חוה שמילוביץ'

העליות והירידות שיש לכולנו בסולם, ובחיים

חלום הסולם של יעקב אבינו מזכיר לנו שכולנו צריכים להיות תמיד בתנועה של עליה, כדי להגיע לדמותנו החקוקה בכסא הכבוד

אא

התורה היא נצחית, ומדברת אלינו דרך הפרשה לחיינו העכשוויים. השם הטוב והרחמן נתן לנו במתנה לדורות בחודש כסלו, את פרשת ויצא הכוללת מסרים עמוקים לחיינו בהווה: בפרשתנו המלאכים עולים בסולם ורואים את דמות דיוקנו של יעקב אבינו חקוקה בכסא הכבוד, יורדים – ורואים אותו במצב הכי שפל – ישן! מכאן שלכל אחד מאתנו יש הדמות הגבוהה, שהיא הפוטנציאל הנשמתי שלו – לאן הוא יכול להגיע, ואת המצב השפל והארצי שלו. העבודה המוטלת עלינו היא לטפס בסולם שלב אחרי שלב, בסבלנות ונחישות, מִדַרגתנו הארצית עד לדמותנו הגבוה והרוחנית ביותר. חשבו השבת הזו על הדמות הגבוהה שלכם, החקוקה תחת כסא הכבוד.

מה חלום הסולם אומר לכל אחד מאיתנו?

סולם מוצב ארצה, וראשו בשמיים. כולנו צריכים  להיות תמיד בתנועה של עליה, לטפס למעלה בבטחה ובאהבה, ולדעת שלמעלה מחכה לכל אחד מאיתנו דמות דיוקנו הנמצאת תחת כסא הכבוד ברובד הזה, הנשמה שלנו מאירה ומלאת שלווה ואהבה, אמונה וביטחון.

 

עליות וירידות

המלאכים שעלו וירדו בסולם, מוסרים לנו את המסר שהתקדמות וצמיחה רוחנית לדרגות גבוהות חייבת להיות רצופה בעליות ובירידות, כי זה טבע הבריאה. השם ברא  אור וחושך, חום וקור, הרים ועמקים, חורף וקיץ. עלינו ללמוד לא להתנגד לטבע הבריאה – לזמני הירידות בחיינו, וכן ללמוד כיצד להפוך כל ירידה לעליה גדולה. כיצד לצמוח מכל ירידה. האומנות שלנו כיהודים היא להפוך חושך לאור, סבל וצער למתיקות, ממש כשם שהיה בסיפור חנוכה. כי חלום הסולם מבשר לנו גם על החיבור בין עליונים ותחתונים, חיבור בין שמים לארץ. אפילו מי שממש נמצא בשיא הגשמיות והארציות – גם הוא יכול גם יכול להגיע השמימה, למעלות ולמידות הגבוהות ביותר.

גם את/ה יכול/ה להגיע לדמותך החקוקה בכסא הכבוד!

 

סבלנות בדרך

אחד המרכיבים הדרושים כדי להגיע לשלמות הרוחנית, הוא סבלנות. לטפס מתוך ידיעה שהעלייה בסולם בהכרח הינה ללא קפיצות ושלב אחרי שלב, ולכן צריך סבלנות, כוח התמדה ונחישות על מנת להמשיך לעלות עוד עוד. ובעיקר, תוך כדי הטיפוס לראות, מוחשית ממש, את הדמות האמתית, הנשמתית, לאחר שהגיעה כבר למעלות והיא מחוברת ומאירה.

הרב דסלר מלמד אותנו שהאבות הקדושים הגיעו למעלתם בזכות כוח הציור, שציירו (דמיינו) את עצמם נמצאים כבר במעלות ובמידות שהם רצו לפתח. כאשר תראו את הדמות שלכם מאירה ודבוקה כ"כ בבורא, תמונה מוחשית זו תתן לכם את הכוח והמוטיבציה להתמיד בטיפוס, בעליה, אף שהם מאמצים.

המלאכים לימדונו להתחיל, וללא פחד, כי "לא עליך המלאכה לגמור ולא אתה בן חורין להיבטל ממנה". לעשות את הצעד המוטל עלינו – רק מה שאנו מסוגלים לעשות – להתחיל לטפס, והשם הטוב כבר יוביל, יכוון ויסייע שנגיע לאן שהוא רוצה שנגיע...

 

קשר בין שמים לארץ

חלום הסולם מלמד אותנו שיש קשר בין שמיים לארץ – בין עולמות רוחניים וגבוהים לבין אדם בשר ודם, בין העולם הרוחני – לעולם הגשמי. מסר החיבור קשור לחיזוק האמונה בהשגחה פרטית. למרות גדולתו ורוממותו של הבורא, השוכן בגובהי מרומים ואנו קרוצי חומר – הוא משפיל את עצמו, כביכול, להשגיח על ברואים שכמונו! חלום הסולם מזכיר לנו שכל עבודתנו, רוב היום, היא חיבור בין הגשמיות של העולם הזה אל הבורא, ע"י המצוות  שציווה אותנו הבורא בהם, כי בכל גשמיות יש ניצוצי אלוקות רוחניים. לדוגמא, המזון הגשמי – בכל אדם טבוע הצורך לאכול, אך אנו היהודים מקדשים את המזון בברכתנו. כל אדם עובד, אך אנו היהודים, מודרכים כיצד לעשות משא ומתן באמונה.

שנזכה כולנו  לחבר כל עשייה חומרית לכוונה רוחנית נעלה וגבוהה יותר, ושבכל ניסיון לא ניתן לעולם המסתיר את ההשגחה והאלוקות, להשכיח מאיתנו את העובדה שהבורא ברצונו מהווה ומקיים את כל הפרטים, המקרים והסיטואציות!

אם נזכור שכל מקרה הוא מהבורא, שכל ניסיון הוא בהשגחה והכל ממש עטיפה, אריזה לשפע האלוקי פנימי ורוחני, כי השם יתברך הוא טוב ומיטיב, ואין רע יורד מלמעלה – אז נחיה מתוך יציבות ושלווה.

לסיכום נתפלל ונבקש שנזכה לטפס בסולם האישי שלנו, כך שנהיה מוסיפים והולכים מדקה לדקה, מרגע לרגע, מיום ליום ומחודש לחודש. שנמשיך להוסיף וללכת... משנה לשנה נתקרב יותר אל דמותנו החקוקה ממש מכסא הכבוד. שנזכה להיות מעוצבים כרצונו כחומר ביד היוצר, להיות חפץ האומנות של הבורא, שנטפס עד למקום הגבוה ביותר שלנו לתודעה שתביא אותנו להיות מלאי שמחה, אהבה, סבלנות, נתינה ואהבה.

הסולם מלמד אותנו לא לקפוץ על כל העבודות בבת אחת, להתמקד במדרגה הבאה שקוראת לי, לא לטעות בניסיון לתפוס הרבה מידי, בבחינת "תפסת מרובה לא תפסת", כי אם נתמקד בתחום אחד, בשלב אחד – בסוף נצליח להגיע למעלה-למעלה, ולכבוש עוד ועוד מדרגות.

אנו רוצים לטפס בבטחה בסולמות המוארים שהשם מציב לרגלינו. כל ניסיון, כל אירוע, קורא לנו להתעלות נוספת, לעוד מדרגה בסולם. בוראי ויוצרי, אתה כ"כ מלא טוב וחסד, כל אירוע אתה מביא לחיי עבורי, עבור התעלותי. אנא תן בי כוח לטפס ובשפתי אשא תפילה להצלחה. אתה איתי בכל מדרגה!

 

עבודה רוחנית בדמיון וכתיבה...

  • ראה בעניי רוחך את האני הגבוה שלך – את דמותך העליונה – נשמתך הטהורה בדמות אדם, אותה דמות שנמצאת בקצה הסולם למעלה. תאר כיצד היא נראית? (כך ניצור לעצמנו את האני העתידי שלנו ונקבל כוח ומוטיבציה לאן לשאוף).
  • מה דמות זו מקרינה? מהן המידות שלה? מהן הרגשות שהיא מרגישה?
  • כתוב על נושא כואב שמטריד אותך, או על דילמה בחייך. תוכל לשאול אותה (את דמותך) שאלה, ולקבל עצה לגבי הנושא שמטריד אותך. מה היא אומרת עליו? איזה עצה היא נותנת לך איך להתמודד עם הקושי? (בשלב זה אנו עושים חיבור בין הרובד הגבוה שבנו – הנשמה, לרובד הנמוך של הנפש – רגשות שליליים וכד').
  • חבר תפילה אישית להגיע יותר ויותר לדמותך הגבוהה שראית בדמיונך – הדמיון יכול להפוך למציאות! ואיך? ע"י קבלת מחויבות אחת קטנה.
  • נקודה להתבוננות: איפה אנו קופצים מידי גבוה ומנסים להשתלט על הכל, "הכל או לא כלום"? יש לפרק את המטרה הגדולה לתתי מטרות קטנות, ולהתחייב ליישם אחת בלבד. ואח"כ עוד אחת, ועוד... לאט-לאט, שלב אחרי שלב. והנה את בדרך אליה, אל דמותך הנפלאה, העוצמתית, ויחד עם זאת מלאת רכות ואהבה.

ולא לשכוח...תהנו מהדרך.

לקבלת חומרים נוספים בעבודת הנפש על פי התורה  havaor20@gmail.com

תגיות:פרשת ויצאסולם יעקבחוה שמילוביץ'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה