פיתוח האישיות

מחשבה חיובית – בכוחה לשפר אפילו את תוחלת החיים

למה חשוב כל כך לחשוב מחשבות חיוביות? ואיך אפשר לעשות זאת, בעולם שנוטה אל השלילה? כתבה שלישית בסדרה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בכתבה הקודמת דברנו על דרכים שבהם נוכל להפוך את המחשבות השליליות לחיוביות. במאמר זה, נרחיב עוד בנושא.

חברה חיובית

נקודה נוספת שיכולה לסייע לנו לשמור על חשיבה חיובית הינה המצאות בסביבה תומכת וחיובית. כאשר אדם נמצא באופן קבוע בחברה שמבקרת אותו, מורידה מערכו או מזלזלת בו – הוא יתקשה לשנות את דפוסי החשיבה המגבילים והשליליים שלו ולאמץ חשיבה חיובית, העומדת בסתירה לחוויה שהוא חווה מצידם של הסובבים אותו.

לעומת זאת, אדם שנמצא בחברה תומכת ומעודדת, וחווה על בסיס יומיומי הערכה, אמון ביכולותיו ודרבון להצלחה – יפתח באופן טבעי חשיבה חיובית יותר, שהרי זו החוויה שהוא סופג מהסביבה בה הוא מוקף.

כמובן, גם לצורת החשיבה של הסביבה הקרובה על החיים בכללותם, ולא רק על יכולותיו האינדיבידואליות של האדם – יש השפעה רבה על צורת החשיבה של הפרט. אדם שמוקף בחשיבה שלילית, המקבלת בדרך כלל ביטוי בין השאר גם בדיבור ובמעשה – יתקשה לשמר דפוס חשיבה חיובי החורג מהאקלים החברתי בו הוא נמצא. וכך להיפך: סביבה המתאפיינת בחשיבה חיובית – תשפיע לבטח על צורת החשיבה של הנמצא בתוכה כפרט, ותוביל אותו לראות את המציאות בעיניים חיוביות יותר וביקורתיות פחות.

משום כך, כאמור, חשוב להשתדל להמצא ככל שניתן בסביבה חיובית, כאשר הכוונה היא לסביבה חיובית ביחסה כלפי האדם עצמו, וכלפי החיים בכללותם.

 

לצייר מציאות חיובית

נקודה חשובה נוספת, נמחיש באמצעות דוגמה פשוטה: נתאר לעצמנו אדם ששוכב במיטתו בשעת לילה מאוחרת, לאחר שכל בני הבית כבר ישנים. הבית כולו חשוך, וכעת, הוא מנסה להפחיד את עצמו – הוא מנסה, בכוונה תחילה, לדמיין כאילו הוא שומע קולות של צעדים בבית, ואפילו רואה דמות חולפת ליד פתח חדר השינה, הוא שולח יד ומנסה להגיע אל מכשיר הטלפון בכדי להזעיק משטרה למקום, מבלי שהזר שמסתובב כעת בבית יבחין בכך, וכן הלאה...

על אף שאותו אדם מדמיין את כל הסיטואציה הזו במודע, סביר להניח שעצם ציור הסיטואציה במחשבתו – יגרום לדופק שלו להאיץ, ללחץ הדם לעלות, ולזיעה לכסות את מצחו... משום שלמחשבות שלנו יש כח רב: הן יכולות להשפיע אפילו על המצב הפזיולוגי שלנו, וזאת אפילו במקום שבו אנו מודעים לכך שהן פרי דמיוננו בלבד!

ובכן, כעת, הבה ננסה לעמוד על משמעותה של הדוגמה הזו שהבאנו: כאשר אנו שקועים בתוך בעיה, וכל הזמן חושבים על הבעיה הזו ועל ההשלכות שעשויות להיות לה – ברור שלא נוכל לראות את הסיטואציה בצורה חיובית ולמצוא מוצא מהמצב. משום שהמחשבה הבלתי פוסקת על הבעיה עצמה – גורמת לה להיות מוחשית ונוכחת, כאילו ההשלכות שאנו חוששים מהן – כבר קיימות במציאות, ברמת ודאות מוחלטת.

אם אנו רוצים למצוא את המוצא מהבעיה, ולהחלץ ממעגל הקסמים שנוצר בעקבות החשיבה הבלתי פוסקת על הבעיה, שמעניקה לה מוחשיות ומציאות משל עצמה – עלינו לנסות לדמיין את עצמנו כאילו אנו כבר נמצאים אחרי פתרונה של הבעיה... כאילו הבעיה כבר אינה קיימת בחיינו, והשלכותיה אינן מאיימות עלינו.

כמובן, הכוונה אינה להתייחס למציאות בנאיביות או בחוסר מציאותיות, ולקבל כאמת את העובדה שהבעיה חלפה לה. כפי שהדגשנו, חשיבה חיובית אינה מהווה סתירה למציאותיות, ולהיפך: חשיבה בלתי מציאותית אינה חשיבה חיובית אלא דמיון פורה. הכוונה הינה, איפוא, להיות מודעים לכך שהבעיה עדיין קיימת, אך לצייר במודע מציאות אחרת – שעל פיה הבעיה כבר נפתרה.

כפי שאמרנו, גם כאשר אנו מציירים במודע מציאות שאינה הולמת את המציאות האמיתית שבה אנו נמצאים – יש לעצם המחשבה כח רב, והיא עשויה לגרום השפעה חיובית על צורת החשיבה שלנו. עלינו לדעת ולהכיר את המציאות לאשורה, אולם במקביל, להחליט כי אנו מציירים לעצמנו מציאות שונה – בכדי לשחרר את עצמנו מהמעגל הרגשי השלילי אליו נקלענו.

כאשר תשפיע עלינו החשיבה החדשה, ותגרום לנו למחשבות חיוביות יותר – נוכל מהמקום הזה לנסות לחשוב על פתרונות ריאליים, שיוכלו לחלץ אותנו מהסיטואציה הבעייתית בה אנו נמצאים, ולהתוות לנו את המוצא ואת הדרך שיובילו לפתרון הבעיה באמת.

לא פעם, כאשר פונים אלי אנשים לייעוץ, בשעה שהם שקועים עמוק בבעיה שלהם – אני מנסה לדמיין איתם ביחד, כיצד היו מביטים על הקושי הנוכחי אילו היו משקיפים עליו במבט לאחור, חצי שנה לאחר שהבעיה נפתרה... כיצד הם היו מתפקדים? כיצד הם היו ממליצים למישהו אחר שנמצא באותה בעיה להתמודד? ממקום זה, הרבה יותר קל לאנשים לחשוב על הבעיה שלהם, שכן הם כבר יכולים להביט בה "מבחוץ", מבלי להיות מעורבים רגשית.

ואכן, לגישה זו מוצאים אנו סימוכין בדבריו של בעל החידושי הרי"ם. שכן הנה, בתורה הקדושה מופיעה פרשת סוטה לפני פרשת נזיר, כאשר מכך לומדים חז"ל הקדושים, כי מי שראה סוטה בקלקולה – יזיר עצמו מן היין. כלומר: קודם כל על האדם לאחוז ב"סור מרע", להרחיק עצמו מהרע של "סוטה בקלקולה", ולאחר מכן יוכל להגיע ל"עשה טוב" – להניח על ראשו את כתר הנזירות והקדושה.

לכאורה, שואל בעל חידושי הרי"ם, מדוע בתורה שבעל פה, במשניות – סידר רבי הקדוש את מסכת נזיר לפני מסכת סוטה? מדוע הקדים הוא את ה"עשה טוב" – ל"סור מרע"?

משיב בעל החידושי הרי"ם, כי אמנם המצב האידיאלי – הוא זה שמצינו בתורה הקדושה, שה"סור מרע" קודם ל"עשה טוב". אולם רבי הלא חי בתקופת חורבן בית המקדש השני, ועל כן הוא הבין, שאם כבר חרבו שני בתי מקדש – כנראה לא ניתן להמשיך ולחכות ל"סור מרע" ורק אז לפנות אל ה"עשה טוב", אלא יש להתחיל בעשיה טובה וחיובית, ומתוכה – כבר יגיע ה"סור מרע" מאליו... לכן, במשניות שסידר, הפך הוא את הסדר: קודם "עשה טוב" – ורק אחר כך "סור מרע".

הוא הדין בענייננו: אילו ניתן היה, הרי שהדרך הישרה הייתה לעקור את החשיבה השלילית, ובכך להותיר מקום לחשיבה חיובית. אולם בפועל, לא תמיד גישה זו תצליח. לכן, לפעמים יהיה נכון להקדים ולהזין את עצמנו במחשבות חיוביות, שממילא תדחינה את המחשבות השליליות ותגרומנה לנו להתמקד בחיובי, בטוב וביפה.

 

חשיבותה של החשיבה החיובית

חשוב להבין, כי החשיבה החיובית משפיעה עלינו הרבה יותר מאשר בכך שהיא משפרת את מצב הרוח שלנו וגורמת לנו להיות פרודוקטיביים יותר. חשיבה חיובית משפיעה עלינו באינספור תחומים במהלך חיינו, עד כדי כך שמחקרים מעידים, כי בכוחה לשפר את תוחלת החיים! על פי אותם מחקרים, אנשים אופטימיים, המתאפיינים בחשיבה חיובית – חיים בממוצע שמונה שנים יותר מאשר אנשים פסימיים, הרואים את העולם בצבעים קודרים!

ההסבר לכך פשוט: אנשים בעלי חשיבה חיובית חווים פחות מצבי לחץ ודחק, ומרגישים פחות מתח בחיי היום יום שלהם. גם כאשר הם מתמודדים עם בעיה או קושי, הם יוצאים מנקודת הנחה, שלבעיה שלהם יש פתרון, ועליהם מוטל רק לגלות אותו. אנשים בעלי חשיבה חיובית, הינם בעלי רצון חיים גבוה יותר, ומשום כך – הם יעשו יותר כדי לשמור על בריאותם. כאשר הם נקלעים למצב רפואי קשה – הם יהיו קשובים יותר לעצותיו של הרופא, משום שהם מאמינים שלבעיה שלהם יש פתרון, ולכן הם קשובים לפתרונות שהרפואה יכולה להציע להם.

לעומתם, אנשים פסימיים, בעלי חשיבה שלילית – יחוו בחייהם הרבה יותר מצבים של חוסר אונים ויאוש, וממילא, המתח יהיה בן לוייתם הקבוע. נקודת המוצא שלהם הינה ש"בעיה" מהווה מצב חסר תקנה, ומשום כך – הם יהיו עסוקים בעיקר במחשבה על עומק הבעיה אליה נקלעו, תוך שהם מקדישים תשומת לב מועטה, אם בכלל, לדרכים בהן ניתן להחלץ ממנה. משום כך, הם יהיו מדוכדכים יותר, ומטבע הדברים יקדישו פחות מחשבה לשיפור אורח החיים שלהם, וכאשר יקלעו לבעיה רפואית – יתקשו להאמין, כי ביכולתם להביא לשיפור המצב, וכך תיפגע מידת שיתוף הפעולה שלהם עם גורמים שעשויים להקל עליהם, ואפילו להביא לפתרון מוחלט של הבעיה.

חשיבה חיובית, אפוא, אינה רק גישה תיאורטית לחיים. חשיבה חיובית הינה סגנון חיים, שמקדם את האדם ומוביל אותו לתוצאות טובות יותר בכל תחום בו יבחר לעסוק! חשיבה חיובית הינה, למעשה, נבואה שמגשימה את עצמה: כשאדם מצפה להצליח בחיים – סביר להניח שהוא יתאמץ וישקיע יותר מאשר רעהו, שניגש לעשיה מתוך הנחה מוקדמת שההצלחה ממנו והלאה... אנשים בעלי חשיבה חיובית יכולים לעבוד במשך שעות ארוכות יותר, להיות ממוקדים יותר בעבודתם, ולהרוויח יותר – לעומת אחרים המתאפיינים בחשיבה שלילית!

משום כך, אדם שנוסע במהירות מופרזת בכביש, או ממשיך לעשן על אף שהוא מודע לסכנות הבריאותיות המשמעותיות שהוא חושף את עצמו אליהן – אינו אדם בעל חשיבה חיובית... האמירה: ''יהיה בסדר" – אינה מצביעה בהכרח על אופטימיות, אלא לפעמים על נאיביות, על העדר חשיבה, או על התכחשות. אף אחת מהאפשרויות הללו לא תקדם את האדם בחייו, ובדרך כלל היא תשיג את התוצאה ההפוכה בדיוק.

 

טרדות היום יום

אחד הגורמים הבולטים שעלולים להשפיע על החשיבה שלנו, ולגרום לנו לאמץ חשיבה שלילית – הינו: טרדות היום יום. אנו לא צריכים שיקרה אסון רציני בחיים שלנו... מספיק שישנם יותר מדי ויכוחים או אי הסכמות, פקקי תנועה, עומס בעבודה וכדומה – וכבר, עצם ההצטברות של כמה וכמה קשיים מעין אלו במהלך תקופת זמן של חדשיים ברצף, עלול לגרום למוח שלנו בהדרגתיות להתחיל לפרש את המציאות כמציאות שלילית יותר מכפי שהיא באמת.

לכן, כשאנו מתחילים לחוש ששגרת החיים קשה ומכבידה עלינו, חשוב למצוא זמן בתוך שגרת החיים – כדי לקחת הפסקה ולעסוק בתחביבים שלנו, בחברים שלנו, במשפחה שלנו, או בכל מקור אחר שיכול לספק לנו אנרגיה רגשית. ככל שנצליח לתחזק את מקורות האנרגיה שלנו יותר, כך נמנע מעצמנו לשקוע בטרדות היום יום ולהסחף לראיה שלילית של המציאות.

 

כיצד נחלצים מחשיבה שלילית?

כלי נהדר, שעשוי לסייע לנו לצאת מתוך המעגל של חשיבה שלילית – הינו עידוד אחרים. אם נקפיד לפחות פעם ביום לעודד מישהו אחר, לומר מילה טובה, להכיר טובה וכיוצ"ב – נוכל כבר אחרי שבועיים שלושה להווכח כיצד המוח שלנו מתחיל לחפש ממדים חיוביים יותר במציאות.

עוד כלי מצויין, שמתאים בעיקר לאמיצים שבינינו – במשך שבוע שלם ברציפות, יש לשים לב למה שמתחולל במחשבותינו, ולא לאפשר לעצמנו אפילו פעם אחת לחשוב מחשבה שלילית – יהיה מה שיהיה! שבוע שלם שבו אנו מזהים מיד כל מחשבה שלילית שעולה במחשבתנו, ומיד מוצאים את הצד החיובי שבסיטואציה. מעין "דיאטה" ממחשבות שליליות. לאחר שבוע בלבד – כבר נוכל לראות תוצאות נהדרות!

חשוב לזכור שאנו חיים בחברה שבנויה ומכוונת לחשוב באופן שלילי יותר מאשר באופן חיובי. המדיה התקשורתית הינה ממעצבי סגנון החשיבה הבולטים ביותר שישנם, והיא מתמקדת בצדדים השליליים של המציאות.

נסו לתאר לעצמכם, שאתם עוברים ליד דוכן העיתונים, ומבחינים בעיתון, שבעמוד השער שלו מתנוססת תמונה פסטורלית של עצים ירוקים ושמש זורחת, כאשר הכותרת הראשית עוסקת בכל הטוב שעומד לקרות בשבוע הקרוב... האם תקנו את העיתון? סביר להניח שלא...

לעומת זאת, אם בשער העיתון נראים טילים בין יבשתיים, והכותרת הראשית תעסוק במלחמה העומדת בפתח – סביר להניח שכל מי שיראה את העיתון ימהר לקנותו. לא רק מתוך סקרנות, אלא מתוך אשליה שידיעת הסיכונים תאפשר לו להתגונן מפניהם באופן טוב יותר. כלומר: חדשות שליליות "מוכרות" הרבה יותר מאשר חדשות רגועות ונעימות, ומשום כך, התקשורת מתמקדת בנסיון להביא כמה שיותר כותרות שליליות, מה שגורם לחברה להיות שלילית יותר ולאמץ תפיסה שלילית של המציאות.

נשים לב: אפילו כאשר מבקשים למכור לנו חופשה, לדוגמה, השיווק מתחיל בהעצמת הבעיה. כלומר: קודם כל ייעשה נסיון להסביר לנו כמה קשה לנו בבית, כמה קשים הם חיי היום יום, כמה אנו שחוקים מהשגרה, וכן הלאה, ולאחר שנחוש את התחושות השליליות הללו – ניתן יהיה בקלות רבה יחסית למכור לנו את ה"תרופה" לבעיה, שאולי לא קיימת במציאות כלל... כלומר: החשיבה השלילית מהווה כלי לקידום מכירות, ונעשה בה שימוש בכל תחום מתחומי חיינו.

 

התמכרות למידע שלילי

ההתעסקות הגוברת והולכת בצדדים השליליים של המציאות, גורמת לאנשים רבים "להתמכר" למידע שלילי: לחדשות, לרכילויות, וכיוצא בהן. שאלתי פעם אדם שהתאפיין בחשיבה שלילית בחייו: מה יקרה אם תשעים אחוזים מההתרחשויות סביבו תהיינה חיוביות? תשובתו הטבעית, המידית, היתה: "יהיה משעמם!".

תשובה זו מלמדת הרבה מאד. בדיוק כפי שאדם שמכור לקניות מרגיש, שלא ניתן למצוא ריגושים בחיים בלי קניות, כך גם האדם המכור לחשיבה שלילית – מרגיש כי המחשבות השליליות ממלאות את החללים הריקים בחייו, ומעניקות להם טעם וריח. על פי תפיסתו, חיים שאין בהם צדדים שליליים – הינם חיים משעממים וחסרי אתגר...

לא אחת נשמע מאנשים שמכורים למידע שלילי, כי הם עושים זאת בכדי שיוכלו להתגונן מפני סיטואציות שליליות שעלולות לצוץ בחייהם. אולם אם נבחן את הטענה הזו במשקפיים אובייקטיביות נמצא, כי אין לה כל יסוד. ישנם מספיק אנשים שאינם קוראים עיתונים, אינם ניזונים מחדשות שליליות במשך כל השבוע, ועדיין – אינם נמצאים בסכנה קיומית.

אנו יכולים להיות רגועים, סמוכים ובטוחים, כי כל חדשה חשובה שבאמת נחוצה לנו בכדי להתגונן מפני איום כלשהו – כבר תגיע אלינו בדרך זו או אחרת, גם אם לא נעסוק באופן אובססיבי במרדף אחרי חדשות שליליות.

ההתמכרות לחדשות השליליות, בסופו של דבר, גורמת לאנשים להתנתק במידה רבה מהמציאות. הם מנותקים מהמציאות האופטימית, הם מנותקים מכל אותם אנשים שמצליחים לחיות טוב, להרגיש טוב, לתפקד טוב. הם לא רואים את המציאות הזו כלל! על פי תפיסתם, אדם, שאינו עוסק באופן קבוע באיומים שנשקפים על שגרת חייו, הינו מנותק מהמציאות! אולם הם אינם מבינים, שדוקא הם אלו ה"מנותקים", אלא שבמקום להתנתק מהמציאות השלילית שבעולם, שאינה תורמת להם מאומה – הם מתנתקים מהמציאות החיובית, שעשויה היתה לתרום להתקדמותם האישית!

תגיות:מחשבות חיביותאופטימיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה