אף היא אינה מעודדת: בתשעת החודשים הראשונים של 2018 נרשמו 583 אירועים אנטישמיים, לעומת 522 אירועים בתקופה המקבילה ב-2017.

שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט, הציג בישיבת הממשלה את הדוח של משרדו. "שנת 2018 הייתה שנת שיא בנוכחות האנטישמית ברחוב, ברשת ובזירה הפוליטית ברחבי העולם, במהלכה נרשם המספר הרב ביותר של נרצחים יהודים מאז שנות ה- 90 בשלושה פיגועים שונים", אמר בנט. הוא פנה בקריאה לממשלות ברחבי העולם: "עשו מעשה, מגרו את האנטישמיות בקרבכן ונקטו יד קשה אל מול שנאת יהודים״.

תגיות:ניאו-נאצים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה