חדשות בעולם

"מעורר דאגה רצינית": כ- 110 אלף מקרי מוות מחצבת ברחבי העולם בשנת 2017

מנתונים שפרסם ארגון הבריאות העולמי, עולה כי בשנת 2017 חל גידול חד של כ- 30% במספר חולי החצבת ברחבי העולם. התפרצות החצבת נובעת מירידה בשיעור ההתחסנות נגד המחלה

מטה ארגון הבריאות העולמי בז’נבה (צילום: שאטרסטוק)מטה ארגון הבריאות העולמי בז’נבה (צילום: שאטרסטוק)
אא

ישראל לא לבד: דוח חדש של ארגון הבריאות העולמי (WHO) מלמד על גידול חד ומדאיג של כ- 30% במספר חולי החצבת ברחבי העולם בשנת 2017 לעומת השנה שקדמה לה.

על פי הנתונים המובאים בדוח, שפורסם בסוף השבוע, מדובר במגפה כלל עולמית, שבאה לידי ביטוי בהתפשטותה הממושכת של מחלת החצבת בכל האזורים בעולם. על פי ההערכות של הארגון, כ- 110 אלף בני אדם מצאו את מותם בשנת 2017 כתוצאה מהמחלה. האזורים שבהם נצפתה ההתפרצות הגדולה ביותר של החצבת בשנה זו היו יבשת אמריקה, אזור מזרח הים התיכון ואירופה.

לדברי ארגון הבריאות העולמי, התפרצותה החמורה של המחלה נובעת מ"פערים בכיסוי החיסונים". כדי למנוע את התפשטות החצבת, דרושה רמת חיסון של 95% מהאוכלוסייה, אך בשנים האחרונות לא נרשם שיפור בכיסוי ההתחסנות העולמית נגד חצבת: 85% מקבלים את מנת החיסון הראשונה, ו- 67% בלבד מקבלים מנה שנייה. השילוב בין שתי המנות מבטיח הגנה יעילה ואפקטיבית יותר.

הדוח החדש מתייחס אומנם לשנת 2017, אבל המצב ב- 2018 החמיר אף יותר. בחודש אוגוסט דיווח ארגון הבריאות העולמי על גידול דרמטי במספר מקרי החצבת באירופה במחצית הראשונה של 2018. על פי הנתונים, למעלה מ- 41 אלף בני אדם נדבקו בתקופה זו במחלה הקשה, ולפחות 37 בני אדם מתו כתוצאה ממנה. המספר הכולל של מקרי הידבקות בחצבת בתקופה זו עבר בהרבה את הנתונים הסופיים (ל- 12 חודשים) שדווחו בכל שנה במהלך בעשור האחרון. לשם השוואה, ב- 2017 כולה חלו בחצבת 23,927 בני אדם מאירופה, וב- 2016 מספר החולים היה 5,273 בלבד. בשבע מדינות באירופה אותרו למעלה מ- 1,000 מקרי חצבת: בצרפת, גאורגיה, יוון, איטליה, רוסיה, סרביה ואוקראינה. אוקראינה הובילה את רשימת הנדבקים עם יותר מ- 23 אלף מקרי הידבקות, וסרביה הובילה את רשימת התמותה – 14 בני אדם מתו בה כתוצאה מהמחלה. ד"ר סוזנה ג'אקאב, מנהלת אזור אירופה בארגון, קראה לכל המדינות "ליישם באופן מיידי אמצעים נרחבים כדי למנוע התפשטות נוספת של מחלה זו. בריאות טובה מתחילה עם חיסון".

על פי הנתונים של משרד הבריאות, מתחילת השנה אותרו בישראל למעלה מ- 2,300 מקרים של הידבקות בחצבת – לעומת 34 בלבד בכל שנת 2017. כ- 1,500 מהחולים מגיעים מאזור ירושלים. למרות הנתונים הקשים, במשרד הבריאות מעריכים כי שיאה של המחלה כבר מאחורינו: בעוד חודש אוקטובר היה החודש הקשה ביותר השנה מבחינת תחלואת החצבת – עם 940 מקרים חדשים שהתגלו בו – נתוני חודש נובמבר מלמדים על ירידה במספר המקרים החדשים – 690 בני אדם אותרו בו כחולי חצבת. זהו החודש הראשון – מאז פרוץ המחלה בחודש מרץ – בו נרשמת ירידה במספר החולים.

למרות נתונים אלו, מוקדם עדיין להכריז באופן נחרץ על סיום התפשטותה של החצבת. בראיון ל"ישראל היום", אמר ד"ר חגי לוין, מזכיר הוועדה הלאומית לביעור החצבת, כי "צריך להיות זהירים עם הנתונים. עדיין מדובר על מאות מקרי הדבקה, וגם אם יש מגמת התמתנות - הסיכון להדבקה קיים, וחשוב להמשיך להתחסן ולעשות מאמץ להשלים את הכיסוי החיסוני. מוקדם לקבוע ששיא ההתפרצות מאחורינו".

את התחושה שמוקדם עדיין לחגוג ניתן גם להסיק מהודעות האזהרה של משרד הבריאות, שהפכו כמעט ליומיות, על איתורם של חולי חצבת במקומות שונים ברחבי הארץ, ועל החשש כי האנשים שבאו במגע איתם נחשפו למחלה. בהודעה שפורסמה היום על ידי המשרד נאמר כי ביום חמישי שעבר (29 בנובמבר) שהה חולה חצבת בטבריה - בין השעות 21:00-20:00 בקניון Big Fashion Danilof, והחל מהשעה 21:00 במלון כינורות. משרד הבריאות ממליץ לכל מי ששהה במקומות אלה בזמנים המצוינים, ושאינו מחוסן בשתי מנות נגד חצבת, לפנות ללשכת הבריאות הקרובה ביותר למקום מגוריו על מנת לברר את הצורך בקבלת חיסון נגד חצבת.

לאור העובדה שהריכוז הגדול ביותר של החולים בחצבת מגיע מירושלים וסביבתה, בשבועות האחרונים נקט משרד הבריאות בצעדים להנגשת החיסונים עבור הוריהם של הילדים בירושלים שטרם התחסנו. בין היתר הוחלט על הגדלת תקני האחיות במחוז, שעות הפעילות בתחנות טיפות החלב בעיר הורחבו, ונשלחו גם ניידות לשכונות בהן אחוז ההתחסנות היה נמוך במיוחד. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר בתחילת החודש שעבר כי הפעילות מוכיחה את עצמה, וכי בחלק מהמקומות בהם מספר המתחסנים נע סביב חמישים אחוז גדל ליותר משמונים אחוזים.

בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, אמר סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, כי "96% מהילדים מתחסנים בישראל, וזה אחוז גבוה ביותר. נתון זה מלמד שהמערכת עובדת כמו שצריך". סגן השר ציין כי החצבת התפשטה ברחבי הארץ לאחר שהגיעה מחו"ל. לדבריו, "הנגיף נדבק בעיקר באוכלוסיות במגזר החרדי ובמגזר הערבי. במגזר החרדי הצלחנו דרך הרבנים להביא להתחסנות. לגבי המגזר הערבי, אני פונה כל העת לחברי הכנסת הערבים שיגידו להורים ללכת להתחסן ושישפיעו". הוא הדגיש כי הוא תומך בחוק שמקודם בימים אלו שנועד למנוע כניסה של ילדים לא מחוסנים לבתי הספר, וכי אם יהיה צורך בכך – יש להטיל סנקציות על הורים שמסרבים לחסן את ילדיהם.

תגיות:משרד הבריאותחצבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה