עשרה בטבת

המשיח חי עמנו היום. הגאולה מוכנה ומזומנת: מסר מרגש מהרב קנייבסקי

"אנו נמצאים טרום הגאולה. סימני הגאולה מופיעים אט אט, וזו בשורה שאין להתייאש. כשנזכה - ניגאל מיד". מילותיו המפעימות של הרב חיים קנייבסקי

(בעיגול: הרב חיים קנייבסקי)(בעיגול: הרב חיים קנייבסקי)
אא

בספרו 'שיח נחמה' כותב הרב חיים קנייבסקי כי המשיח חי ונמצא עמנו, והגאולה מוכנה ומזומנת, כדי שכאשר ישראל יזכו – הם ייגאלו מיד. "אף שנחרב המקדש, מכל מקום הגאולה קיימת, והמשיח נמצא וחי עמנו ועובר בכל דור ודור לגוף אחר", כותב הרב קנייבסקי, ומוסיף: "וזו בשורה שאין להתייאש, כי הנה הגאולה מוכנה, וכשנזכה - ניגאל מיד בקרוב אמן".

כן מרבה הרב קנייבסקי להזכיר את דברי הגמרא במסכת כתובות (קי"ב, ע"ב) כי "דור שבן דוד בא - קטיגוריא בתלמידי חכמים". בדור זה, בעקבות הרדיפות והשנאה ללומדי התורה נראה כי "בשנים האחרונות בפרט, רואים כי התקיימו כל הסימנים המוזכרים בגמרא, ואנו מצפים בכל רגע לביאת המשיח אם ירצה ה' בקרוב", אומר הרב.

הגאולה נמשלה לעלות השחר. כשם שהשמש מתחילה להאיר כבר בעלות השחר, אך היא נראית לעיני העולם רק בהנץ החמה – כך גם הגאולה. בתקופה זו אנו נמצאים בעלות השחר – סימני הגאולה מופיעים אט אט. אך הגאולה בפועל תתגלה לעיני כל רק כשמאיר היום.

עשרה בטבת שחל השבוע, הוא אחד מארבעת ימי תענית יהודיים לזכר חורבן בית המקדש. יום זה מסמל את תחילת החורבן – ביום זה צרו האויבים על חומות ירושלים, ולאחר שנתיים וחצי של מצור וסבל כבד – נפרצו חומות העיר.

בישעיהו נאמר: "שישו איתה משוש - כל המתאבלים עליה", כלומר: כל אלו שהתאבלו על ירושלים בעת שפלותהּ יזכו לשמוח בשמחתה.

הזוהר הקדוש מבאר כי המתאבלים על ירושלים יזכו לשמוח בשמחת הגאולה, וכה הם דבריו: "... ואפילו שמיים וארץ כולם נתאבלו ... וגם מלאכי מעלה כולם נתאבלו על חורבן בית המקדש ... וגם שמש וירח נתאבלו וחשך אורם ... וכל העליונים והתחתונים נתאבלו על החורבן, מה טעם הדבר? לפי שהסיטרא אחרא שלט על ארץ ישראל הקדושה וזה גרם שליטה כביכול על השכינה ... ולפי שמלכות שמיים נכנעה והושפלה ומלכות הרשעה התגברה, לכן יש לכל אדם להתאבל עימה ולהיות בשיפלות עימה, כדי שכאשר השכינה תזדקף ותתעלה שאז העולם יהיה שמח - ישמח גם הוא עימה".

מדברים אלו נראה שמי שמשתתף בצערה של השכינה ומצטער על החורבן, על גלות השכינה ועל צערם של ישראל – יזכה להיות שותף לשמחה הגדולה שתתקיים בעת הגאולה האמיתית והשלמה.

ימי הצומות נועדו לתשובה ולשיפור במעשינו, ולהוות יום של חשבון נפש. עיקר סיבת התעניות היא לעורר הלבבות ולזכור את האירועים שבעטיים הן נקבעו. אין להעביר את הצום בבטלה אלא יש לזכור את המאורעות שבגללם נקבע התענית, על כל אדם להשתתף בצער החורבן ולחשוב כיצד הוא יכול להוסיף בלימוד ובקיום מצוות ומעשים טובים על מנת לזרז את הגאולה.

מדוע צמים בעשרה בטבת? הרב עמנואל מזרחי סוקר בקצרה את הסיבות לצום עשרה בטבת:

תכנים נוספים אודות עשרה בטבת:

רחמיו של הקדוש ברוך הוא על בניו, גם בגלות: 10 עובדות על עשרה בטבת

עשרה בטבת: חיוב הצום ובעבור מה תיקנו אותו

כיצד נקרב את ביאת המשיח? 7 עצות מעשיות

צמים? קשה לכם? הנה מה שהרב פינקוס כתב במיוחד בשבילכם 

תגיות:עשרה בטבתגאולההרב חיים קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה