בריאות ותזונה

לבריאות: 7 טיפים מפתיעים לשמירה על הבריאות מתלמידו של הרמח"ל

כולנו מחפשים עצות קסם וטיפים כדי לשמור על בריאותינו. קיבצנו עבורכם 7 טיפים לשמירה על הבריאות מתלמידו של הרמח"ל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תלמידו של הרמח"ל, רבי משה דוד ואלי, היה גם רופא במקצועו. בספר 'הליקוטים' העניק מספר דרכים לשמירה על הבריאות. 

1. מצב רוח טוב 

"דע, כי רוב החולאים באים מהרוח החולה ולא מהגוף, כי הגוף, שהוא הטפל, נמשך אחרי הרוח שהיא העיקר, כמו שכתוב במשלי: 'רוח איש יכלכל מעשהו ורוח נכאה מי ישאנה'... כי הכל תלוי ברוח אשר בלב", פותח הרב ואלי את דבריו. בהמשך, מצטט הרב פסוק נוסף במשלי: 'מאור עיניים ישמח לב, שמועה טובה תדשן עצם', ומסביר: "שאין בריאותו של אדם ומשמן בשרו תלויים - אלא ברוח העומד בלב. שאם הלב יקבל אורותיו בריוח ובריבוי, וממנו לאברי הגוף בלי מונע וסותם כמו השמועה רעה, הדאגה והעצב, והחרדה והפחד – אז יבריא הגוף וישמח ויחזק ואפילו מרגע לרגע. ואם הרוח הנכאה והעגומה לא תקבל את האורות כי אם בצמצום ובדוחק ובצר, אז הגוף יחלה ובשרו כחש משמן אפילו מרגע לרגע.

כראיה לדבריו, מביא הרב ואלי את המובא במסכת גיטין, שכאשר אספסינוס שמע שמועה טובה שרוצים להמליכו, נתרחבה רגלו ולא נכנסה לנעלו, וכאשר העבירו לפניו את שונאו - נצטמקה רגלו.

מסכם תלמידו הגדול של הרמח"ל את דבריו, באמרו: "ובזה תבין מה שכתב החכם: 'מכל משמר נצור לבך כי ממנו תוצאות חיים'". (משלי ד, כג)

2. עידוד החולה ושימת לב לרפואת הנפש

בשל כך, מבאר הרב ואלי את תפקידו העיקרי של הרופא, והוא: לעודד את רוח החולה. על רחל נאמר בחומש בראשית: 'ויהי בהקשותה בלדתה ותאמר לה המילדת אל תראי כי גם זה לך בן'. מסביר הרב ואלי: "ועשתה זה מחכמת הרפואה, כדי שבשמחת הרוח יתפשטו הכוחות אל הרחם ותלד בנקל".

כדוגמה נוספת, ניתן לראות את הנאמר בכלתו של עלי, עליה כתוב בספר שמואל: 'ובעת מותה ותדברנה הניצבות עליה אל תראי כי בן יולד לך'. "ולכן הרופא צריך שישים כל מגמתו לרפאות את הרוח. וכל הרופא החכם בבואו אצל החולה, יחקור על הדאגות: אם הדאגה על דבר המותר - יתירנה, ואם היא על דבר האסור - יסיחנה מדעתו של החולה בדברים טובים וניחומים. ועיקר הכל: לא יקביל פני החולה כי אם בסבר פנים יפות".

הרב ואלי פונה בהוראה אל הרופאים: "והרופא החכם והחסיד, יעשה העיקר רפואת הרוח, לחזקו ולאמצו ולשמחו שיתרחב ויתפשט בכל הגוף - ואז מובטח לו שיעלו בידו רפואות כל כך טובים ויפים ומתוקנים, עד שיהיו דומים לנסים ונפלאות, ויאמרו הכל שמדעת קונו יש בו".

3. אכילה בגבול ובמידה 

ממשיך הרב ואלי ומפתיע, באומרו שביכולת גוף האדם להתגבר על רוב המחלות, אך בתנאי שאין הוא טרוד בעיכול המאכלים. על כן, יש להמעיט במאכלים על מנת לאפשר לגוף לעשות את עבודתו ולהילחם במחלות התוקפות אותו. כה דבריו: "…שעיקר הרפואה (מצד חלק הגוף) תלוי בדיאטה כידוע, לפי שהטבע, כשאין לה להתעסק לעכל רוב המאכל, היא יכולה לשים כל מגמתה וכל כוחותיה לנצח את החולי".

כיצד משפיע האוכל על האדם, וכמה צריך לאכול? הרב זמיר כהן מסביר:
 

ממשיך הרב ואלי וחוזר ומדגיש כי למרות זאת, העיקר תלוי בשמחה: "אמנם העיקר תלוי ברפואת הרוח ובבריאותו. תראה באלה שלוי עולם סובאי יין וזוללי בשר, שריבוי אכילה ושתיה אינה מזיקה להם כלום, מפני שלבם בריא להם כאולם, והרוח השמח הוא שגובר על כל ההיזקות ומתקן כל הקלקולים. והפך לזה תראה באלו נשברי לב, שאם לא ישמרו את חוקם בענין האכילה ושתיה, מיד יחלו ויחלשו. ולכן הרפואה העיקרית של אלו תלויה ברוח ולא בבשר"

בסיום דבריו, מאבחן הרב ואלי 4 סוגי מחלות, ומציע את התרופה הרוחנית. אמנם בימינו אין רופאים היודעים לאבחן את המחלות על פי 4 היסודות – אש, מים, רוח ועפר. אך נביא את דבריו של הרב ואלי, שיעמיקו את ידיעותינו בתחום:

4. לימוד תורה

"לפעמים בא החולי מפני האש, והרפואה הרוחנית – לעסוק בגירסא של תורה שהיא מים המכבים את האש

5. התחזקות במצוות

"ולפעמים מפני המים הנכנסים בו, והרפואה הרוחנית שהיא העיקרית - שיתחמם במעשה המצוות ולא יתרשל עוד בהם.

6. חיזוק גדול במידת הענווה

"לפעמים מפני הרוח הגובר, וסיבתו הרוחנית מפני גסות הרוח, ורפואתו הרוחנית - לאחוז במידת הענווה מאד מאד.

7. התגברות על תאוות האכילה

"ולפעמים מפני העפר הגובר, וסיבתו הרוחנית שהוא גרגרן, ובפרט אם הוא מרבה לאכול מאכלות אסורות, ולכן רפואתו הרוחנית בהפכו".

איך אפשר להעלים כאב בעזרת כוח המחשבה? צפו בתשובתו של הרב זמיר כהן:

 

תגיות:הרמח"לבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה