בריאות ותזונה

עברתם את ה-40? אלו המזונות שאתם צריכים לצרוך כקבע, כדי להימנע ממחלות

אלו מזונות חשוב לצרוך אחרי גיל 40 כדי להימנע ממחלות כמו סרטן, אנמיה, סוכרת ועוד? לפניכם רשימה מעודכנת 

אא

אם לפני כן חשבתי שבריאות היא דבר מובן מאליו או אפילו לא ייחסתי די חשיבות לכאבים כאלה ואחרים שמתגלים בגוף, הרי שמהיום החיים מתחלקים לשניים - עד גיל ארבעים, ולאחריו. נדמה שכל מה שהיה מותר עד לנקודת הזמן הזו ממש - הוא כבר ממש לא, וכל מה שלא הקדשנו לא די תשומת לב, הרי שמעכשיו מוכרחים לשנות גישה. 

בין אם תצרכו אותם כויטמין (לאחר התייעצות עם רופא המשפחה) ובין אם תגבירו צריכת מאכלים המכילים אותם - חשוב שתדעו שהחומרים הללו הם יותר מחיוניים לכם כעת, משעברתם 'קידומת' לגיל שהוא כל כך משמעותי מבחינת שינויים הורמונליים וביולוגיים. 

השינויים הללו מכתיבים התנהלות שונה, וקצב חיים שהוא קצת אחר ממה שהתרגלנו אליו בעבר - גם אם אנחנו אנשים בריאים בדרך כלל, שאינם סובלים משום בעיה רפואית תודה לא-ל, ואינם נוטלים תרופות. 

 

אז נתחיל מהחלבונים:

לחלבונים חשיבות אדירה בגוף שלנו, בין היתר משום שהם מחזקים את פעילות השרירים שלנו ובונים אותם. עם הזמן החלבונים בגופנו הולכים ומתמעטים, ולכן חשוב לשלב אותם כסדר במזון שאנו צורכים או בתוספי תזונה. חלבונים קיימים במזונות כמו בשר, דגים (ובמיוחד טונה) עוף, ביצים, אגוזים, קוטג', חלב ועוד - אך חשוב לעקוב אחר המדדים שלהם בבדיקות דם, ובאם יש חוסר משמעותי (כמו שקורה לעתים אצל אנשים שעברו ניתוחים) - להתייעץ עם הרופא האם כדאי להשלים אותו באמצעות תוסף של מי גבינה (מיועד לרוב לספורטאים).

 

ויטמין D

אם עוד לא הגעתם לגיל שבו אומרים לכם לשבת בשמש כי זה טוב לקבלת ויטמין D, כנראה שעוד לא הגעתם לגיל 40 - הגיל שבו מתחילים לאבד אותו בשל שינויים הורמונליים ואחרים. 

בין היתר, ויטמין D עוזר בחיזוק העצמות שלנו מפני שבירות, ועוזר בספיגת סידן שחיוני אף הוא לשמירה על בריאות וחוזק העצם. ויטמין D נמצא בשפע בסוגים שונים של גבינות, טונה, סרדינים, סלמון, חלמון ויוגורט - אך גם כאן, באם ידוע לכם חוסר מהותי, יש לצרוך אותו בצורה של תוסף (על סמך היוועצות ברופא).

 

מגנזיום

ירקות ירוקים, זרעים (סובין חיטה, פרג, גרעיני פשתן, גרעיני דלעת, גרעיני חמניות ועוד),שקדים, בוטנים (לרבות חמאת בוטנים) וקשיו הם רק חלק מהמזונות שעתירים במינרל החשוב הזה, שתפקידיו הם כה רבים בגופנו, ומחסור חמור בו עלול לגרום לתופעות לוואי של עצבנות, לחץ, דיכאון וחרדות שהתדירות שלהם עולה אחרי גיל 40.

מגזניום במידה מספקת עוזר לשחרר בגופנו את הורמון הסרוטונין האחראי על תחושת השמחה, ומכאן החשיבות של השלמתו בצורת תוסף או מזונות שבהם הוא מצוי במידה גבוהה. 

כמה מגנזיום חשוב לצרוך ליום על פי האתר של משרד הבריאות? לפניכם הטבלה העדכנית:

אשלגן

לחץ דם גבוה הוא אחת הסכנות הכי גדולות אחרי גיל 40 (וגם לפניו), ואחד הדברים שגורמים לזה לקרות הוא רמת נתרן גבוהה בגוף - וכאן נכנס האשלגן. בין היתר, האשלגן עוזר לווסת ולאזן את רמות הנתרן בגופנו, ולהפחית את ההשפעות השליליות שלו על גופנו. 

מכאן שאשלגן מונע לחץ דם גבוה, אך עוזר גם במניעת מחלות לב ושמירה על תפקודי לב תקינים. 

עדשים, שעועית, דלעת, תפוחי אדמה, מוצרי חלב, עשבי תיבול, אבוקדו, קקאו, שוקולד, דגים, פירות יבשים, אגוזים וקטניות שונות הם מזונות עתירים באשלגן, וכדאי לשלבם כקבע בתזונה שלנו. 

 

סידן

רמות הסידן בגופנו, הנשים, מתחילות לרדת כבר בגיל 35 - או אז מתחילים להרגיש כאב חד בעצמות. הסידן נחשב לאחד הרכיבים אם לא 'ה'רכיב בה' הידיעה, ששומר על בריאות העצמות (לרבות שיניים) והשרירים בגופנו, בטווח הארוך. 

טוב לצרוך מדי יום מזונות המכילים סידן כמו חלב, גבינות, יוגורט, עלים ירוקים, סרדינים ועוד. 

 

חומצה פולית וויטמין B12 אף הן חשובות מאוד אחרי שעוברים את גיל הארבעים, וזאת משום ששתיהן מגנות על תפקודי המוח. חומצה פולית ניתן לקבל דרך מזונות כמו אבוקדו, אפונה שחורה, אספרגוס, כרוב ניצנים וכבד. ואילו את הויטמין B12 ניתן לקבל דרך תוסף או דרך מזונות כגון כבד עוף ובקר, דג סלמון ודג פורל, הרינג, חלב סויה, ביצים, יוגורט, טונה ואטריות ביצים מבושלות. 

 

ברזל

חולשה כללית, חוסר יציבות, כאבי ראש ותחושת עייפות כרונית הם רק חלק מהתסמינים שמרגיש מי שחסר לו ברזל בצורה משמעותית בגוף, ולא בכדי. הברזל הוא אחד מאבני הבניין החשובים ביותר בגופנו, בהיותו קטליזטור המוביל חמצן ואחראי על שיפור תפקודים רבים בגוף. בשר בקר, כבד עוף, עדשים, דגנים, תרד ועוד הם המאכלים העתירים בברזל ואותם כדאי לצרוך. 

במידה ומתגלה חוסר משמעותי בברזל, יש להיוועץ ברופא המשפחה כיצד ניתן להשלים אותו (במקרים קיצוניים הרופא ימליץ על זריקות ברזל שניתנות דרך קופות החולים השונות).

תגיות:ויטמיניםמאכליםגילבריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה